6,000 פלסטינים הפגינו בגבול הרצועה; 51 נפצעו

כמדי שישי, מפגינים התאספו לאורך הגדר, חלקם יידו אבנים והשליכו מטענים. משרד הבריאות בעזה: 24 מהפצועים - מירי צה"ל • דליקה פרצה ביער שמחוני - נבדק אם מבלון תבערה

זמן צפייה: 01:35

כ-6,000 פלסטינים הפגינו היום (שישי) בגבול רצועת עזה, במסגרת הפגנות יום השישי השבועיות. חלק מהמפגינים יידו אבנים, והשליכו מטעני חבלה בקבוקי תבערה ורימונים לעבר כוחות צה"ל. משרד הבריאות בעזה מסר כי 51 מהמפגינים נפצעו, 24 מהם כתוצאה מירי של כוחות צה"ל. מוקדם יותר פרצה שריפה ביער שמחוני שבעוטף עזה, נבדק אם כתוצאה מבלון תבערה.

כוחות צה"ל נערכו בכוחות מתגוברים לקראת ההפגנות השבועיות, לאחר התקרית אתמול שבמסגרתה פעיל חמאס פתח בירי לעבר קצין צה"ל ושני חיילים. כזכור, מחקירה ראשונית של ההיתקלות בין כוח צה"ל לבין פעיל חמאס, האני אבו סלאח, בגבול הרצועה, עולה כי המחבל שהה בשטח ישראל כשעתיים. כך סיפר אתמול קצין בכיר באוגדת עזה בשיחה עם כתבים צבאיים. מפקד מחלקה מחטיבת גולני צה"ל נפצע בינוני ושני חיילים נוספים קל. אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי הגיע לבקר היום בבית החולים סורוקה את הקצין שנפצע. שני החיילים שנפצעו קל שוחררו אתמול מבית החולים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190802-1734' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים פלסטינים על גדר הרצועה' kid='1_ta9x0sc0' duration='75'']

האירוע החל סמוך לשעה 2:00, כאשר אבו סלאח זוהה כ-250 מטרים מהגדר. תחילה לא זוהה נשק אך האירוע הוכרז כפח"ע. כוח צה"ל הוזנק למקום, ורק כאשר המחבל חצה את הגדר זוהה כי הוא נושא עימו נשק.

המ"מ נסע עם רכבו לנקודה אליה הוכוון, וכשפרק מרכבו החלו חילופי אש בינו לבין המחבל. המפקד נפגע ושלושה לוחמים נוספים נפצעו. כוחות נוספים בפיקודו של סגן מפקד הפלוגה הגיעו למקום, זיהו את המחבל כ-30 מטר מהגדר והצליחו לפגוע בו.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190802-1735' autoplay='0' credit='צילום - חדשות MivzakLive' desc='שריפה ביער שמחוני בעוטף עזה' kid='1_1bz80a7z' duration='18'']

מפגינים בגבול עזה

הקצין שיבח את פעולת הלוחמים ואמר כי "אין הישג בלהרוג מהר מחבל, אני רוצה שזה יהיה לאט ומסודר. הלוחמים שיחקו אותה, עמדו במשימה וחתרו למגע. כשהתקשרתי לראש המועצה גדי ירקוני הערתי אותו משינה – וזה ההישג הנדרש".

בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

אבו סלאח, המחבל שירה לעבר כוח צה''ל בגבול הרצועה
אבו סלאח, המחבל שירה לעבר כוח צה''ל בגבול הרצועה | צילום: החדשות 13

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.