מטחים לדרום: כ-20 רקטות שוגרו לעבר אשקלון ועוטף עזה

מערך כיפת ברזל הופעל וכעשרה שיגורים יורטו. נתניהו מקיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון. גנץ: ממשלת ישראל שבויה של חמאס". הגי'האד האסלאמי: "הירי - תגובה להרג פעיל הארגון"

זמן צפייה: 13:12

הסלמה בדרום: מטח רקטות כבד של כ-20 רקטות נורה הערב (ראשון) מרצועת עזה, ואזעקות נשמעו באשקלון, שדרות וביישובים במועצות האזוריות אשכול, לכיש וחוף אשקלון - גם בשעה זו. מערך כיפת ברזל, וכעשרה שיגורים יורטו. חלקי מיירט נמצאו ביישוב במועצה האזורית שער הנגב. לפי שעה לא ידוע על נפגעים בגוף או על נזק. זאת, שעות לאחר סיכול פיגוע מטען הנפץ בגבול הרצועה, במהלכו הרג צה"ל שני מחבלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הערב הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל ובכירי מערכת הביטחון, בשעה 19:30 בקריה בתל אביב.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בעקבות הירי בדרום: "ממשלת ישראל שבויה של החמאס. הנייה סוחט את נתניהו והוא משלם לו במזוודות דולרים. ככה זה במזרח התיכון - מי שלא יוזם, חוטף. נתניהו לא מסוגל לשקם את ההרתעה ולא יביא להסדרה".

עוד בחדשות 13:

כוח צה"ל ירה לעבר שני פלסטינים שהניחו מטען ליד גדר הרצועה

בעקבות סיכול הפיגוע: צה"ל מתגבר נוכחות כיפת ברזל בדרום

תיעוד מצלמות התצפית: סיכול פיגוע המטען של הג'יהאד האסלאמי

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2302201740' autoplay='0' credit='אייל מועלם' desc='יירוטים בשמי עוטף עזה' kid='1_15ymetr9' duration='37'']

בעקבות הירי, הודיע ראש עיריית אשקלון תומר גלאם על פתיחת המקלטים הציבוריים ברחבי העיר, והנחה לבטל פעילויות ואירועים במרכזים הקהילתיים ובהיכל התרבות. ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הנחה את התושבים להישאר בסמוך למרחבים המוגנים. לא נמסרו הוראות מיוחדות לתושבים מפיקוד העורף.

למרכז הרפואי ברזילי הובאו שתי נפגעות מאירועי האזעקות באשקלון. הראשונה בת 64 נפלה ונחבלה בראשה בזמן הליכה לאיזור ממוגן, מצבה קל. השנייה, נפגעת חרדה בת 20 .

Iron Dome Anti Missile System Fires Interception Missiles As Rockets Are Launched From Gaza Towards Israel As Seen From The City Of Ashkelon, Israel
רקטות שנורו מרצועת עזה לישראל | צילום: רויטרס

גורמים פלסטינים בעזה מסרו כי "ירי הרקטות הוא תגובה לחיסול איש הג’יהאד הבוקר - וההשפלה בטיפול הגופה על ידי דחפור". על פי דיווחים ברצועה, ארגוני הטרור נכנסו ל"כוננות ספיגה": מוצבים צבאיים פונו ובכירים ירדו למחתרת מחשש לחיסולים ממוקדים מצד ישראל. זאת, לאחר שאתמול דווח בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני מפי גורמים כי גופי הביטחון של ארגוני הטרור ברצועת עזה הוציאו הוראות לכל הדרגים הבכירים ולדרגים בשטח מקרב ארגוני הטרור, בדרישה שיישמעו לכללי הבטיחות מחשש שישראל תבצע חיסולים או תקיפות אוויריות לפני הבחירות.

דובר הג’יהאד האסלאמי בעזה מסר בתגובה לירי: "זכותה של ההתנגדות הפלסטינית להגיב על פשעי הכיבוש הישראלי. האירוע הבוקר וההתעללות בגופת הפלסטיני באמצעות דחפור  חייבו תגובה, וירי הרקטות הערב הוא תגובה על הפשע שביצע האויב הציוני".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2302201814' autoplay='0' credit='משפחת גלנץ' desc='שיגורי רקטות לעבר הדרום' kid='1_gtyfawpa' duration='35'']

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב לירי ואמר: "‏רק השבוע ישראל איפשרה להעביר לחמאס תשלום של עשרות מיליוני דולרים כדמי פרוטקשן. החמאס קיבלו את הכסף, המתינו שהשליח הקטארי יצא מהרצועה ומיד החלו לירות. מדיניות הרפיסות והכניעה לטרור אותה מובילה הממשלה היא פשוט ביזיון ופגיעה אנושה בהרתעה הישראלית".

יו"ר העבודה גשר מרצ עמיר פרץ התייחס לירי: "המטח הערב על אשקלון ויישובי העוטף הוא עדות נוספת לכישלונו של נתניהו ושרי הביטחון שלו בשנים האחרונות שמתעקש לנהל את המציאות במקום לשנות אותה. בלי אסטרטגיה, הבעיה לא תיפתר. בלי מדיניות - חמאס ושאר ארגוני הטרור ימשיכו לקבוע את גובה הלהבות לפי צרכיהם".

מוקדם יותר, כאמור הוחלט בצה"ל לתגבר את נוכחות סוללות כיפת ברזל באזור. זאת, ברקע איומי ארגון הטרור לנקמה: "הידיים שלנו על ההדק והן ינקמו את דם השהידים כמו שנקמו בעבר והפציצו את תל אביב".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, אסמאעיל רדואן, התייחס לתקרית ואמר כי מדובר ב"פשע נתעב של הכיבוש נגד העם הפלסטיני - הוא לא יעבור ללא תגובה הולמת". עוד הוסיף כי "בשעה זו בוחנים הפלגים הפלסטינים את דרכי התגובה, וללא ספק תהיה תגובה שכזו".

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Visits An Israeli Army Base In The Israeli Occupied Golan Heights
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט | צילום: רויטרס

שר הביטחון, נפתלי בנט, בתגובה לתקרית ברצועת עזה: ״נמאס מהביקורת הצבועה של השמאל נגד ״חוסר ההומניות״ שבשימוש בדחפור כדי להביא אלינו גופת מחבל שניסה לרצוח ישראלים. ‏רבותיי, יפי הנפש: אתם לא הומניים. חמאס מחזיק את גופות הדר ואורון. אני מגבה את צה״ל שחיסל את המחבלים ואסף את הגופה. כך צריך וכך נעשה. מול מחבלים נפעל בעוצמה".

לפי דיווחים פלסטינים, צה"ל לא איפשר להוציא את גופות המחבלים מהזירה. דחפור צה"ל נכנס לשטח הפלסטיני בליווי טנק, כדי לקחת את הגופות, בזמן שפלסטינים ניסו לקחת את גופת אחד המחבלים. כוח צה"ל פתח בירי לעבר הפלסטינים, ולבסוף הדחפור הצליח לקחת את גופות שני המחבלים.