צעיר פלסטיני התקרב לגדר בצפון רצועת עזה: "נורה מאש צה"ל"

כיממה לאחר הפסקת האש, כוח צה"ל פתח באש לעבר קבוצת פלסטינים שחיבלה בגדר המערכת, והיא חזרה לשטח הרצועה. על פי דיווחים בעזה, צעיר אחד נפצע באירוע. חומרת הפציעה אינה ידועה

זמן צפייה: 01:10

קבוצת פלסטינים התקרבה היום (שלישי) לגדר הרצועה וחיבלה בה. כוח צה"ל פתח לעבר הפלסטינים באש והם חזרו לשטח הרצועה. על פי דיווחים ברצועה, צעיר אחד נפצע באירוע. חומרת הפציעה אינה ידועה. זאת, כיממה לאחר נכנסה לתוקפה הפסקת האש בין חמאס לישראל.

הלילה, כזכור, משרד החוץ של קטאר הודיע כי יעניק סיוע בסך 480 מיליון דולר לפלסטינים בגדה המערבית ובעזה - 300 מיליון דולר במענקים והלוואות לרשות הפלסטינית שיועברו לחינוך ולבריאות, ו-180 מיליון דולר יועברו לסיוע הומנטרי דחוף, וישמשו גם כתמיכה בתוכניות של האו"ם באזור ובתחזוק רשת החשמל.

בתגובה, ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה הודה לאמירות, ובהודעה שיצאה מטעמו נכתב: "אנו מודים ומוקירים את אמיר קטאר, השייח תמים בן חאמד אל תאני, על כוונתו להעביר סכום של 480 מיליון דולרים לחיזוק  העם הפלסטיני. החלטה זו מבטאת את גישתה הערבית האצילה של קטאר כלפי העם והסוגיה הפלסטינית".

שר החוץ הקטרי מגיע לקהיר
שר החוץ הקטרי מגיע לקהיר | צילום: רויטרס

מניתוח סבב ההסלמה הנוכחי, שבו כזכור נהרגו ארבעה ישראלים, עלה כי חמאס והג'יהאד האסלאמי השקיעו מאמצים אדירים להתגבר על יכולותיה של מערכת כיפת ברזל. כך למשל, בשבת בערב שוגרו במהלך שעה אחת 117 רקטות. רוב השיגורים שיועדו ליפול בשטחים מיושבים יורטו, אך אחת מהן נפלה באשדוד וגרמה למותו של צעיר תושב העיר. סך הכל שוגרו מהרצועה כ-690 רקטות ביממה וחצי, 240 מתוכן יורטו, ו-35 רקטות פגעו בשטחים מיושבים, וגרמו כאמור למותם של משה אגדי, פנחס מנחם פשווזמן וזאיד אלחמאמדה. אזרח נוסף, משה פדר, נהרג מפגיעת טיל נ"ט.

כזכור, שעות לאחר הפסקת האש בגבול רצועת עזה שנכנסה לתוקף אתמול לפנות בוקר, רווחה בצה"ל ההערכה היא כי בהיעדר פריצת דרך במישור המדיני או התקדמות במגעים להסדרה עם חמאס – השקט שהושג בדרום יחזיק מעמד שבועות ספורים בלבד.

תיעוד הפצצות חיל האוויר בעזה
תיעוד הפצצות חיל האוויר בעזה | צילום: החדשות 13

בשבועות האחרונים הייתה התרעה בדבר כוונת הג'יהאד האסלאמי לבצע פיגוע נגד ישראל, אך היא ירדה לאחר פיגוע הצליפה שהתרחש בסוף השבוע, ובו נפצע בינוני קצין גששים וחיילת נוספת נפצעה קל. בצבא מעריכים כי הג'יהאד נעתר להפסקת האש בין היתר מכיוון שלראשונה מאז צוק איתן, תקף צה"ל עשרות יעדים של הארגון, והרג 11 מאנשיו. לאור תוצאות ההסלמה, סבורים בצה"ל כי הג'יהאד האסלאמי ספג טלטלה קשה לאחר שהאמין לאורך תקופה כי ישראל נמנעת מלתקוף מטרות הארגון.

שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט אמרו לחדשות 13 כי הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן המליצו לקבינט שלא להיגרר למבצע רחב בעזה בעיתוי הנוכחי. לדברי השרים, טיעונם המרכזי היה שבעיתוי הנוכחי חמאס מכתיב את תנאי העימות. השרים ציינו כי המלצתם הייתה לצאת למערכה נגד חמאס רק ביוזמה ישראלית בדומה ל"עופרת יצוקה", כאשר ישראל היא שקובעת את העיתוי ואת תנאי הפתיחה. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים. מדובר צה"ל נמסר: ״לא מתייחס לדיונים פנימים עם הדרג המדיני״. מהשב"כ נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".