ישראל ערכה באלסקה ניסוי ב"חץ 3" – שדימה יירוט טילים מאיראן

הניסוי, שנערך תוך שיתוף פעולה עם ארצות הברית, עבר בהצלחה. באירוע נכח השגריר דרמר, שנסיעתו החשאית למדינה פורסמה בחדשות 13. נתניהו: "הישג אדיר לביטחון המדינה - הצלחה מעבר לכל דמיון"

זמן צפייה: 02:31

ישראל סיימה היום (ראשון) בהצלחה סדרת ניסויים שערכה באלסקה במערכת "חץ 3", שנועד לדמות הגנה מפני טילים ארוכי טווח עם ראש גרעיני, שייורטו מחוץ לאטמוספירה. הניסוי נערך על ידי משרד הביטחון, התעשייה האווירית והסוכנות להגנה מפני טילים (MDA) במשרד ההגנה האמריקני. זאת, לאחר שביום שישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, ערך נסיעה חשאית לאלסקה, במרכזה עמדו הקשרים הביטחוניים האסטרטגים בין ישראל לארצות הברית - נגד איראן.

במהלך הניסוי שהתקיים בשבועיים האחרונים, יירטה המערכת בפעם הראשונה מקבץ מטרות שהגיעו בעת ובעונה אחת, על ידי מספר מיירטים שפגשו אותן. לפי פרסומים מסוימים, המערכת אף מסוגלת לנטרל טילים גרעיניים. הניסוי הוא חלק ממערכת יחסים מאוד הדוקה בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע להגנה מטילים - ומי שמימן את רובו היה הממשל האמריקני.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

שינוי גרסת הצעירה הבריטית: כעסתי שצולמתי – לכן טענתי שנאנסתי

שמולי נגד שפיר: הרעיון היה להתחבר כמפלגה – שלום ולא להתראות

הרב פרץ דחה הפגישה עם בנט; הימין החדש: "גרירת רגליים מכוונת"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190728-1327' autoplay='0' credit='אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון' desc='' kid='1_tu8jcd6w' duration='348'']

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "הניסויים הצליחו מעבר לכל דמיון, הביצוע היה מושלם - כל פגיעה בול. היום יש לישראל את היכולת לפעול נגד טילים בליסטיים שישוגרו נגדנו מאיראן או מכל מקום אחר. זהו הישג אדיר לביטחון ישראל, יידעו אויבינו שגם בהגנה וגם בהתקפה - נוכל להם".

שיגור מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב
שיגור מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב | צילום: משרד הביטחון
שיגור מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב
שיגור מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב | צילום: משרד הביטחון

עוד אמר נתניהו: "זו קפיצת מדרגה אדירה לביטחון ישראל עם משמעויות גדולות מאוד במיוחד בעת הזאת. אני רוצה להבהיר כאן שמתכת נגעה במתכת - זה לא היה רק התפוצצות ליד. הטיל נגע בטיל בשלושת המקרים, זהו הישג כביר. אני מבקש תחילה להודות כמובן לשגריר ולממשלת ארה״ב.

שגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן, אמר: "בשם הנשיא וממשל טראמפ, אני רוצה לומר עד כמה שמחנו על התוצאה המוצלחת של הניסוי. המערכת היא מרכיב קריטי בהגנה על ישראל מפני טילים. התוצאות היו מדהימות, אנחנו גאים מאוד בשותפות שלנו עם ישראל, במימון שהענקנו, במומחיות הטכנית שהוספנו ובעובדה שהעמדנו לרשות הניסוי הזה את המרחב האווירי שלנו מעל שמי אלסקה. זו דוגמה מופלאה וחסרת תקדים לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות. מי ייתן ונמשיך לכבוש שיאים חדשים על מנת להפוך את העולם למקום בטוח יותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

משה פתאל, ראש מנהלת "חומה" למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון, אמר: "למעלה מעשר שנות פיתוח רצופות אתגרים הביאו אותנו לרגע הזה. מדובר בהישג מבצעי וטכנולוגי בלתי רגיל למדינת ישראל". 

עוד הוסיף כי "הניסויים אישרו ש'חץ 3' היא חומת מגן עבור המדינה. העובדה שהניסוי התקיים באלסקה, שם היינו 11 שבועות, עשרות אלפי ק"מ מישראל, היא עוד הישג חסר תקדים שמעיד על בשלותה של המערכת לעמוד בהצלחה מול כל איום. בנוסף, שימש אותנו מכ"מ אמריקני שישרת את ישראל במידה ותותקף".

דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמן | צילום: חדשות 13

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית, מנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל, הוסיף כי "אנחנו מקדימים את האיראנים בכמה צעדים. יש כאן הישג מדהים למשרד הביטחון, לחיל האוויר ולתעשיות הביטחוניות. כל אחד מהיירוטים היה מושלם, עמדנו בכל היעדים. אפשר היה לחתוך את האוויר בסכין מרוב מתח. הטיל שוגר, רכש את המטרה והשמיד אותה. אנחנו גאים לומר שהבאנו שכבת הגנה שתאפשר למדינת ישראל לישון טוב בלילה. הייתה לנו מגבלה בטיחותית לבצע את הניסוי בישראל". 

אדמירל ג'ון הייל, ראש סוכנות ההגנה האמריקנית מפני טילים, אמר: "סדרת הניסויים המוצלחת הזו מהווה אבן דרך משמעותית בפיתוחה של מערכת הנשק. ההצלחה הייחודית באלסקה מוכיחה ביטחון ביכולותיה העתידיות של ישראל להביס את האיומים המתפתחים בזירה. אנו מחויבים לעזור למדינת ישראל בשדרוג יכולותיה הלאומיות, בהגנה מפני טילים, במטרה להגן על עצמה ועל הכוחות האמריקנים הפרוסים באזור, מפני האיומים המתגברים."

יו"ר כחול לבן והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, כתב בטוויטר: "אני מברך את מערכת הביטחון על סדרת הניסויים המוצלחת של טיל 'החץ', שהיא איתות ברור לאיראנים ולעולם כולו שישראל מוכנה לכל תרחיש מול כל גילוי תוקפנות. יכולות ההגנה האווירית שפיתחנו במערכת הביטחון ובצה"ל מאז מלחמת המפרץ היו ויהיו חלק מרכזי בביטחון ישראל. יכולות אלו משלבות עליונות טכנולוגית, יצירתיות ושיתוף פעולה בין-לאומי הנדרש לצורך השגת המטרות האסטרטגיות שלנו".

חברת "תומר" עומדת מאחורי פיתוח וייצור מנועי החץ, ואילו מרכז השליטה והבקרה של הטיל פותח ויוצר על ידי אלביט מערכות, והיא נחשבת לאחת המתקדמות בעולם.