עשרות מטוסים תוקפים "מדינת אויב": צה"ל מוביל תרגיל ענק • צפו

ה"בלו-פלאג", שבו כלי טיס ישראליים מדמים מצב של מלחמה אווירית בשיתוף מדינות זרות, יצא לדרך בדרום הארץ. לראשונה: F-35 לוקח חלק בתרחישים. "זה התרגיל המתקדם ביותר שאפשר להציע"

זמן צפייה: 01:45

כ-70 מטוסי קרב, מל"טים, מסוקים ומטוסי תובלה ענקיים מסוג אנטונוב, נוטלים חלק בתרגיל האווירי הבין-לאומי שצה"ל מארח בימים אלה בדרום הארץ במשך שבועיים: ה- Blue Flag 2019. מטוסי קרב מסוג F-35, F-16, F-15, ויורו פייטר-טייפון מוטסים בידי עשרות טייסים, וזו הפעם הרביעית שחיל האוויר עורך את התרגיל שמתקיים אחת לשנתיים. מלבד הטייסים הישראלים משתתפים בו גם כ-800 זרים מחילות האוויר של ארצות הברית, יוון, איטליה וגרמניה.

האיטלקים הביאו לתרגיל לא פחות משלוש טייסות, הכוללות את מטוס ה-F-35 המתקדם, וזו הפעם הראשונה שמטוס זה משתתף בבלו-פלאג. בתרגיל הקודם השתתפו אומנם יותר מדינות, בהן צרפת, הודו ופולין, אך בשל הרצון של חיל האוויר למקד את יעדי האימון הנרחב למטוסים המתקדמים בעולם (מדור 4.5 ו-5), כלל התרגיל פחות מדינות. עם זאת, הרף שקבע חיל האוויר עבור השתתפות הטייסים בתרגיל גבוה יותר: מינימום של 300 שעות טיסה ברזומה של כל טייס.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן: לא כל ראשי כחול לבן התחייבו שיקבלו את מתווה הנשיא

"מי האמא?": כך נענה זוג גאה שביקש לרשום את בתו לגן • האזינו

אחרי החזרה לביה"ס והירי, ההורים זועמים: "החזירו מוקדם מדי"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191114-1326' autoplay='0' credit='' desc='תרגיל ה"בלו-פלאג" של חיל האוויר' kid='1_hvyhl0bf' duration='252'']

התרגולות מתקיימות בשפה האנגלית על פי דפוסי הטיסה של נאט"ו, ולא בשיטת הטיסה שפותחה בחיל האוויר. בדומה לתרגיל הקודם, גם הפעם שורטטה על מפת התרגיל מדינת אויב דמיונית, אותה נדרשו כוחות הטיס הבין-לאומיים לתקוף ולהשמיד. את מטוסי האויב מדמה ה"טייסת האדומה" של חיל האוויר, שמפעילה גם היא מטוסי F-35 במטרה להקשות ככל הניתן על מטוסי ה"טייסת הכחולה" של המדינות המשתתפות בתרגיל.

ה"כחולים" מאותגרים גם מהקרקע: קציני הטייסת האדומה מפעילים מהקרקע סוללות נ"מ מתקדמות, גם מסוג פטריוט, כדי לדמות את יכולות ההגנה האווירית המתקדמות שרוסיה מזרימה למזרח התיכון ובעיקר לסוריה, בדגש על מערכת הS-300.

תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר
תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

"התרגיל מעניק חיזוק דרמטי ומשמעותי ליחסים הבינ"ל שלנו בעת הזו, בעיקר עם ארה"ב", הסביר אתמול קצין בכיר בחיל האוויר. "יש משמעות לכך שמעצמה כמו גרמניה ומדינות כמו יוון ואיטליה מגיעות לכאן", אמר והוסיף כי "זה מייצר קואליציה של מדינות יציבות באיזור. הם לומדים רבות מהניסיון שלנו". עוד ציין הבכיר כי כשטייס שומע באוזניות את ההמולה ברשת הקשר, קל וחומר כשמדובר בקולות ובשפה שאינם מוכרים לו - הדבר דורש ממנו ללמוד מהאורחים פתרונות לדילמות טקטיות ובאופן קצת אחר.

תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר
תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל מודעים גם לנקודות התורפה, ולכן מתמקד התרגיל גם באלמנט שעלול להישחק: העליונות האווירית של צה"ל בשמי המזרח התיכון. חשש זה מתעורר בעיקר על רקע ההתבססות האיראנית הגוברת והולכת עקב הזרמת סוללות הנ"מ המתקדמות מרוסיה לסוריה. "אנו לא מעבירים לקחים ממבצעי המב"מ (ה"מערכה שבין המלחמות" - לסיכול התעצמות האויב) ושומרים על רווחי זהירות, והם גם לא שואלים", הוסיף הקצין.

תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר
תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

התרגיל כולל גם תדלוק אווירי באמצעות מטוס הראם העתיק של חיל האוויר (בואינג 707). "אמנם מערכת ה-S-300 נמצאת בזירה מזה כשנתיים, ויש עוד רכיבים שאינם חדשים, אבל מה שהשתנה זה מצרף האירועים", הסביר הקצין הבכיר. "זהו התרגיל המתקדם ביותר שישראל יכולה להציע, עם המטוסים המדהימים דוגמת ה-F-35", אמר סגן אלוף ט', מפקד טייסת מטוסי האדיר, הכוללת את מטוסי החמקן.

תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר
תרגיל ה''בלו-פלאג'' של חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

"בתרגיל אנו עובדים בקואליציה של מטוסים, קואליציה מעורבת של רביעיות ושישיות מטוסים מהמדינות השונות", סיפר מפקד הטייסת. "ממטוס האדיר אתה רואה את כל המרחב מיד לאחר ההמראה: את כוחותינו וגם את האויב", הוסיף וסיכם: "זאת הסיבה שהטייס יכול לחלק מטרות ליתר המטוסים, על בסיס קישוריות מתקדמת".