משרד הבריאות יביא לאישור הממשלה: פתיחה מלאה של מערכת החינוך

המשרד גיבש מתווה המאפשר לכל הכיתות ובתיה"ס לחזור לשגרת לימודים מלאה - כפוף לבדיקות קורונה במקרה שמתגלה חולה • נתוני משרד החינוך נחשפים: כיצד השפיעה הלמידה מרחוק על התלמידים?

זמן צפייה: 02:10

משרד הבריאות יביא הערב (שני) לאישור הממשלה מתווה חדש לפתיחת מערכת החינוך, לפיו כל הכיתות ובתי הספר יוכלו לחזור לשגרת לימודים מלאה באופן מיידי - וללא קפסולות. על פי המתווה החדש, במוסדות החינוך יופעל מערך בדיקות וניטור רחב, כך שרק אם וכאשר תלמיד יימצא חיובי לקורונה - שאר התלמידים בכיתה ובשכבה, וכן צוות המורים, ייאלצו לעבור בדיקת קורונה טרם שובם לבית הספר.

הסיבה לשינוי בעמדת הבכירים באה בשל העובדה כי רמת התחלואה עדיין נמוכה ולא רשמה שינוי משמעותי - חרף חג הפסח, שנחגג כמעט ללא הגבלות. מה גם, שלצורך תמונת המצב, המשרד ערך בדיקות קורונה לכמה ילדים - והתברר שהתחלואה בקרבם עדיין נמוכה. בין הילדים שנבדקו, גם תלמידי כיתות ג', שכזכור - חזרו לפני כשבועיים ללימודים ללא קפסולות. התוצאות המעודדות הן שהובילו לשינוי.

במשרד הבריאות יציעו לפתוח את מערכת החינוך במלואה כבר ביום ראשון הקרוב. "משרד הבריאות עוקב באופן רציף אחר נתוני התחלואה במדינה ומגבש את החלטות המדיניות בעקבות מדדים אלו. כעת, משעברו שבועיים של יציבות בנתוני התחלואה עם 95% מהמדינה ירוקה, ניתן להתקדם עם פתיחה של החינוך בצורה רחבה יותר תוך הפעלת מתווה של בדיקות נרחבות במקומות בהם יהיה זיהוי של עליית תחלואה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ פנה ליועמ"ש: חקור את ההדלפות בנושא הפעילות נגד איראן

רה"מ לצד שר ההגנה של ארה"ב: לא ניתן לאיראן להגיע לנשק גרעיני

חשד לרצח בטירה: אישה בת 38 נורתה למוות; המשטרה פתחה בחקירה

חזרה ללימודים
חזרה ללימודים | צילום: רויטרס

בתוך כך, נתונים ששחף בכיר במשרד החינוך מגלים מהו המחיר הפדגוגי והרגשי ששילמו ילדי ישראל בזמו מגפת הקורונה, עת נאלצו ללמוד מרחוק. על פי הנתונים, חלה ירידה של 30% במיומנויות היסוד - בעיקר שפה וקריאה. בכיתות א'-ג', נרשמה ירידה של 25% באוריינות, מתמטיקה ולשון. בכיתות שבהן למדו פחות מ-30 ימים השנה בסך הכול, ד'-י', זוהה פער של כ-30% במקצועות הליבה – שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית. בנוסף, זוהתה ירידה במיומנויות מוטוריות וגופניות.

עוד עלה מהנתונים כי גם המחיר הנפשי שמשלמים התלמידים כבד, שכן אחד מתוך שלושה מדווח על מצוקה רגשית - עלייה של 25% בהערכות סיכון לאובדנות. לא זו בלבד, אלא שכ-30% מהתלמידים אינם משתתפים בלמידה באופן סדיר, מה שמכונה "נשירה סמויה". השנה חלה עלייה בהתנהגויות סיכון, שהן: התמכרוית, אלימות, החמרה בהפרעות חרדה ומצבי רוח, בהפרעות אכילה ובהשמנה אצל ילדים ובני נוער.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: חדשות 13

ועוד לפני שמשרד הבריאות פרסם את המתווה החדש, יו"ר השלטון המקומי וראשי הערים פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרשו ממנו להחזיר את מערכת הלימודים למתכונת מלאה, כולל יום לימודים ארוך ולימודים ביום שישי. במכתב הסבירו ראשי הערים כי מבצע החיסונים המוצלח הביא לירידה משמעותית, והזכירו כי מזה כחודש שהמשק פתוח - כך שאין סיבה להותיר את בתי הספר מאחור.

"השנה עומדת לקראת סיומה. נשארו כ-50 ימי למידה נטו עד סוף השנה, וזו ההזדמנות האחרונה לגשר על הפערים. כיום, תלמידי בתי הספר היסודי לומדים חמישה ימים בשבוע, חמש שעות ביום. קשה להבין את ההיגיון המנחה לקבוע ימי לימודים קצרים ולמנוע לימודים בימי שישי. אם התלמידים ממילא מגיעים ונפגשים בבתי הספר, מה ההצדקה לקצר את יום הלימודים?".

בית ספר יסודי בימי קורונה
בית ספר יסודי בימי קורונה | צילום: רויטרס

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מסר: "50 ימי לימוד נותרו עד חופשת הקיץ - הזדמנות אחרונה לגשר על הפערים. אלו הרופאים, המהנדסים, החיילים ועובדי הציבור של מדינת ישראל בעתיד. חייבים להציל את הדור הזה. אני קורא לרה"מ ולשרי החינוך והבריאות להחזיר עוד היום את בתי הספר למתכונת הלימודים המקורית: בלי קפסולות ושישה ימי לימודים".

שי חג׳ג׳, יו"ר מרכז השלטון האזורי, מסר: "אין שום סיבה להמשיך ולקצר את שעות וימי הלימוד בבתי הספר היסודיים. יש לזכור כי התלמידים נפגעו קשה מביטול הלימודים ונוצרו פערים שיהיה קשה למלא אותם. אם גם ככה התלמידים נפגשים בבית הספר, מדוע מקצרים את יום הלימודים לשעה 13? ואין לימודים בימי שישי?"