מות הלוחם בניווט: 5 קצינים נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות

בין הקצינים שנחקרו בעקבות מות אביתר יוספי, שנסחף ונהרג בנחל חילזון - מפקד הגדוד, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה. מצ"ח: "במהלך הניווט עלו תמרורי אזהרה שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת"

זמן צפייה: 01:43

חמישה ממפקדיו של אביתר יוספי, לוחם צנחנים שנסחף ונהרג במהלך ניווט בנחל חילזון, נחקרו במצ"ח בחשד לגרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי קיום הוראות המחייבות בצבא. בין הקצינים שנחקרו היו מפקד הגדוד, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה.

מחקירת מצ"ח שהתפרסמה היום (חמישי) עולה כי תכנון הניווט נעשה תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי, ולהשלכותיו על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי "במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים".

מהסנגוריה הצבאית נמסר: "המפקדים חוזרים ומביעים צער עמוק על מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל ושולחים תנחומיהם למשפחה. האירוע הטראגי נבדק גם במסגרת תחקירים צבאיים נוקבים ובעקבותיהם הופקו לקחים בראייה מערכתית כוללת. ככל שנפלו תקלות מקצועיות, להבדיל מערכיות, בהיערכות לתרגיל ובהתנהלות במסגרתו, מדובר בשגיאות שנעשו בתנאי שטח מורכבים".

עוד בחדשות 13:

החשד לאונס קבוצתי בקפריסין: חמישה נערים שוחררו ממעצר

שיאי חום של 70 שנה נשברו באירופה: 40 מעלות נמדדו בפריז

בן שש נדקר בגן משחקים ברחובות; התוקף נעצר בתום מרדף

אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: פייסבוק

"שגיאות אלה נענו בצעדים פיקודיים משמעותיים ובראשם הדחת מרבית המפקדים מתפקידם. העברת בחינת מעשי המפקדים למישור הפלילי היא צעד שגוי ערכית שלא הולם את התנהלות המפקדים ואת דאגתם  הכנה לשלום חייליהם. למעלה מכך, צעד זה ישדר מסר קשה ליתר שדרת הפיקוד שעלול לפגוע קשות בנכונות לאימונים מורכבים ולמוכנות הצבא למלחמה. אנו בטוחים כי לאחר שמלוא מפת השיקולים תוצג לפצ״ר במסגרת השימועים, תתקבל ההחלטה הנכונה ולא יוגשו כתבי אישום".

בחודש מארס, פורסם תחקיר האירוע בו נהרג יוספי, ממנו עלה כי אופן הכנת האימון וניהולו בשטח חרג מפקודות הצבא ולווה בתקלות רבות. לאור ממצאי התחקיר, החליט כוכבי כי תירשם נזיפה פיקודית למפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה יקי דולף, וכן על הדחת מפקד הגדוד וארבעה קצינים נוספים מתפקידם. חקירת מצ"ח בנושא עודנה מתנהלת.

בסיום התחקיר, קבע הרמטכ"ל כי: "מדובר באירוע קשה ביותר שבסופו תוצאה טראגית אשר שורשיה בסדרת תקלות ושגיאות בהכנת האימון ובאופן מימושו תוך התנהגות לא מקצועית של כל שרשרת הפיקוד והתנהגות לא ערכית של חלק משרשרת הפיקוד, שהובילו להתפרקות מסגרת האימון לנגד עיניי המפקדים ומבלי שעשו דבר למנוע זאת".

כזכור, בחודש ינואר מת לוחם צנחנים במהלך אימון ניווט בצפון הארץ. בתחקיר האירוע הראשוני נקבע כי "אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון, לווה בתקלות רבות ובוצע בסטנדרט נמוך שאופיין בחוסר ירידה לפרטים". עוד נכתב כי "ההחלטה לצאת לאימון בצבר תנאים (מזג אוויר, תנאי השטח, עומס פיזי ומנטלי) שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו, מבלי שבוצעו צעדים נדרשים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה גם היא לאירוע".

אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: חדשות עשר

על פי תחקיר האירוע, הניווט החל ב-20:00 בערב, בשעה 4:00 קיבלו פקודת "כנוס", בסביבות השעה 5:00 חבר יוספי לחברו, והשניים ניסו לחצות יחד את גדת הנחל. החייל הראשון הצליח, אך לפתע שמע את יוספי, שהחליק למים מגובה נמוך, קורא לו: "אני מחליק".

חרף ניסיונו לעזור לחברו ולהושיט לו חבל, עקבותיו של יוספי נעלמו. כעבור כשעתיים, בסביבות השעה 7:00, נמצא במצב אנוש כמאה מטר מהמקום שבו נפל לנחל. המים לא היו עמוקים במיוחד, בין חצי מטר למטר, ולא ברור עדיין אם יוספי קיבל מכה במהלך נפילתו, או בלע מים.

לאחר מספר שעות, כאמור, יוספי אותר, וצוותי 669 שהגיעו למקום קבעו את מותו. כזכור, במהלך הניווט, שלושה חיילים נוספים פונו לבית החולים רמב"ם במצב קל, כשהם סובלים מהיפותרמיה.