גורם מדיני: "ישראל ולבנון יקיימו שיחות ישירות בתיווך ארה"ב"

לדברי הבכיר, השר שטייניץ עדכן את האמריקנים על הסכמה לשיחות בנושא הגבול הימי בין שתי המדינות. עוד ציין כי ישראל דרשה שהאו"ם לא ישתתף בתיווך, ושהשיחות לא יעסקו בנושאי מחלוקת אחרים

זמן צפייה: 01:14

בווידאו: דיווח מחודש אפריל - לבנון מוכנה לייצב הגבול הימי

גורם מדיני בכיר אמר היום (שלישי) כי ישראל הסכימה ותקיים שיחות עם לבנון – בתיווך ארצות הברית. לדבריו, שר האנרגיה, יובל שטייניץ עדכן אתמול את הממשל האמריקני כי ישראל מסכימה להיכנס לשיחות ישירות במטרה לפתור את המחלוקת סביב הגבול הימי בין המדינות. עוד ציין הגורם כי ישראל התנתה את קיום השיחות בכך שהאו"ם לא ישתתף בתיווך, ובכך שהשיחות יוגבלו לנושא הגבול הימי בלבד, ולא יעסקו בנושאי מחלוקת אחרים – כמו הגבול היבשתי בין שתי המדינות או המחלוקת לגבי חוות שבעא שבהר דב.

השיחות צפויות להתקיים בשבועות הקרובים, ויתקיימו במתקן של האו"ם, על אף שכאמור לא ישתתפו בשיחות עצמן. בין הצדדים יתווך הדיפלומט האמריקני דיוויד סאטרפילד. שיחות ישירות בין גורמים אזרחים מישראל ולבנון הן אירוע חריג – השיחות היחידות שמתקיימות בין המדינות הן בוועדה משולשת של קצינים מצה"ל, מהאו"ם ומצבא לבנון.

עוד בחדשות 13:

"ארה"ב הציגה ללבנון תמונות ישראליות של אתרי הטילים המדויקים"

"ארה"ב סירבה לספק לישראל מידע על מיקום בכירי חזבאללה ב-2006"

שר ההגנה הלבנוני: "מתנהלים דיונים להסדרת הגבולות עם ישראל"

נשיא המדינה בסיור בגבול הצפוני
נשיא המדינה בסיור בגבול הצפוני | צילום: מארק ניימן / לע"מ

לפני כחודש וחצי הצהיר שר ההגנה הלבנוני, אליאס אבו סאאב, כי מתנהלים דיונים לקביעת הגבולות היבשתיים והימיים עם ישראל, והדגיש כי לבנון מגיעה למשא ומתן מתוך עמדת כוח ולא בעקבות לחץ שהופעל עליה: "לא נוותר על טיפה מהים שלנו או על כל חלקת אדמה. הגיע הזמן לסיים את סוגיית שרטוט הגבולות". את הדברים אמר לאחר ביקור שערך בגבול עם בכירים בצבא לבנון ועם מפקד יוניפי"ל.

השר טען כי הצבא הלבנוני יעבה את נוכחותו בכל אזור דרום לבנון, כך שהוא זה שיפקח על הביטחון באזור ועל ההרתעה מפני פעולה מצד ישראל. עוד הצהיר כי על צבא לבנון להיות היחיד שיישא נשק נגד ישראל. כמו כן, הודה השר ליוניפי"ל "על מאמציו ועל שיתוף הפעולה שלו עם צבא לבנון".

בתוך כך, יוניפי"ל אישר היום כי מנהרה של חזבאללה חצתה משטח לבנון אל שטח ישראל. זוהי המנהרה השלישית, מתוך השש שצה"ל חשף במבצע "מגן צפוני", שכוח האו"ם אישר כי חצתה את הגבול לישראל.

כלי רכב צבאיים בגבול לבנון
כלי רכב צבאיים בגבול לבנון | צילום: רויטרס

יום לפני כן, דווח בעיתון "אל-חייאת" כי לבנון הודיעה שהיא מוכנה להגיע להסדר בנוגע לסימון הגבולות הימיים עם ישראל, תחת פיקוח האו"ם. על פי הדיווח, הדברים נאמרו במהלך פגישה שניהל יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, עם מפקד כוחות יוניפי"ל בלבנון.

בין ישראל ללבנון שוררת מחלוקת בשאלת תוואי הגבול הימי בין המדינות, ובשנה האחרונה התנהלו ניסיונות אמריקניים לפשר בין הצדדים. על פי הדיווח, מה שהשיב את המשא ומתן למסלול הוא ביקור שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בביירות בחודש שעבר. לדברי המקורות, מרבית הפגישה שערך פומפאו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני עסקה בנושא הגבול הימי, ולאחריה החלו מגעים נוספים, בין ארה"ב ליוון ולקפריסין, על מנת שיתפקדו גם הן כמתווכות בסוגיה. זאת, מתוך מחשבה שהסדר בין לבנון וישראל ישרת גם אותן.