נכה צה"ל הצית עצמו בפתח משרדי אגף השיקום בפ"ת - מצבו אנוש

איציק סעידיאן, בן 26 הסובל מפוסט טראומה מאז צוק איתן ומנהל מאבק על גובה אחוזי הנכות שלו, שפך על עצמו חומר דליק - והצית אותו. "התייחסו אליו כמו רמאי שניסה לעקוץ את המדינה"

זמן צפייה: 02:23

איציק סעידיאן, נכה צה"ל בן 26, הצית הערב (שני) את עצמו בפתח משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה. צוות מד"א שהגיע למקום העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו כשהוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו לבית החולים, שם נאבקים על חייו, ומצבו מוגדר אנוש. הוא מטופל במיון על ידי מנהל המחלקה ד"ר אבי עירוני.

מתחקור ראשוני של האירוע עלה כי הוא הגיע למקום, שלף בקבוק עם חומר דליק שהביא עמו, שפך על עצמו את החומר - והצית אותו. המאבטחים במקום הזעיקו סיוע רפואי וכיבו את האש. ממשרד הביטחון נמסר כי השר גנץ ומנכ"ל המשרד אמיר אשל עודכנו בפרטי המקרה, והורו לחקור אותו.

מדובר בלוחם בגדוד 13 של גולני לשעבר, שסובל מפוסט טראומה ממבצע צוק איתן, אז השתתף בקרב בשג'אעיה‎. מאז שהשתחרר מצה"ל הוא קיים מאבקים נגד משרד הביטחון בנוגע לגובה אחוזי הנכות שקיבל. לטענתו, המשרד סבור שבגלל מקרים מעברו, הוא לא זכאי להכרה כנכה בעל אחוזים גבוהים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרד הבריאות יביא לאישור הממשלה: פתיחה מלאה של מערכת החינוך

גנץ פנה ליועמ"ש: חקור את ההדלפות בנושא הפעילות נגד איראן

איראן מנסה לפתות ישראלים לבוא למפגשים בחו"ל – כדי לחטוף אותם

אמבולנס של מגן דוד אדום
אמבולנס של מגן דוד אדום | צילום: חדשות 13

"נפגשנו בחודש האחרון כל יומיים", סיפר חברו של איציק לחדשות 13. "הוא לימד אותי לגלוש. הוא תמיד נעזר בי, אני כמו אח גדול בשבילו. הוא מתמודד ומנסה שהמדינה תעזור לו , שתכיר בו שתעזור לו להשתקם במציאת עבודה, להתפרנס. הוא נכה צה"ל - תמיד דחו אותו ואמרו לו שהפסיכולוג בחו"ל ועורך הדין לא פה. ניסו לייאש אותו".

"התייחסו אליו כמו רמאי שניסה לעקוץ את המדינה", הוסיף החבר, "הוא בסך הכול בחור צעיר שלא הצליח למצוא מקום עבודה נורמלי, לא הצליח לייצר שגרת חיים, לא לטוס לחו"ל אחרי צבא כמו כל החברים שלו. הבן אדם בהתקפי זעם וריבים, עבר מלא עבודות ודירות. הוא מצא נחמה בגלישה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-part-2104122109 ' autoplay='0' credit='' desc='איציק סעידיאן בריאיון לחדשות 13, לפני 4 שנים' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1618251096/KLAGDSHF_cg9iov.png' kid='1_tnqyxx9e' duration='124']

קרובת משפחתו שוחחה גם היא עם חדשות 13, וסיפרה: "אנחנו המומים. הוא פוסט-טראומתי מצוק איתן. לא הייתה החמרה לאחרונה - לא שידוע לי. אני מנסה להבין איך הוא עשה את זה לעצמו. ראיתי אותו בפסח, אני מקווה שהוא יהיה בסדר".

לפני כארבע שנים, סיפר סעידיאן בריאיון לאילה חסון על הקרב הקשה בשג'אעיה‎: "ירדנו לשטחי היערכות כמחלקה אחת. קיבלנו שני נמרים וזה היה תכנון של שבוע שלם, שאנחנו נערכים, משפצ"רים את הנמ"ר ועושים אימונים יחד. אחרי שבוע, הגיע המג"ד ואמר לנו שאנחנו לא נכנסים. כולנו היינו מצוברחים".

נתניהו התייחס למקרה בישיבת הממשלה ואמר כי "שוחתתי עם יו"ר איגוד נכי צה"ל, והבעתי זעזוע עמוק מהמקרה. לצערי אני יודע שסעידיאן אינו היחיד מבין הלוחמים שלנו שבמצוקה כזאת. אני מחויב לביצוע רפורמה מקיפה בדרך שמטפלים בנכי צה"ל ובפצועינו".

הנשיא ריבלין התייחס למקרה וכתב כי "אני מתפלל בכל ליבי לרפואתו של איציק סעידיאן. בין בנינו ובנותינו ששבו מהקרבות, ישנם רבים, רבים מדי, שלא פוסקים מלהילחם. אנו רואים אתכם. כואבים אתכם. גם כשפצעי הגוף מגלידים, גם כשהכאב הפיסי שוכך, יש השבים ללא מנוח אל שדות הקרב של החיים. גם לאיציק, ולכל ילדינו שעודם נלחמים, אנו חבים את קיומה של מדינת ישראל. אנו אחראים לגורלם".

עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, מסר בתגובה כי "הערב קרה הגרוע מוכל, מה שחששנו ממנו תקופה ארוכה. נכה צה"ל הסובל מפוסט טראומה, אשר לא טופל כראוי על ידי אגף השיקום וקיבל אחוזי נכות שאינם תואמים את מצבו הרפואי - הצית את עצמו. במשך שנים אנחנו שבים ומתריעים כי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון נמצא בהתפרקות תפקודית ומוסרית קשה וכושל במילוי תפקידו. אנחנו מקווים שמקבלי ההחלטות יתעוררו סוף סוף ויבינו: חייבים רפורמה מקיפה באגף וסיוע של המדינה באופן מיידי לנכים".