דיווח: השלב הראשון בהסדרה יחל מחר עם הכנסת הכסף מקטאר לרצועה

בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח כי הסכם ההבנות יכלול בשלב זה את הגדלת מרחב הדייג והסרת המגבלות על ייבוא. זאת בתמורה לריסון המפגינים בגבול ולהפסקת הפרחת בלוני התבערה ליישובי העוטף

זמן צפייה: 00:25

השלב הראשון בביצוע ההבנות בין ישראל לפלגים הפלסטינים ברצועת עזה יחל מחר (שני) עם הכנסת הכסף הקטארי לרצועה, הסרת הגבלות על ייבוא סחורות, הכנסת דלקים והרחבת מרחב הדייג עד 15 מייל ימיים. כך דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון.

על פי "מקור מהימן", הכסף יועבר דרך הבנקים וישולם באמצעות חשבון "קרן קטאר לפרויקטים". המענק יכלול תשלום למשפחות העניות, מימון פרויקטי העסקה זמנית ודלק לתחנת החשמל. בתמורה להקלות מצד ישראל, כך על פי הדיווח – הבטיחו הפלגים להפסיק שיגור בלוני התבערה ולרסן את ההפגנות בגבול הרצועה.

בתוך כך, המעברים לעזה, ארז וכרם שלום, נפתחו היום בשעות הפעילות הקבועות. זאת, לראשונה מאז נסגרו בשל ההסלמה האחרונה בדרום, ובהתאם להבנות הרגיעה שהושגו עם חמאס והפלגים ברצועת עזה.

עוד בחדשות 13:

לראשונה מאז ההסלמה בדרום: היום - המעברים לרצועת עזה ייפתחו

בישראל יודעים – הסבב הבא בעזה הוא עניין של שבועות • פרשנות

צעיר פלסטיני התקרב לגדר בצפון רצועת עזה: "נורה מאש צה"ל"

חלוקת המענק הקטארי בעזה
חלוקת המענק הקטארי בעזה | צילום: חדשות 13
אתמול, כזכור, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי, חאלד אל-בטש, הזהיר כי אם ישראל תתחמק מיישום הבנות הרגיעה שעליהן סוכם בתיווך המצרים - "באפשרותם של הפלגים הפלסטיניים לכפות עליה לעשות זאת". את הדברים אמר אל-בטש בריאיון לעיתון "אל-איסתיקלאל".
אל-בטש קרא למצרים לבחון את ההתקדמות בביצוע ההבנות, וללחוץ על ישראל לעמוד בהתחייבויותיה, בכללן הפסקת הירי לעבר המפגינים בעימותים המתנהלים מדי שבוע על גדר הרצועה. עוד הבהיר כי "צעדות השיבה" ימשכו עד שהפלגים הפלסטיניים ישיגו את מטרותיהם.

לדבריו, סבב ההסלמה האחרון בעזה יצר משוואת כוח חדשה המבטלת את כללי העימות הקודמים, שכן הפלגים לא יהיו מוכנים לקבל את העובדה שישראל תפעל בתוקפנות נגד הרצועה. אל-בטש הדגיש כי חמ"ל הפלגים המשותף הוכיח את יכולתו לקבוע עובדות בשטח, כפי שניכר בהיקף הירי בהסלמה "שבגינו ישראל הזדרזה לבקש הפסקת אש". בסיכום דבריו, קרא אל-בטש לפלגים הפלסטיניים להשיג אחדות לאומית פנימית, והוסיף כי על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להרים את הכפפה בנושא זה כדי לבלום את התקדמות "עסקת המאה".

בתוך כך, דובר חמאס, עבד א-לטיף אל-קאנוע, מסר כי המתווכים לרגיעה מול ישראל הבהירו לחברי הארגון כי ישראל מוכנה ונוטלת על עצמה לבצע את ההבנות. חבר הלשכה המדינית של חמאס, חליל אל-חיה, אמר במהלך טקס אזכרה שנערך לאחד מהרוגי ההסלמה האחרונה: "נגמרו הזמנים שבהם ישראל קבעה עובדות בשטח - היום הפלגים הפלסטיניים מסוגלים לממש את זכויותיהם של הפלסטינים. לא נסכים שתושבי עזה יגוועו ברעב בגלל המצור. ישראל לא תהנה משקט כל עוד היא מתקיימת על אדמתה של פלסטין ומטילה מצור על רצועת עזה".

סיכול בעזה
סיכול בעזה | צילום: החדשות 13

כזכור, לפני כשבוע החל סבב ההסלמה בדרום המכונה "גן סגור", שנמשך כיממה וחצי והסתיים בהפסקת אש. במהלכו, נורו לעבר ישראל כ-700 רקטות, ונהרגו ארבעה בני אדם בצד הישראלי: משה אגדי, משה פדר, זאיד אלחמאמדה ופנחס מנחם פשווזמן. בצד הפלסטיני נהרגו יותר מ-20 בני אדם.

ביום שישי נהרג צעיר בן 24, ועשרות נוספים נפצעו, בעימותים בסמוך לגבול רצועת עזה - כך נמסר ממשרד הבריאות ברצועה. כ-6,000 פלסטינים הפגינו בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה. כמה מאות מהם התקרבו לגדר, יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, שתי שריפות פרצו בעוטף עזה, ככל הנראה כתוצאה מבלוני תבערה.