קיצור השירות והוספת אלפי תקנים בשנה: מתווה גנץ לשירות בצה"ל

שר הביטחון הציג את התוכנית החדשה "מאוחדים בשירות", שסיסמתה היא "אותן זכויות - אותן חובות". "כל אזרח צריך לתרום - חרדים יוכלו להתנדב בארגוני חסד וערבים יוכלו לסייע במלחמה בפשיעה"

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: פייסבוק

שר הביטחון בני גנץ הציג הערב (רביעי) את תוכנית "מאוחדים בשירות" - תוכנית חדשה לשירות בצה"ל שסיסמתה היא "אותן זכויות - אותן חובות", במסגרתV כל נער ונערה שיגיעו לגיל 18 ישרתו את המדינה - בין אם בצה"ל או בבתי החולים, במשטרה או בגופים אחרים.

לפי התוכנית, משך הגיוס יעמוד על שנתיים, לכולם - גם עבור הגברים וגם עבור הנשים. כמו כן, מדי שנה יתווספו 5,000 תפקידים במוסדות השונים לפי צרכי החברה, בהם במכבי אש, במסגרות לגיל השלישי, בזק"א ובמסגרות חינוך שונות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: נאריך את הסגר וסגירת נתב"ג, נסגור את המעברים היבשתיים

האחיות שתקפו ילדה בפארק: "עשינו טעות – זה היה רגע של כעס"

בפרקליטות ענו לטענות נתניהו: "קיבל את העובדות פעם אחר פעם"

"מדינת ישראל נמצאת במציאות של שבטים שבטים, והגיע הזמן להפסיק להדחיק - ישראל חייבת אחדות", אמר השר כשהציג את המתווה. לדבריו, יותר מ-50% מהצעירים לא משרתים בצה"ל, "ומספרם הולך ועולה. צה"ל הפך מצבא העם לצבא חצי העם. אלו החרדים, הערבים ואלה שמרגישים פראיירים. יותר מ-10% מהם מקבלים פטור משירות בצבא", הוסיף.

גנץ סיפר כי עדכן את היועמ"ש שאין בכוונתו לבקש הארכה על מתווה הגיוס, והבהיר: "זו לא גחמת בחרות. הכנו מתווה רציונלי ומדורג. כל אזרח צריך לתרום. בתוך שנה תוקם מנהלת שתבצע את המיון לכל צעיר וצעירה בישראל".

חרדי ליד לשכת גיוס
חרדי ליד לשכת גיוס | צילום: רויטרס

"צה"ל יבחר ראשון את משרתיו כראשון בין שווים. חרדים יוכלו להתנדב בארגוני חסד וערבים יוכלו לסייע במלחמה בפשיעה", הסביר גנץ. "כל אחד ישרת שנתיים למען החברה. אותן זכויות - אותן חובות. כל משרת יקבל הכשרה מקצועית שתשרת אותו בשוק התעסוקה. רק כך נגדיל השוויון בחברה הישראלית".

בהמשך, גנץ מתח ביקורת מרומזת על הדברים שאמר אתמול הרמטכ"ל אביב כוכבי, לפיהם הוא מתנגד להסכם גרעין חדש עם איראן, ואמר: "נדע לקיים עם הממשל החדש את הדיאלוג. נפעל למנוע מאיראן להיות עם גרעין צבאי. לנו חשובה המטרה", הבהיר. "איראן גרעינית היא סכנה לביטחון ישראל. קווים אדומים מציירים בתוך החדרים".

בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משהב''ט

יו"ר מפלגת "תנופה" עפר שלח לא אהב את המתווה של גנץ, ומסר: "בחיאת בני, תשעה חודשים אתה שר ביטחון ועכשיו אתה בא? המתווה הזה הוא העתק דהוי של מה שהצגתי כבר לפני חמש שנים, עם חור אחד ענק: 'שירות קהילתי' שהוא פתח לרמאות ונתונים שקריים. ברור שחיכית עד שיהיו בחירות ויהיה ברור ששום דבר לא יקרה".

גם ב"יש עתיד" מתחו ביקורת על התוכנית, ומסרו: "גנץ מצא עוד דרך להכנע לחרדים. ניסיון הפיוס עם המפלגות החרדיות על חשבון שוויון בנטל השירות הוא עוד דוגמא לפשיטת הרגל של כחול לבן. עצוב ששר ביטחון בישראל מרים דגל לבן של כניעה בגלל שיקולים פוליטיים ומאפשר בפועל לציבור שלם לא לשרת בצבא או בשירות אזרחי. זה לא ישר בני, זה תחמני".