חרף התנגדות האוצר: נתניהו מעוניין בצמצום נוסף של פעילות המשק

במהלך ההתייעצות שערך עם קבוצת שרים במהלך סוף השבוע, לחץ רה"מ על צמצום העבודה ל-15-10% בלבד - כמחצית מפעילותו היום. בנט ודרעי הביעו התנגדות לכך, וכחלון הזהיר: "מדובר באסון כלכלי"

זמן צפייה: 02:57

במהלך ההתייעצויות שערך אתמול (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקש האחרון לצמצם את הפעילות במשק ל-15-10% בלבד - צמצום של כמחצית מהמצב היום. במצב הנוכחי, מפעלים רבים עדיין עובדים וכן חברות הייטק, וצמצום נוסף יביא למאות אלפי אנשים שיישארו בבית.

נתניהו תומך במהלך, חרף התנגדותם של השרים שנכחו בהתייעצויות - בהם נפתלי בנט, אלי כהן ואריה דרעי. שר האוצר משה כחלון הזהיר כי צעדים כאלה יובילו ל"אסון כלכלי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עלה ל-3,619 מניין הנדבקים בקורונה; תייר ישראלי מת באיטליה

החלה פגישת נתניהו וגנץ: "אנחנו בדרך לממשלת אחדות"

שלוש דיירות נוספות מהדיור המוגן "משען" בב"ש נדבקו בקורונה

בנימין נתניהו
הנחה להגדיל את תוכנית הסיוע. ראש הממשלה, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

הערב ערך נתניהו שיחת ועידה עם בכירי משרד האוצר, ומחר תתקיים ישיבת ממשלה שבה יאושר צמצום פעילות המשק והגבלות נוספות. צעדים נוספים שנבחנים – הטלת מגבלות על אנשים בני 65 ומעלה, והגבלות על קניות לפני פסח. ההגבלות החדשות יהיו בתוקף לפחות עד אחרי פסח.

בתום שיחת הוועידה הוחלט להגדיל את המענק לעצמאים מעבר ל-6,000 שקלים שהוחלטו. עצמאים אשר ההכנסה החייבת שלהם היא בין 20 ל-15 אלף שקלים בחודש יהיו זכאים למענק.

לצד זאת, מסתמן שעסקים קטנים ובינוניים יקבלו מענקים על סך 5 מיליארד שקלים, ואילו חברות גדולות יקבלו בשלב זה רק הלוואות מהמדינה כפי שהציע האוצר. כמו כן, ככל הנראה יאושר גם פטור מתשלום ארנונה לעסקים שנפגעו מהמשבר. עלות הפטור: 1.5 מיליארד שקלים, כאשר 85% מהסכום ימומן על ידי המדינה.

בשלב הזה המענק יהיה חד פעמי או דו פעמי, לא קבוע. לדברי חלק מהנוכחים בדיון, בתוכנית זו של האוצר הביעו תמיכה גם יועצי ראש הממשלה ובכך המחלוקות בין המשרדים צומצמו משמעותית. בסופו של הדיון לא התקבלה החלטה והוחלט להמשיך מחר.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בתוך כך, רשת רמי לוי נערכת לפתוח את החנויות בשעות מוגדרות לאוכלוסייה מבוגרת בלבד, ככל הנראה בשעות הבוקר המוקדמות. בתחילת השבוע יחליטו על השעות.

במהלך ישיבת השרים שכינס ראש הממשלה אתמול, התרחש עימות בין שר הביטחון בנט, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ונתניהו עצמו, כך לפי כמה משתתפים בישיבה. העימות היה כה חריף עד שנתניהו נאלץ לדפוק על השולחן.

במהלך הישיבה עלתה לדיון סוגיית הישראלים שחוזרים מחו"ל עד פסח. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי צריך להעביר את על מי שחוזר מחו"ל למלוניות של משרד הביטחון.

השר בנט יצא נגדו ואמר כי מדובר בעשרות אלפי אנשים וכי העלות תהיה מאות מיליוני שקלים בחודש. "המלוניות יהפכו למדגרות קורונה", אמר בנט. "צריך לבדוק אותם כשהם מגיעים לישראל ולראות מי חולה".

משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות
משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

בנט הוסיף בכעס כי משרד הבריאות לא משתף פעולה עם ההצעות שלו. "הם פועלים בנקמנות. ברסי מטיל וטו על כל ההצעות שלו", אמר בנט.

נתניהו ניסה להרגיע ואמר כי אין צורך להרים את הטונים. בנט המשיך ותקף את בר סימן טוב וטען כי משרד הבריאות סגר מעבדה של משרד הביטחון במכון הביולוגי. נתניהו השיב לבנט כי המעבדה נפתחה מחדש אחרי יום. בנט לא נרגע ואמר: "אבל למה הוא סגר לי אותה?".

במהלך העימות נתניהו דפק על השולחן באמצעות פטיש עץ ואמר לבנט: "אל תצעק. לא מבינים אותך כשאתה צועק. תירגע. צריך לדבר בכבוד לכולם".

מלשכת שר הביטחון נמסר: השר בנט מעריך ומוקיר את פעילות מערכת הבריאות ואת השר ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב. אין בכוונתנו להתייחס לתוכנם של דיונים סגורים. בלשכת ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הבריאות סירבו להתייחס לדברים.