שירות התעסוקה ממליץ: "שלמו לעסקים שישאירו אצלם את העובדים"

השירות פרסם מסמך עם המלצות ראשונות להתמודדות הממשלה עם גל הפיטורים הנרחב במשק. בלב המחקר - הצורך לתמרץ מעסיקים באמצעות מענקים כספיים, כדי שיימנעו מלפטר את עובדיהם מלכתחילה

זמן צפייה: 02:57

בעוד מאות אלפי ישראלים ממתינים לקבל את דמי האבטלה הראשונה מאז פרץ משבר הקורונה, שירות התעסוקה פרסם הערב (ראשון) מסמך עם המלצות ראשונות להתמודדות הממשלה עם גל הפיטורין הנרחב במשק. באופן מפתיע, בלב המחקר לא עומד הטיפול בישראלים לאחר שכבר איבדו את משרתם – אלא הצורך לתמרץ מעסיקים באמצעות מענקים כספיים, כדי שיימנעו מלפטר את עובדיהם מלכתחילה.

על פי הערכות השירות, כ-20% מתוך 558 אלף עובדים שהוצאו לחל"ת עד כה, לא ישובו למקומות עבודתם גם בתום מגפת הקורונה. כמו כן, הניסיון המצטבר מהמיתון ב-2008 מראה, כי האבטלה העולמית נותרה גבוהה זמן רב אחרי תום המשבר. לכן, הממשלה צריכה הייתה להתמקד בצעדים שימנעו מראש את ניתוק הקשר בין השכירים למעסיקים.

לכתבות נוספות בנושא:

ירידה חדה במחירי הדלק: מחיר ליטר בנזין יעמוד על 4.89 ש"ח

שיעור האבטלה עלה ל-22%; 764 אלף איש מתחילת מארס

חרף התנגדות האוצר: נתניהו מעוניין בצמצום נוסף של פעילות המשק

בניין שירות התעסוקה
בניין שירות התעסוקה | צילום: חדשות 13

מסקירה בינלאומית שמופיעה במסמך עלה כי דנמרק, למשל, משלמת למעסיקים מתקציב המדינה 75% משכר העובדים שאינם נוכחים – בתנאי שלא יוציאו אותם לחל"ת. בבריטניה, המדינה מסבסדת את חופשות המחלה של העובדים, בעיקר למעסיקים קטנים, בהנחה שכך הפיטורין יצטמצמו. בקנדה מאפשרים לחברות להקטין את היקפי המשרה של העובדים, כשאת הירידה במשכורתם משלימה הממשלה עצמה.

לעומת מדינות אלה, בישראל גדל דרמטית מספר המובטלים ככל שמתהדקות המגבלות על הפעילות הכלכלית במשק – ומאות אלפי ישראלים מופנים לטיפולן של רשויות הרווחה, עם סיכוי נמוך להשתלב מחדש בשוק בטווח הנראה לעין.

בשירות התעסוקה המליצו לתגמל עסקים שיימנעו מלפטר את עובדיהם, ולעודד אותם לשמור על קשר עם מי שכבר פוטרו או הוצאו לחל"ת, על מנת להגדיל את הסבירות שהמשרה תישמר עבורם ליום שאחרי המשבר.