הרמטכ"ל נזף במפקדי החייל שנפצע ממשחק באבנים: "אווירה מאפשרת"

אביב כוכבי קיבל את ממצאי התחקיר על האירוע שהביא לפציעתו הקשה של דניאל מארדר במוצב זעורה, וקיבל את המלצות אלוף פיקוד הדרום לנזיפה למפקד הסוללה ולמפקד הצוות

זמן צפייה: 02:45

הרמטכ"ל קיבל אתמול (שלישי) את ממצאי התחקיר הפיקודי ביחס לפציעתו של דניאל מארדר, שנפגע מאבן שיידו שני חיילים אחרים במוצב זעורה בצפון הארץ, ואישר את המלצות מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי לאופי הטיפול הפיקודי, ובהן נזיפה פיקודית למפקד הסוללה, קצין בדרגת סרן, ולמפקד הצוות, לוחם בדרגת סמל.

כזכור, ב-3 בספטמבר שני לוחמים בגדוד 402 יידו אבנים לעבר תא שירותים שבו היה מארדר, וגרמו לפציעתו הקשה. הוא אושפז בבית החולים, שם נותח וכעת נמצא בתהליך החלמה. הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע כי מדובר באירוע חמור שמקורו בהתנהגות שאין לה מקום בצה"ל, וטען כי "לאירוע קדמה אווירה שאפשרה אותו בקרב חיילי ומפקדי הסוללה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פציעת הלוחם בצפון: שני חיילים נחקרו בחשד להשלכת האבנים

אחות החייל שנפצע ממשחק באבנים: "מצבו משתפר – הוא עדיין חלש"

קצין צה"ל נפצע מיידוי אבנים בשומרון – מצבו בינוני

דניאל מארדר, החייל שנפצע קשה מפגיעת אבן בראשו
דניאל מארדר, החייל שנפצע קשה מפגיעת אבן בראשו | צילום: באדיבות המשפחה

כוכבי הדגיש את החשיבות בהבטחת סביבת שירות מכבדת ובטוחה לחיילים כולם, והוסיף כי אסור לקבל התנהגות מסוג זה. "חובה למנוע אותם באמצעות העמקה של המפקדים בנעשה ביחידותיהם, ועקירה מן השורש של נורמות לא תקינות שמצמיחות אירועים חמורים".

מכאן, הרמטכ"ל הנחה לבצע שורה של פעולות לבחינה ושיפור של תרבות השגרה ביחידות צה"ל השונות וכלל מפקדי החידות הלוחמות יידרשו לבצע סקר פנימי לאבחון התרבות והנורמות הנהוגות ביחידותיהם. הדבר ייעשה על ידי שאלונים ושיחות חתך בקרב החיילים המשרתים וכאלה שהשתחררו.

החבלה בראשו של דניאל מארדר שנגרמה מאבן שנזקרה בזמן משחק
החבלה בראשו של דניאל מארדר שנגרמה מאבן שנזקרה בזמן משחק

כזכור, בתחילת ספטמבר נפצע מארדר, חיל בחיל התותחנים, באורח קשה כתוצאה מפגיעת אבן בראשו במוצב בצפון, ופונה לקבלת טיפול במרכז הרפואי לגליל. כעבור כמה שעות מארדר שב להכרה. התקרית אירעה באגד 215 של התותחנים, וכאמור לפי החשד שני חיילים שיחקו וזרקו אבנים על מבנה שירותים כימיים. מארדר יצא מהשירותים, ספג אבן בראש ונפצע קשה.

דובר צה"ל מסר אז בתגובה לאירוע כי "צה"ל רואה חשיבות עליונה לשמירה על חיי חייליו, בעיקר מול פגיעות שאינן במשימות לחימה או נוכח פני אויב. בנושא נפתחה חקירת מצ"ח, עם סיומה יועברו הממצאים לפרקליטות הצבאית. בנוסף, האירוע יתוחקר על ידי מפקדי היחידה וגורמי הרפואה".