אחרי הקמת קבוצת "סיפורים מלבנון": תיבחן הענקת אות ללוחמים

שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי הודיעו על הקמת צוות שייבחן הענקת אות רשמי ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון בשנות ה-80 וה-90. בנט: "הגיע הזמן לתת להם הכרה"

זמן צפייה: 04:26

שר הביטחון נפתלי בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי הודיעו הבוקר (חמישי) על הקמת צוות שייבחן הענקת אות רשמי ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון בשנות ה-80 וה-90. "הגיע הזמן לתת הכרה ללוחמים ולנופלים במערכה ברצועת הביטחון בלבנון", אמר בנט, "צה"ל מתחיל בעבודת המטה בנושא".

החלטת שר הביטחון באה ימים בודדים לאחר שהוקמה קבוצת הפייסבוק "סיפורים מלבנון - מה שקרה במוצבים", אחריו עוקבים כמעט 16 אלף בני אדם. לא זו בלבד, אמש נשלח לבנט מכתב מטעם נציגות מהלוחמים בלבנון, שבו הם ביקשו להכיר בשהיית צה"ל באזור כמערכה מאחת ממערכות ישראל - שלה אות מערכה משלה.

"מאות מבין אחינו לנשק נהרגו במערכה הארוכה הזאת, אלפים נפצעו ומספר לא ידוע נפגעו נפשית בדרגות שונות, אך המשותף לכל עשרות אלפי הלוחמים שהשתתפו במלחמה זו היא גאווה על כך שהתנדבנו לשרת את המדינה שלנו כשאנחנו ניצבים בקו הראשון, מאמינים בכל ליבנו שאנו מגנים בגופנו על תושבי צפון מדינת ישראל", לשון המכתב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מספר המתים מקורונה עלה ל-140; 12,591 חולים – בהם 140 מונשמים

גורם פלסטיני: חמאס מעוניין לסגור עסקה עם ישראל יותר מאי פעם

ריבלין לגנץ: מעביר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת

''אין לגיטימציה לדבר על זה'': קבוצת הפייסבוק עם סיפורי לבנון
''אין לגיטימציה לדבר על זה'': קבוצת הפייסבוק עם סיפורי לבנון | צילום: חדשות 13

הלוחמים הוסיפו כי "שהותו של צה"ל מצפון לגבול הבין-לאומי עוררה ויכוחים פנימיים בישראל לאורך השנים, אולם על דבר אחד תמיד היה ותמיד יהיה קונצנזוס: על ההערכה למאמצים ולהקרבה של לוחמי צבא ההגנה לישראל שניצבו מול כוחות האויב בלבנון. החברה הישראלית תמיד ידעה להוקיר זאת, אולם ישראל ה'רשמית' התעלמה מהמלחמה הארוכה הזאת ולא נתנה לה וללוחמים שהשתתפו בה את המקום המכובד המגיע להם בספרי ההיסטוריה ובנרטיב הלאומי".

"למשפחות הנופלים, לפצועים בגוף ובנפש, ללוחמים שהשתתפו במלחמת לבנון - לכל אלה מגיע שמדינת ישראל תוקיר להם תודה, ותציין את מלחמת לבנון שבין סוף מבצע שלום הגליל לבין הנסיגה במניין מלחמותיה הרשמי: המועד שבו אנו מציינים 20 שנים לנסיגה הוא שעת רצון מושלמת לתיקון ולאמירת התודה הזאת".

שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי
שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

יו"ר יד לבנים אלי בן שם בירך על ההחלטה של בנט וכוכבי, ומסר: "עבור ארגון יד לבנים זו סגירת מעגל חשובה. לאורך שנים רבות פעל הארגון רבות למתן אות ושם לתקופה בה לחמו אלפי לוחמי צה"ל במוצבים החודרים ועל גבול לבנון והיו לקיר המגן של תושבי הצפון".

"במלאת 20 שנה לנסיגת צה"ל מדרום לבנון, נכון וצודק יהיה לקרא בשם לתקופה הקשה בה נפלו לוחמים רבים על אדמת לבנון ובדרך אליה, תקופה בה צעירים רבים היו עדים למציאות מלחמתית מתישה וסזיפית". לדבריו, "זו העת להצדיע לאלפי הלוחמים, מיטב בניה של הארץ שעסקו בהגנה על המולדת. נצדיע ונוקיר בדרך הזו את אלו שנפלו ואת הרבים שנושאים איתם בזיכרון את התקופה ההיא. גיבורים חיים שמסתובבים בקרבנו ונושאים את צלקת לבנון על ליבם".

בן שם, אשר איבד את בנו באסון המסוקים ואף צפוי להדליק משואה ביום העצמאות הקרוב, הוסיף כי "ארגון יד לבנים פעל גם להקמת אנדרטה ממלכתית ומוזיאון שיספר את סיפור הקרבות, המוצבים, שגרת הלחימה, את עוז הרוח, את הרעות והחברות שנולדה באותם מוצבים מעבר לקווי המדינה, ברצועת הביטחון ולאורך הגבול. תקופה משמעותית בחייה של האומה שטרם סופר באופן מלא".

טנקי צה''ל
טנקי צה''ל | צילום: רויטרס

את קבוצת הפייסבוק הקים אייל שחר שהחל בתחקיר על ימי לבנון והקים את הקבוצה לפני ימים בודדים. "מה שמדהים זה הקצב", אמר אתמול לחדשות 13, "כל כמה שניות סיפור. בימים הראשונים אנשים סיימו סיפור או הגיג, 'אף פעם לא סיפרתי את זה'", הסביר.