נתניהו אישר בנייה בשכונת גבעת המטוס שמעבר לקו הירוק בי-ם

רה"מ הודיע בסיור באזור על אישור 1,000 יחידות דיור לתושבי בית צפפא ו-3,000 לתושבים יהודים. המשמעות - מניעת רצף טריטוריאלי בין שכונות פלסטיניות בעיר. בעבר, התנגד לכך האיחוד האירופי

זמן צפייה: 01:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (חמישי) במהלך סיור בירושלים, על אישור בנייה בשכונת גבעת המטוס, שנמצאת מעבר לקו הירוק. עוד הודיע על הקמת 4,000 יחידות דיור חדשות בשכונת גבעת המטוס, בהן 1,000 יחידות לתושבי בית צפפא ו-3,000 לתושבים יהודים. משמעות הבנייה היא מניעת הרצף הטריטוריאלי בין השכונות הפלסטיניות בעיר.

"בהר חומה יהיו 50,000 תושבים, כמו עיר בינונית בישראל. אישרתי גם את הבנייה בגבעת המטוס. דו קיום בשלום בירושלים, ירושלים מתחברת ונבנית. אנחנו מחברים את כל חלקיה בירושלים המאוחרת, הסרתי את כל המגבלות", אמר ראש הממשלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

גנץ דוחה את הזמנת נתניהו לעימות: "לא אשתף פעולה עם ספינים"

נתניהו על הקורונה: "מבקש משר האוצר לפצות את חברות התעופה"

נתניהו הזמין את גנץ לעימות לקראת הבחירות: "תפסיק לפחד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: החדשות 13

בניגוד לדבריו של נתניהו, מדובר בקידום של תכנון בשלבים ראשונים בלבד, ולא בבנייה בפועל. בבנייה שבשכונת הבעת המטוס מדובר באישור לפרסום מכרזים. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוכניות הבנייה, ומי שעיכב את פרסום המכרזים במשך תקופה ארוכה היה נתניהו. כעת נותר לראות האם מנהל מקרקעי ישראל יפרסם אותם.

משרד החוץ הירדני גינה את הצהרת ראש הממשלה: "הפעולות החד צדדיות הללו מפרות את החוק הבין-לאומי. על ממשלת ישראל להפסיק במדיניות ההתנחלות שפוגעת בעקרון שתי המדינות ומחסלת את האפשרות לשלום באזור".

בעבר, גרמניה, צרפת, בריטניה, האיחוד האירופי וארצות הברית בתקופת אובמה התנגדו בחריפות למהלך זה ואף איימו בצעדי תגובה. הודעתו של נתניהו מגיעה פחות מחודש לאחר פרסום תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וכעשרה ימים לפני הבחירות.

בתדרוך שערך ראש הממשלה לכתבים בוושינגטון, מיד לאחר ההכרזה על התוכנית בחודש שעבר, הצהיר נתניהו: "ישראל מקבלת מייד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל ההתנחלויות. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות; דין איתמר כדין תל אביב. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח".

החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ
החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בהתייחס להחלת החוק הישראלי בשטחים הסביר ראש הממשלה: "המהלך ייעשה בשתי פעימות; ראשית אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל, ובתיאום עם ארה"ב, תובא לממשלה החלט להחיל את החוק על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

"נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה", הסביר נתניהו. "אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבנייה ועל סוגיות נוספות שבעבר היו צריכות אישור אמריקני. ישראל תמשיך לעד לשלוט ביטחונית בכל שטחי הגדה. לפלסטינים לא יהיה שדה תעופה, הם יקבלו רציף עבורם בנמלי אשדוד וחיפה. השליטה על כל מעברי הגבול תמשיך להיות בידי ישראל".

לאחר ההכרזה של נתניהו, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפג'ארד קושנר, התייחס לדבריו, ואמר כי "איני חושב שנתניהו יביא לממשלה ביום ראשון החלטה על סיפוח". במקביל, דובר הליכוד יונתן אוריך מחק ציוץ שבו כתב "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון".

בשבוע שלאחר מכן התייחס שר התיירות יריב לוין לדברים, ואמר כי הדבר לא יקרה ביום ראשון, מסיבות טכניות. את הדברים אמר בריאיונות לגל"צ ולרשת ב'. "אנו מתכוונים להביא את החלטת הסיפוח כמה שיותר מהר לממשלה, אבל זה לא יקרה ביום ראשון ממניעים טכניים - ארגון ההצעה ייקח כמה שבועות", הבהיר לוין. מאז, כאמור, חלף כחודש.