העליון קבע: צה"ל יוכל להחזיק בגופות מחבלים לצרכי משא ומתן

הרכב מורחב של שבעה שופטים הפך את ההחלטה הקודמת שקיבל בג"ץ ואישר לצה"ל את הסמכות לקבורה זמנית של מחבלים. ארדן: "מחבל בזוי לא ראוי לכבוד - לא בחייו ולא במותו"

בית קברות למחבלים
בית קברות למחבלים | צילום: חדשות 13

בית המשפט העליון קבע היום (שני) בהרכב מורחב של שבעה שופטים שצה"ל יוכל להחזיק בגופות מחבלים ולהורות על קבורה זמנית שלהן לצרכי משא ומתן עם ארגוני טרור. בכך, הפך את ההחלטה הקודמת שקיבל בג"ץ לפני כשנתיים אשר לא מעניקה לו את הסמכות הזו. בפסק הדין נכתב כי "חתירה להשבת חללי וחיילי צה"ל, ואזרחי ישראל המוחזקים בידי ארגוני טרור, היא חלק מהגנה על ביטחון המדינה. ועל כן, נפסק כי יש בידי צה"ל את הסמכות להורות על קבורה ארעית של גופות מחבלים לצורך מו"מ עם ארגוני טרור".

עם זאת, ביהמ"ש הדגיש כי על מנת לא לפגוע בכבוד המת ובכבוד משפחתו, "יש להפעיל את הסמכות הזו באיזונים". עוד עלה מפסק הדין כי בחוק הבין-לאומי אין מניעה מהחזקת גופות במצבים מסויימים: "הדין הבין-לאומי אינו מסתייג מהחזקת גופות במסגרת עימות מזוין ואין בו עיגון לקושי משפטי הגלום בפרקטיקה זו".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ברך על ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על החלטת בג"ץ שמאפשרת לנו להחזיק בגופות מחבלי החמאס כל עוד הוא מחזיק את גופות חיילינו. מחבל בזוי לא ראוי לכבוד - לא בחייו ולא במותו, לא ניתן לדרוש ממדינת ישראל לכבד גופות מחבלי חמאס בעוד ארגוני הטרור מחזיקים בגופות חיילינו. יש לאפשר לממשלה להפעיל לחץ על ארגוני הטרור להשבת גופות חללינו ואת אזרחינו ולא לכבול את ידינו במלחמה בטרור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לאחר דיון סוער: חוק המצלמות לא יעלה ביומיים הקרובים להצבעה

צה"ל: כוח קודס ומיליצות שיעיות ביצעו ירי כושל מסוריה לישראל

הקבלן החשוד בגרימת מוות ברשלנות של הפועל בהרצליה: רמי שבירו

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

לאה ושמחה גולדין, הוריו של סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה, התייחסו להחלטת בג"ץ ואמרו: "בעקבות ההחלטה, נגמרו לנתניהו וממשלתו התירוצים מדוע הם מתקפלים פעם אחר פעם ומחזירים גופות של מחבלים לקבורה. הקבינט בראשות נתניהו קיבל שורה של החלטות כיצד ללחוץ על חמאס בכדי לקדם את השבתם של הבנים, אבל ראש הממשלה וממשלת ישראל נמנעים מלהפעיל את כל המנופים האפשריים כדי להפוך את אחזקת הבנים מנכס לנטל. ההחלטה של בג״ץ קובעת בצורה מפורשת שיש לנתניהו והממשלה לגיטימציה מלאה להמשיך ולהחזיק בגופות של מחבלים עד להשבתם של הדר, אורון, אברה והישאם חזרה הביתה".

בסוף 2017, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קיבל את המלצת הקבינט המדיני-ביטחוני לבקש דיון נוסף בבג"ץ בנושא החזרת גופות מחבלים לצורך משא ומתן והמדינה הגישה בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב של בג"ץ.

הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בידי החמאס
הדר גולדין, שגופתו מוחזקת בידי החמאס | צילום: חדשות 13

בעתירה נכתב כי עיכוב השבת גופות המחבלים עשוי לסייע בהסדר שיוביל להשבת גופות חללי צה"ל שמוחזקות ברצועת עזה על ידי ארגון חמאס – סגן הדר גולדין ז"ל וסמ"ר אורון שאול ז"ל, וכן להשבתם של האזרחים הישראליים אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד. עוד נכתב כי עמדת המדינה היא שעיכוב בחזרת גופות המחבלים יוכל לסייע בהתוויית פרטי ההסדר שייקבע, כשלדבר שיקולי ביטחון משמעותיים.

העתירה הוגשה אחרי שמוקדם יותר באותו החודש, קבעו שופטי בג"ץ ברוב דעות של שניים נגד אחד כי לממשלה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים ונתנו להם חצי שנה לחוקק חוק חדש בנושא, ואם לא יעשו זאת - כלל הגופות יוחזרו למשפחותיהן. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה באומרו כי "מדובר בהחלטה בעייתית מאוד של בג"ץ. אסור לתת לחמאס מתנות חינם".