צה"ל: כוח קודס ומיליצות שיעיות ביצעו ירי כושל מסוריה לישראל

ברקע התקיפה בסוריה: דובר צה"ל מסר כי בוצעו שיגורים לפנות בוקר מפאתי דמשק, שלא הגיעו לשטח ישראל. לפי ההערכה בצה"ל מדובר בתגובה לסיכול פיגוע הרחפנים המתוכנן. "משטר אסד ישלם מחיר כבד"

זמן צפייה: 02:30

צה"ל הודיע כי היום (שני) לפנות בוקר זוהו מספר שיגורים כושלים על ידי פעילי מליציות שיעיות בהובלת כוח קודס האיראני לעבר שטח ישראל. הירי בוצע משטח סוריה בפאתי דמשק ולא חצה לישראל. מדו"צ נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה המתרחשת משטחו". דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי הוסיף כי "אנו מזהירים את משטר בשאר אל-אסד שהוא ישלם מחיר כבד על כך שהוא מאפשר לאיראנים ולמילציות שיעיות לפעול מתוך שטחו תוך שהוא מעלים עין מכך ואף משתף פעולה עמם. הדבר לא נסתר מעינינו. המזהיר יצא ידי חובתו".

לפי ההערכת בצה"ל, מדובר בתגובה של כוח קודס האיראני בסוריה לסיכול פיגוע הרחפנים המתוכנן.

לכתבות נוספות בנושא >>

צה"ל פנה לעם האיראני: זו החוליה שניסתה לבצע את פיגוע הרחפנים

4 איראנים תכננו תקיפה מווילה סורית: פרטי הפיגוע שסוכל נחשפים

הערכה: היעד שהותקף בביירות – משמעותי מכפי שחזבאללה מנסה לתאר

חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן
חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, הלילה מקורות מסרו לערוץ הטלוויזיה "אל-ערביה" כי כלי טיס בלתי מזוהים תקפו בסיס בעיר אל-בוכמאל שבמחוז דיר א-זור, הסמוך לגבול בין סוריה ועיראק. לפי המרכז למעקב אחר זכויות אדם בסוריה, 18 בני אדם נהרגו כתוצאה מהמתקפה. עוד עלה מהדיווח כי מדובר באזור שבו ממקומות מיליציות שיעיות פרו איראניות, וייתכן שההפצצה כוונה נגדם.

לדברי כמה מקורות, איראן פרסה באל-בוכמאל מליציות הנאמנות לה והן מפוקחות על ידי משמרות המהפכה של איראן. בשבוע שעבר דווחה רשת "פוקס ניוז" כי על פי מקורות מודיעין מערביים, איראן בונה בסיס צבאי סודי חדש בסוריה באותו האזור. מדובר במתקן שיוכל לאכלס אלפי חיילים.

בתמונות שפרסמה חברת "ISI" ניתן לראות את השטח הגדול שהוקצה לכאורה עבור הבסיס שהותקף, ואת קרבתו למעבר הגבול אל-בוכמאל, שאותו נטען בעבר כי ישראל תקפה, וכי אינו פעיל כיום. כמו כן, מתמונות הלוויין ניתן לראות את השינוי הניכר שנעשה במקום בשנה האחרונה, כאשר הוקמו בו תשתיות רבות. המתחם, שנבנה על ידי משמרות המהפכה האיראניים, נקרא "אימאם עלי", ובנייתו אושרה על ידי ההנהגה הבכירה בטהראן – כך על פי הדיווח.

צילומי לווין של בסיס חדש בגבול סוריה עיראק סמוך למעבר אבל כמאל
צילומי לווין של בסיס חדש בגבול סוריה עיראק סמוך למעבר אבל כמאל | צילום: ISI

כזכור, לפני כשבועיים צה"ל תקף בסוריה במטרה לסכל פיגוע איראני נגד מטרות ישראליות. "ביום חמישי בערב זיהינו ארבעה פעילים בצפון רמת הגולן, מתכוננים לבצע פיגוע", אמר דובר צה"ל, רונן מנליס, בשיחה עם כתבים צבאיים. "הם נחתו בשדה התעופה הבין-לאומי בדמשק ומשם נסעו לווילה שהוחכרה על ידי הסורים לצורך תכנון הפיגוע, שאושר על ידי ראש כוח קודס, סולימאני. לאחר שזיהינו את החולייה שובש הפיגוע אך הרחפנים הושארו אצלם, הלילה תכננו האיראנים להוציא שוב את התקיפה לפועל - אך כמה שעות לפני כן מטוסי הקרב של חיל האוויר הופעלו".

"אנחנו יודעים מה היו היעדים של הפיגוע שתכננו האיראנים", הוסיף. "הטסת רחפנים המטילים כמה קילוגרמים של חומרי נפץ לעבר מטרות ישראליות בצפון. עקבנו אחריהם במשך תקופה – ובימים האחרונים ביתר שאת. הם פעלו בסיוע מיליציות שיעיות מקומיות".

מנליס הסביר מדוע באופן חריג לקחה ישראל אחריות על תקיפה שיוחסה לה. "במערכה שבין המלחמות, זה מתווה אחר. כאן סיכלנו פיגוע", אמר. "האיראנים תכננו להרוג אזרחים וחיילים ישראלים בשטח ישראל. זה לא מתחת לסף הרעש. מדיניות סיכולי פיגועים היא עשייה גלויה".