ראשי המתנחלים לנתניהו: יש ליישם החלת הריבונות - בפעימה אחת

הבכירים מתנגדים ליישום המהלך בשתי פעימות, מחשש שהתהליך לא יושלם. בשל כך, הם מפעילים לחצים על ראש הממשלה – ואף גרמו לכך שההצעה לא תובא להצבעה בממשלה ביום ראשון הקרוב

זמן צפייה: 04:26

תוכנית השלום: ראשי המתנחלים לוחצים היום (רביעי) על ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל את הריבונות על כל היישובים ביו"ש בפעימה אחת, ולא בשתיים כמו שהוא מתכנן. זאת, מחשש שהתהליך לא יימשך לאחר הפעימה הראשונה. עקב לחצי המתנחלים, ההצבעה על סיפוח לא תובא לממשלה ביום ראשון הקרוב, בניגוד לדברי נתניהו אמש.

"אנו דורשים מראש הממשלה להיפגש עמנו על מנת להציג את התוכנית המלאה", אמר ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון. "אנו מצפים שממשלת ישראל תביא את חיזוק פתחת ניצנה לשולחן הממשלה בהקדם". לדבריו, "חיזוק פתחת ניצנה זו משימה לאומית ולכן אנו דורשים שמשרד רה"מ יזמן אותנו לפגישה שבה נבין את המשמעויות, ובעיקר נוודא שאנחנו ממשיכים לחזק את פתחת ניצנה".

דורון קרא לנתניהו "לפעול בהקדם בנושא הזה", וסיכם כי הנהגת יישוביי פתחת ניצנה "שומרים את כל האפשרויות פתוחות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשש מ"יום זעם" בשטחים: במערכת הביטחון נערכים להסלמה ביו"ש

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

במסגרת תוכנית המאה: השר פרץ יצטרך לאשר את פינוי ביתו

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, אמר שר התיירות יריב לוין כי החלת ריבונות לא תובא לאישור הממשלה ביום ראשון, מסיבות טכניות. את הדברים אמר בריאיונות לגל"צ ולרשת ב'. "אנו מתכוונים להביא את החלטת הסיפוח כמה שיותר מהר לממשלה, אבל זה לא יקרה ביום ראשון ממניעים טכניים - ארגון ההצעה ייקח כמה שבועות", הבהיר לוין.

הלילה, התייחס גם יועצו הבכיר של הנשיא טראמפג'ארד קושנר, לדברי נתניהו ואמר כי "איני חושב שנתניהו יביא לממשלה ביום ראשון החלטה על סיפוח". במקביל, דובר הליכוד יונתן אוריך מחק ציוץ שבו כתב "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון".

קושנר התייחס גם לתוכנית השלום שהציג אמש הנשיא טראמפ ואמר: "אם הפלסטינים ידחו אותה - הם יהרסו את ההזדמנות כמו ש'דפקו' כל הזדמנות אחרת שהייתה להם משחר קיומם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

אתמול, כאמור, אמר נתניהו כי יביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את ההחלטה להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ההתנחלויות בגדה המערבית. זאת, בעקבות פרסום תוכנית השלום האמריקנית. לדברי גורם מדיני, לפני שבוע נתניהו כינס את ראש השב"כ, ראש המוסד והרמטכ"ל, והכין אותם להיערך לתוכנית טראמפ ולסיפוח.

בתדרוך שערך ראש הממשלה לכתבים בוושינגטון, לאחר ההכרזה על התוכנית, הצהיר נתניהו: "ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל ההתנחלויות. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות; דין איתמר כדין תל אביב. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בהתייחס להחלת החוק הישראלי בשטחים הסביר ראש הממשלה: "המהלך ייעשה בשתי פעימות; ראשית אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל, ובתיאום עם ארה"ב, תובא לממשלה החלט להחיל את החוק על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

"נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה", הסביר נתניהו. "אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבנייה ועל סוגיות נוספות שבעבר היו צריכות אישור אמריקני. ישראל תמשיך לעד לשלוט ביטחונית בכל שטחי הגדה. לפלסטינים לא יהיה שדה תעופה, הם יקבלו רציף עבורם בנמלי אשדוד וחיפה. השליטה על כל מעברי הגבול תמשיך להיות בידי ישראל".