נתניהו שוקל לחשוף היום פרטים חדשים על תוכנית הגרעין האיראנית

פקיד בכיר אמר לחדשות 13 שהמידע מבוסס בין היתר על מודיעין שהושג במהלך תפיסת ארכיון הגרעין, וכולל פרטים על אתרים שעליהם לא נודע עד כה. לשכת רה"מ: "איננו מתייחסים" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:03

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לחשוף היום (שני) פרטים חדשים על תוכנית הגרעין האיראנית. פקיד ישראלי בכיר ציין כי הפרטים החדשים מתבססים על מידע מודיעיני שהשיג המוסד, בין השאר במהלך תפיסת ארכיון הגרעין האיראני.

נתניהו שוקל להציג פרטים נוספים על אתרי גרעין מוכרים באיראן וכן למסור פרטים על אתרים שחשודים כי הם קשורים לתוכנית הגרעין האיראנית - עליהם לא נודע עד כה. לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה: "איננו מתייחסים".

בתוך כך, סבא"א הודיעה כי איראן החלה להתקין צנטריפוגות משופרות ומתקדמת בהכנות לקראת העשרת אוראניום באצמעותן - תוך הפרה של הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. בהמשך, יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית בפועל הצהיר במסיבת עיתנואים אלחר ביקורו באיראן כי "איראן משתפת פעולה איתנו - המסר שלנו הועבר כראוי".

לכתבות נוספות בנושא >> 

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

חשיפה: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שחשף נתניהו

איראן: "נסוגים ממחויבויות המחקר והפיתוח שהתווה הסכם הגרעין"

נתניהו בעצרת האו"ם
נתניהו בעצרת האו"ם | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ בתגובה להודעת סבא"א: "פונה לממשלות השותפות להסכם לדון מיד בהפרות, להוביל לביטול ההסכם ולהצטרף לסנקציות האמריקניות נגד איראן. העולם חייב להתאחד ולבלום את איראן במרוצה לגרעין ובתמיכתה בטרור האזורי והעולמי".

אתמול ממלא מקום יו"ר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, קורנל פרוטה, הגיע לטהראן ונפגש עם שר החוץ זריף וראש הארגון לאנרגיה אטומית באיראן במדינה עלי אכבר סאלחי, על מנת לדרוש הבהרות על שרידי החומרים הרדיו-אקטיביים שפקחיו מצאו במחסן במדינה, כפי שנחשף על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בספטמבר שעבר.

לפני כחודשיים, נחשף כי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהראן אותו חשף ראש הממשלה נתניהו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר, ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתוכנית הגרעין הצבאית שלה – כך אמרו לחדשות 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא.

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.

נאום נתניהו באום
נאום נתניהו באום | צילום: צילום מסך

ישראל העבירה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מידע על המחסן החשוד ופקחי האו"ם ביקרו כמה פעמים במקום. הביקור האחרון של הפקחים היה בחודש מארס. הם לקחו דגימות קרקע באתר כדי לגלות שרידים לחומרים רדיואקטיביים והחלו להכין דוח על ממצאיהם.

לפי הפקידים הישראלים הבכירים, הבדיקות של פקחי האו"ם התגלו כחיוביות, ובהמשך אושר הדבר באופן וודאי. הפקידים הבכירים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי, שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה.