"מי האמא?": כך נענה זוג גאה שביקש לרשום את בתו לגן • האזינו

גיא וחי סדקה ביקשו לרשום את בתם לגן, ונציגת משרד העבודה ביקשה הצהרה שאחד מבני הזוג הוא האם. "שניכם אבות, אבל תמיד יש אחד שהוא יותר דומיננטי - כמו זוג רגיל". במשרד התנצלו

זמן צפייה: 02:20

"תמיד יש את האחד שהוא יותר דומיננטי - שהוא יותר האמא - כמו זוג רגיל": כך נשמעה שיחה בין נציגת משרד העבודה לזוג גאה מתל אביב, שביקש לרשום את בתו לגן הילדים. הנציגה ניסתה להסביר את כוונותיה ואמרה כי "אני לא מבקשת יותר מדי, לא נכנסת לזה, אני רק מבקשת הצהרה בכתב ידכם - מי מכם האמא? אני לא באה לחקור או להיכנס לעומק הדברים ככה זה עובד אצלנו מבחינת ההנחיות".

"אתה יכול לרשום שאתה האמא ואתה יכול לרשום שחיים הוא האמא", המשיכה הנציגה. "אני מבינה ששניכם אבות ומנהלים משק בית משותף, אבל תמיד יש את האחד שיותר שעות בעבודה. אנחנו מקבלים את זה שאתם ביחד מנהלים משק בית משותף - הכל בסדר והכל תקין, פשוט מישהו מכם צריך לציין שהוא האמא".

גיא וחיים סדקה
גיא וחיים סדקה | צילום: חדשות 13

"אל תיכנס לזה יותר מדי", הפצירה הנציגה. "כי אני לא מבקשת ממך טופס או מסמך שאתה צריך לרוץ אחריו, בסך הכל הצהרה בכתב ידך או בכתב ידו של חיים, תכתבו לי מי מכם הוא האמא. אנחנו לא הולכים לחקור את זה, בסך הכל בוחנים את הזכאות שלכם".

לאחר השיחה עם נציגת משרד העבודה, אחד האבות סיפר לחדשות 13 כי "רשמנו את הילדים שלנו לגן של ויצ"ו בתל אביב. הם התחילו את הגן בתחילת החודש וצריך למלא בקשה ארוכה ומתישה למשרד העבודה והרווחה ולמלא שאלון לבדיקת זכאות שקובע את דרגת הזכאות להשתתפות כספית, כי אתה משלם לפי שכר ונתונים סוציו-אקונומיים".

"היום, כשהילדים כבר בגן, התקשרו אלינו ממשרד העבודה ואמרו לנו שחסר תצהיר שאחד מאיתנו הוא האמא. בהתחלה חשבנו שזה בדיחה והסברנו לה שבתא המשפחתי הזה אין אמא", אמר האב. "בן הזוג שלי אמר: 'אני לא יודע איך להתמודד עם זה, כי אנחנו שני אבות'. היא הסבירה לנו ש'אמא זה מישהו יותר דומיננטי בבית, שיותר עם הילדים, שעובד פחות שעות ונחשוב בינינו מי האמא'. היא ביקשה ממני לחתום על תצהיר שאני האמא ולשלוח להם".

תגובת משרד העבודה: "אנו מתנצלים על התקלה המצערת, ובעקבות פנייתכם, חידדנו שוב את הנוהלים מול המוקד הטלפוני על מנת שלא תחזור שנית. נדגיש כי נוהלי משרד העבודה והרווחה מתייחסים מפורשת לכל סוגי המשפחות, ומקנים זכויות שוות לכולן. דבריה של המוקדנית נאמרו על דעתה בלבד והם אינם משקפים את מדיניות המשרד".

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי, אמר בתגובה לשיחה הטלפונית: "בושה שגם בשנת 2019 האפליה נגד הקהילה הגאה ממשיכה להתקיים במשרדי הממשלה שלנו. התנצלות לא מספיקה, כדי לשנות אפליה ארוכת שנים. על משרד העבודה והרווחה לחדד את הנהלים במיידי, כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה, כפי שהשכילו ארגונים ציבוריים נוספים. לא נשתוק ולא נעבור לסדר היום עד לטיפול באפליה הפסולה נגד אלפי חברות וחברי הקהילה הגאה".