הממונה על ההגבלים נגד העדפה לסחורה ישראלית: "פגיעה בתחרות"

מיכל הלפרין פרסמה את חוות דעתה, שעות ספורות לפני שנתניהו צריך לקבל החלטה בנושא, לפיה יש להתנגד למתן עדיפות לסחורה תוצרת הארץ ברכש ממשלתי: "התייקרות דרמטית של המוצרים" • פרסום ראשון

בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח
בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח | צילום: רויטרס

פרסום ראשון: הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, מפרסמת היום (ראשון) את חוות דעתה, לפיה אין לתת עדיפות סחורה מתוצרת הארץ ברכש ממשלתי, למרות משבר הקורונה. "פגיעה אנושה בתחרות, התייקרות דרמטית של המוצרים שרוכשת המדינה בכספי הציבור", כתבה. חוות הדעת של הממונה מתפרסמת שעות אחדות לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו אמור לקבל החלטה בנושא.

כזכור, לפני כשלושה חודשים פורסם בחדשות 13 כי במשרד האוצר גיבשו עמדה נגד מתן עדיפות למפעלים שמספקים סחורה תוצרת הארץ. במסמך שהגיע לידי חדשות 13, מסבירים באגף התקציבים כי העדפת ייצור כחול-לבן עלולה לייקר את הרכש של הממשלה במיליארד ו-300 מיליון שקלים בשנה. "בהחלה של מנגון העדפת תוצרת הארץ, אשר הינה חסם סחר, הנזק עולה על התועלת והמטרות של עידוד תעסוקה וצמיחה לא רק שאינן מושגות, אלא אף מביאות לתוצאות הפוכות מן הרצוי".

חוות הדעת של הממונה על ההגבלים העסקיים

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הליכוד: הם גוררים לבחירות; כחול לבן: ניסיון למחטף יתקל בחומה

גנץ: אם נגיע לבחירות – יישפך דם ברחובות; נתניהו: תומך בדחייה

תלמידי ישראל תקועים? אחוז הזכאות לבגרות כמעט זהה לשנה שעברה

משרד האוצר נגד תוצרת כחול לבן
משרד האוצר נגד תוצרת כחול לבן | צילום: חדשות 13

באוצר הוסיפו כי החסם פוגע בצמיחה ובתעסוקה, וכן הרחיבו על חיכוך בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי. לא זו בלבד, במסמך טענו כי דרישת המפעלים, שברובם תלויים מאוד ברכש הממשלתי ואף עלולים לקרוס בלעדיו, עלולה להקשות על ניהול משבר הקורונה.

בשל כך, בעלי מפעלים פנו לממשלה בעניין זה ודרשו לקבל כבר עכשיו הזמנות לסחורה מתוצרת הארץ. אחרת, הבהירו, לא יוכלו להחזיק מעמד. מנגד, באוצר - שעומדים על דעתם ולא מעוניינים כרגע לקנות תוצרת כחול-לבן, הציעו להעלות קמפיין שיקרא לציבור הרחב לקנות כמה שיותר סחורה ישראלית.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס אז לפרסום, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המסמך הזה הוא שיקוף של כל מה שדפוק בממשלה הזו. הייצור המקומי הוא הדרך היחידה להוריד את האבטלה ולסייע לעצמאים. מי שלא מבין את זה, לא מבין באיזה בור אנחנו נמצאים".