גורם פלסטיני: חמאס מעוניין לסגור עסקה עם ישראל יותר מאי פעם

לאחר שגורם ישראלי סיפר כי נוצרה הזדמנות נדירה להגיע לעסקת שבויים עם חמאס בתמורה לסיוע רפואי מצד ישראל, מקורות פלסטינים מסרו לחדשות 13 כי "המחיר יהיה כזה שירצה את העם הפלסטיני"

זמן צפייה: 01:06

גורם ישראלי בכיר אמר הלילה (חמישי) כי "נוצרה הזדמנות חריגה ונדירה להגיע לעסקת שבויים עם חמאס". בעסקה יוחזרו שני חללי צה"ל, אורון שאול והדר גולדין, וכן שני האזרחים שמוחזקים בידי הארגון - אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

גורמים פלסטינים מסרו לחדשות 13 כי "חמאס מעוניין לסגור עסקה עם ישראל יותר מאי פעם". לדבריהם, המסרים אף הועברו למודיעין המצרי. עם זאת, בחמאס הודיעו למצרים כי המחיר שיידרשו מישראל יהיה חייב להיות מחיר "שירצה את העם הפלסטיני", והבהירו כי הם "לא יסגרו עסקה בכל מחיר".

בחמאס מוטרדים מהתפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה, כך שהם מעוניינים בעסקה כוללת עם ישראל - זאת בתמורה לסיוע רפואי. מנהיג הארגון יחיא סנוואר מאותת שהוא בשל לעסקה כזו - אולם, "אם לא נפעל במהרה", הזהיר הגורם הבכיר, "ההזדמנות עלולה להתפוגג בתוך כמה שבועות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנכ"ל משרד הבריאות: "הקלה על ההגבלות – כנראה בימים הקרובים"

בדרך לממשלה? צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן נפגשים

מ"מ ראש ממשלת בריטניה ביקש מכונות הנשמה מישראל – נתניהו סירב

סגן הדר גולדין וסמ''ר אורון שאול
סגן הדר גולדין וסמ''ר אורון שאול | צילום: באדיבות המשפחה

בתוך כך, מקורות בחמאס אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי התנועה מעוניינת בשלב זה בעסקה חלקית ונפרדת, שתהווה הקדמה לקראת עסקה גדולה וכוללת. "כרגע אין דיבור על עסקת חילופים במובנה הקלאסי", מסרו. "אנו פועלים לעסקה הומניטרית שבבסיסה שחרור אסירים, חולים, נשים וילדים - בתמורה, התנועה תיתן משהו".

הגורמים לא חשפו מהו הדבר אותו יעניק הארגון, אך ההערכות הן כי בחמאס יהיו מוכנים לספק לישראל מידע על האסירים שבידה. "יש לחמאס רשימת שמות שעל ישראל לשחרר במסגרת אותה עסקה", הוסיפו, "הארגון עדכן את המתווכים שיצרו עמה קשר על תוכן הרשימה".

Palestinians Take Part In A Rally In The Southern Gaza Strip
בעזה מציינים 32 שנים להיווסדות חמאס | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו לסינוואר להתחיל בשיח באמצעות מתווכים, כדי להשיב את החללים והנעדרים. על פי הודעת משרד ראש הממשלה, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום ומערכת הביטחון ערוכים לפעול כדי לסיים את הסוגייה בעזרת משא ומתן לא ישיר.

בתגובה לקריאתו של נתניהו, בחמאס אמרו כי "יוזמתו של יחיא סינוואר מתבטאת בשחרור מספר אסירים מבוגרים, נשים, חולים וילדים תמורת צעד חיובי בסוגיה מגדודי עז א-דין אלקסאם. הכדור במגרש של ממשלת ישראל ועליה לנקוט צעדים מעשיים בסוגיית האסירים".

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים איים סינוואר על ישראל בריאיון בערוץ אל-אקצא, ואמר כי "אם לא ייכנסו מכשירי הנשמה לרצועה, אז ניקח אותם בכוח מישראל ונפסיק לשישה מיליון ישראלים את נשימתם". לדבריו, "אנחנו נוקטים בצעדים הכי קשים, כמו שהשיב ראש ממשלת איטליה לנתניהו כאשר נתניהו שאל אותו מה לעשות". במערכת הביטחון מעריכים כי אם חמאס יאבד שליטה בהתמודדות עם התפרצות הקורונה, לפני הקריסה, הוא יפעל נגד ישראל באמצעות הפגנות ורקטות.

סינוואר נשאל לגבי התנאי של בנט להכניס סיוע לרצועה בתנאי לשחרור השבויים, וענה כי "על בנט לקרוא בספר יחזקאל, פרק 17, ויקרא על מה שמצפה להם". סינוואר המשיך ואיים: "אם לא יהיה לתושבי עזה מה לאכול – אז אנחנו נלמד את בנט ודומיו איך לאכול".