5 שנים ל"צוק איתן": האם המכשול התת קרקעי ישנה את פני הסכסוך?

ישראל איתרה מנהרה נוספת הודות למכשול, ובינתיים פועלת על התפר שבין הסדרה להסלמה. "לא מספיק קשה כאן כדי לצאת מלחמה, אך קשה מדי בשביל לחיות בשגרה" • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 11:17

חמש השנים מאז מבצע "צוק איתן" היו השקטות ביותר בעוטף מזה שני עשורים, יחד עם ההרוגים בתקופה, שני חיילי צה"ל ושישה אזרחים. אל הרקטות נוספו שני איומים חדשים – ירי טיל נ"ט לעבר אזרחים, ורחפנים חמושים. אבל מה שהטריד אותנו בצוק איתן בעיקר זו יכולת שתכף תישלל מחמאס, המנהרות. רק היום (שני) איתר צה"ל מנהרה נוספת בגבול הרצועה, באמצעות המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה. כך למעשה ישראל מטפלת באיום מנהרות, באמצעות עשרות מקדחים, שמזרימים בטון לאדמה תוך כדי החפירה. מתוך 66 ק"מ מכשול 37 כבר הושלמו, יותר ממחצית, ועל פי הצפי, בסוף שנת 2020 לא יהיו יותר מנהרות חודרות של חמאס לישראל.

לכתבות נוספות בנושא:

חמש שנים אחרי "צוק איתן": האם עזה הולכת להסדרה או להסלמה?

צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה – נחשפה מנהרה חדשה

צה"ל: הפלנו רחפן שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל

בניית המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה
בניית המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה

אבל הדרג המדיני צריך לקבל החלטה, ויש תחושה שישראל לא רוצה בעימות וגם לא בהסדרה. "יש כמה גורמים שצריכים להיכנס לשקלול", אמר ח"כ משה יעלון (כחול לבן), שר הביטחון בעת מבצע "צוק איתן". "לתת כסף לחמאס לא יעזור, כן צריך לפתח תשתיות בעזה. סוגיות החזרת הגופות של הדר גולדין ואורון שאול, והחזרת אברה מנגיסטו צריכות להתרחש רק במסגרת רחבה יותר של הסדרה".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, נפצע במבצע צוק איתן מירי מרגמה
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, נפצע במבצע צוק איתן מירי מרגמה | צילום: חדשות 13
מפגינים ברצועת עזה
מפגינים ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

"מצד אחד המצב לא מספיק קשה בשביל לצאת למלחמה, מצד שני הוא קשה מדי בשביל לחיות בשיגרה – זאת הדילמה", אמר גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, שנפצע במבצע "צוק איתן" מירי מרגמה. "אבל יש גם פריחה", הוסיף ירקוני. "90 משפחות חדשות באו למועצה באוגוסט האחרון. איכות החיים פה היא אדירה". כל עוד ישראל לא תבחר מצב הביניים יישאר לא יציב, וייתכן שנגיע לעימות נוסף. נדמה שתושבי הדרום, בינתיים, רוצים תקווה.

סגן הדר גולדין וסמ''ר אורון שאול ז''ל
סגן הדר גולדין וסמ''ר אורון שאול ז''ל | צילום: חדשות 10
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות מהעוטף והדרום
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות מהעוטף והדרום | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון