בישראל יודעים – הסבב הבא בעזה הוא עניין של שבועות • פרשנות

בחמאס לא התחייבו לשמור על שקט לטווח ארוך, ורה"מ נתניהו מבין כי ההבנות והשקט הנלווה אליהן אינן יציבות, אך מרגיש שיוכל לעמוד בסבבי ההסלמה, הגובים מחיר הולך ועולה מתושבי עוטף עזה

זמן צפייה: 04:08

בסופו של שבוע סוער, על סף פתיחה במבצע צבאי ברצועת עזה, בישראל יודעים – סבב הלחימה קנה שבועות ספורים בלבד של שקט. גם חמאס לא מתחייב כי ההבנות יחזיקו מעמד זמן רב, ומבחינתו כל עוד לא תהיה התקדמות בדיוני ההסדרה – סבב הלחימה הבא הוא רק עניין של זמן.

ישראל לא רוצה לחזור למדיניות של סיכולים ברצועה, וראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לשמור על ההבנות והשקט הנלווה להן. נתניהו מבין כי השקט בדרום הוא לא יציב, אך הוא מרגיש שהוא יכול לעמוד במחיר סבבי ההסלמה – שהולך ועולה מפעם לפעם. השבוע נהרגו ארבעה אזרחים ישראלים, בסבב הבא עלולים להיות יותר הרוגים.

עוד בחדשות 13:

משרד הבריאות בעזה: הרוג ועשרות פצועים בעימותים סמוך לגבול

ליברמן בטקס זיכרון: "יש לעבור למדיניות של הכרעה בעזה"

צעיר פלסטיני התקרב לגדר בצפון רצועת עזה: "נורה מאש צה"ל"

הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר
הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר | צילום: חדשות 13

אתמול נהרג צעיר פלסטיני בן 24 ועשרות נוספים נפצעו בעימותים שאירעו בסמוך לגבול רצועת עזה - כך נמסר ממשרד הבריאות ברצועה. להפגנות השבועיות הגיעו כ-6,000 פלסטינים שהפגינו בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה. כמה מאות מהם התקרבו לגדר, יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, שתי שריפות פרצו בעוטף עזה, ככל הנראה כתוצאה מבלוני תבערה.

מוקדם יותר, ערך ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, שיחת טלפון ארוכה עם שליח האו"ם למזרח-התיכון, ניקולאי מלאדנוב, כך דווח בביטאון חמאס, "א-רסאלה". על פי הדיווח הנייה דיבר עם מלאדנוב לגבי המאמצים האינטנסיביים המושקעים על מנת שהבנות הרגיעה יבוצעו וסקר בפניו את תוצאות התוקפנות הישראלית האחרונה, כך על פי העיתון, על רצועת עזה. בנוסף, השניים דנו במצב בבתי הכלא הישראליים לאור העיכוב של ישראל בביצוע הדברים שהתחייבה לבצעם במסגרת ההסכם שהתגבש לאחר שביתת האסירים האחרונה.

במקביל, אמר בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, כי הארגון עוקב אחר ביצוע הבנות הרגיעה עם ישראל וכי ההפגנות השבועיות בסמוך לגדר המערכת ימשכו עד שיושגו הבנות. בעזה, עדיין נמצאת המשלחת הביטחונית המצרית שהגיעה שלשום לרצועה. על רקע ההפגנה השבועית על הגדר, חמאס והג'יהאד האיסלאמי מאיימים כי אם ההבנות שהושגו עם ישראל לאחר הסבב האחרון לא תיושמנה - הפסקת האש תקרוס ותחודש ההסלמה.

פגיעה ישירה בבית פרטי בעוטף עזה
פגיעה ישירה בבית פרטי בעוטף עזה | צילום: החדשות 13

בתוך כך, 135 אלף פלסטינים הגיעו אתמול לתפילות יום השישי הראשון של רמדאן בהר הבית. 75 אלף מהם מהגדה (לעומת 39 אלף בשנה שעברה). צה"ל נערך בכוחות מתוגברים ופועל בשיתוף השב"כ, המנהל האזרחי, משמר הגבול ומשטרת ישראל על מנת לאפשר את התפילות לצד הגנה שמירת הסדר והביטחון בגזרה. בשלב זה לא התרחשו אירועים חריגים.

מוקדם יותר אתמול הודיעה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, כי מרחב הדיג ברצועת עזה יוגדל עד לטווח של 12 מיילים ימיים. "צעד זה - כחלק מהמדיניות האזרחית למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה ומתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת", נמסר, "מימוש הצעד מותנה בכך שהדייגים בעזה יכבדו את ההסכמות. יודגש כי לא תתאפשר חריגה מהטווחים שסוכמו, וכל חריגה תטופל בהתאם על ידי כוחות הביטחון".