בריק על נתוני גיוס החרדים: "תרבות השקר - סרטן שאוכל את הצבא"

נציב קבילות החיילים לשעבר הצהיר כי בידיו "ממצאים חמורים" הנוגעים לפרשה, ומתח ביקורת על התנהלות המערכת הצבאית ועל ראש אכ"א: "בכירים בצה"ל ידעו שנים על הזיוף - ושתקו"

זמן צפייה: 02:40

נציב קבילות החיילים לשעבר, האלוף במילואים יצחק בריק, התייחס היום (שבת) לפרשת זיוף נתוני גיוס החרדים במהלך אירוע "שבת תרבות" ברעננה ואמר: "תרבות השקר והזיוף היא כמו סרטן שאוכל את גוף הצבא. לא יעלה על הדעת שדבר כזה יקרה". עוד ציין כי "בכירים בצה"ל ידעו במשך שנים על זיוף נתוני גיוס החרדים - ושתקו".

בריק ציין כי בידיו "ממצאים חמורים", והוסיף: "יש מעורבות של גורמים אזרחיים, ולכן יש צורך בחקירה". נוסף לכך, מתח האלוף במיל' ביקורת על התנהלות ראש אכ"א מוטי אלמוז בפרשה ואמר: "סא"ל תלם חזן, שעמד בראש מנהלת החרדים העביר למפקדיו באכ"א את המידע על הפערים הגדולים ב-2018. במקום שיכנסו לעובי הקורה, מתחיל דין ודברים בינו לבין המפקדים. איך יכול להיות שראש אכ"א לא העביר את הנתונים - וקבע שמדובר בטעות של השנה האחרונה?".

"על פי מידע מבוסס שיש בידי, עוד בשנת 2011 צה"ל לא עמד ביעדים שהציבה הממשלה לגיוס חרדים. לכן ניפחו את המספרים של החרדים שכלל לא עומדים בקריטריונים", ציין הנציב לשעבר. "כך, כל שנה עד לשנה שעברה, הם הציגו מספרים מנופחים שלא היו קשרים לנתונים האמיתיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הרמטכ"ל על זיוף נתוני גיוס החרדים: "אין מקום לעיגול פינות"

דיון בכנסת על גיוס החרדים: "הצלבנו נתונים – אנחנו לא שקרנים"

חשיפת הונאת גיוס החרדים מובילה למבוי סתום פוליטי • פרשנות

הפגנת חרדים נגד הגיוס במרכז ירושלים
הפגנת חרדים נגד הגיוס במרכז ירושלים | צילום: ישראל לנדאו, חדשות 24

מדובר צה"ל נמסר: "לאחרונה החלה בדיקה שיזם צה"ל, לבחינת אופן האיסוף והדיווח של נתוני גיוס חרדים בשנים האחרונות, על ידי צוות בדיקה בראשות אלוף במיל׳ רוני נומה. הבדיקה עודנה מתנהלת. לא נוכל להתייחס לתוכן הדיונים שנערכים במסגרתה. בסיום עבודת צוות הבדיקה, יוצגו הממצאים בצורה שקופה ומסודרת".

ביום ראשון התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לפרשה, ואמר: "הצגת דברים שלא כהווייתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, אשר מפקידה בידיו את בניה ובנותיה", אמר בטקס פרסי הרמטכ"ל ליחידות המצטיינות לשנת התש"ף. "במקום שבו נגלה טעות – נלמד ונשפר, ובמקום בו יתגלה זדון או כוונת מכוון, ננקוט יד קשה. בתחום זה אין ולא יהיה מקום לפשרות, אין ולא יהיה מקום לעיגול פינות והעלמת עין".

כוכבי התייחס גם לשינויים המתרחשים בתקופה האחרונה בצה"ל ובאתגרים עמם הוא מתמודד. "צה"ל הוא אחד הצבאות הפעילים ביותר בעולם, אם לא הפעיל ביותר", המשיך. "צה"ל נלחם ופועל לילות כימים בזירות רבות, שלאחרונה אף התרחבו, ומספר האויבים גדול ממספר הזירות. בסוריה למשל, פועלים כוחות קודס וכוחות חזבאללה ובלבנון זרועות הטרור האיראניות מעמיקות את אחיזתן".

"בימים אלה, אנו נמצאים בעיצומה של תקופה מעצבת עבור צה"ל; תקופה בעלת השפעה רבה על יכולות הצבא לשנים הקרובות – גיבוש התכנית הרב - שנתית 'תנופה', לצד שיפור המוכנות בכל הגזרות", הוסיף. "תכנית 'תנופה' היא פרי מחשבה עמוקה, ומימושה יאפשר להגדיל את היתרון ולפתוח פער נוסף על אויבינו. לא מעט פרויקטים ומיזמים של 'תנופה' כבר יצאו לדרך במהלך השנה החולפת, ובחודשים הקרובים יתקבלו החלטות משמעותיות שיעצימו את התנופה. תנאי מרכזי והכרחי לתנופה, לכל תנופה, הוא אנשים".