גנץ: "אם יהיו בחירות – יישפך דם ברחובות; לא אתן שימנו בובות"

אין בחירות: גנץ הודיע שמפלגתו תתמוך בדחיית התקציב, ואמר כי "100 ימים של מידור, הסתרה והסתה - הסתיימו". נתניהו: "לא זוכר שדיברתי על גנץ כמו שהוא מדבר עליי; עכשיו הזמן לשלב ידיים"

זמן צפייה: 08:34

אין בחירות: ברקע המשבר החריף בקואליציה סביב סוגיית התקציב, גנץ נתן הערב (שני) הצהרה מיוחדת בכנסת, בה הודיע שכחול לבן תתמוך בדחיית התקציב ומניעת בחירות. דקות לפני נאומו, גם נתניהו הודיע שהליכוד תתמוך בצעד. בנאום חריף במיוחד הצהיר ראש הממשלה החליפי כי "שום מתקפה אישית ושום עלילת דם לא יכופפו אותי. 100 ימים נתתי לשותפיי הפוליטיים לממשלה להבין שפניי לשותפות, שידיי הושטו לשיתוף פעולה ושליבי פתוח לדאגה אחת בלבד: דאגה לביטחונם, לבריאותם ולפרנסתם של אזרחי ישראל. 100 ימים שתקתי. שתקתי למתקפות האישיות. שתקתי לקיתונות של ניסיונות השפלה ומידור".

"שתקתי לגידופים וללעג של בכירי הליכוד", המשיך. "100 ימי השתיקה, ההכלה וההבלגה הסתיימו. הם מתסיימים מכיוון שישראל צריכה יציבות ולא עיסוק בלתי פוסק בצרכים אישיים. היא צריכה ממשלה שפניה לצרכיה של החברה הישראלית ולא להתכתשות פנימית. לא אאפשר זאת עוד משום שככה הורסים ולא בונים. ככה עושים פריימריז – ולא משרתים את הציבור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תלמידי ישראל תקועים? אחוז הזכאות לבגרות כמעט זהה לשנה שעברה

טרור הבלונים נמשך: מהבוקר – 36 שריפות בעוטף עזה

הליכוד: הם גוררים לבחירות; כחול לבן: ניסיון למחטף יתקל בחומה

ראש הממשלה החליפי בני גנץ
ראש הממשלה החליפי בני גנץ | צילום: חדשות 13

"בחוץ משתוללת סערת ענק שספק אם הייתה כמותה מקום המדינה. כמיליון מובטלים משוועים לחזור למעגל התעסוקה. מאות אלפי משפחות לא יודעות איך ישלמו שכר דירה, משכנתה ואיך יארחו ארוחת חג. אלפי שכירים ועצמאים  חיים בחשש ובמתח עצום מהרגע שבו הכספומט יראה להם אפס שקלים למשיכה והם יישארו ללא כרטיס. אלפי אנשים ברחובות מוחים את מחאתם וצועקים את צעקתם ואנחנו צריכים להבטיח שהם יוכלו להמשיך לעשות זאת כמו שנהוג במדינה דמוקרטית".

"אם חלילה נגיע לבחירות – עוד יישפך פה דם ברחובות", ציין שר הביטחון. "ולכן, בשעה כזו אני לא אתן לאף אחד לאיים על אזרחי ישראל בבחירות. מי שמדבר על בחירות, לא מאיים עליי – הוא מאיים על הישראלים. לא אתן לאף אחד להוריד את ישראל על ארבע".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-part-2008242034' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו לפני נאום גנץ' kid='1_b70p4fiy' duration='47'']

"לפני מעט יותר מ-100 ימים החלטתי לעשות מעשה פוליטי אמיץ שיש בו מחיר לא פשוט כי המדינה ואזרחיה יותר חשובים ממני. נכנסתי לממשלה כדי לטפל במציאותם ועתידם של אזרחי ישראל. יחד עם זאת, לעולם לא אפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה. לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים ציבוריים במקומות רגישים".

עוד ציין גנץ כי "במשמרת שלי, כשאני שר הביטחון, אמשיך לשמור על ביטחון המדינה מבחוץ – ומבפנים, אדאג שאף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק. כשנכנסתי לממשלה, רציתי והתחייבתי לקדם את נושא הפיוס הלאומי. הביטוי 'פיוס לאומי' הפך ללעג, לזלזול ולבדיחה כאילו היה מילה גסה, כאילו נגזר עלינו להתמודד עם אלימות מילולית איומה של נבחרי ציבור כנגד שומרי הסף וכנגד אזרחים אחרים. חברים – פיוס אינו קללה אלא חזון החיים שלנו ביחד. אחד לצד השני, עם אחד אנחנו. אחים אנחנו.

גנץ פנה לנתניהו ואמר כי "אם פניך לתרגילים או לפגיעה בשלטון החוק – אני אמנע זאת. פרק 100 ימים של מידור, הסתרה והסתה הסתיים. בוא נתחיל בפרק של שותפות. אין אדם אחד בישראל, מימין ומשמאל שיאמין שאני פועל לטובת עצמי. לצערי, רבים חושבים שלא טובת האזרחים עומדת ראשונה לנגד עינייך. הערב, זהו מבחן. זו חובתי כמו גם חובתך להיכנס לאולם המליאה ולהצביע יחד על דחיית התקציב כדי לקדם את הסדרי העבודה בינינו. כל נושא אחר שלא קשור למשבר הכלכלי או הבריאותי – יורד מסדר היום, וראוי שנטפל בו בנפרד".

"אני דורש ממך להניח כל שיקול אחר בצד, לגלות מנהיגות, לגלות פטריוטיות ולזכור שגם עבורך ישראל חייבת להיות לפני הכול. אזרחי ישראל, כפי שהתחייבתי בפניכם, אני וחבריי מכחול לבן ניכנס למליאה מתוך אחריות לאומית ונדחה את התקציב כדי למנוע בחירות. אני מקווה שכך גם אחרים יעשו".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אחרי נאומו של גנץ, נתניהו מסר לתקשורת: "החלטתי כיצד להעביר את ההחלטה שנעביר עכשיו כדי להבטיח שלא יהיו בחירות כי זה חשוב לעתיד ולהווה של מדינת ישראל. זה קשה מאוד לעשות את זה כשמתוך הממשלה תוקפים את ראש הממשלה. אני לא זוכר שמאז הקמת הממשלה דיברתי על בני גנץ במונחים כאלה. אני לא שומע פעם אחת שמפסיקים את ההתקפות הבלתי פוסקות עליי ועל הליכוד מתוך הממשלה. אבל אני חושב שמה שצריך עכשיו זה לשלב ידיים מול האתגרים והמשימות שלנו. זה מה שאני עושה כל חיי למען המדינה שלנו למרות התקפות בלתי פוסקות מהתקשורת ומיריבים פוליטיים, גם מתוך הממשלה. אני חושב שעכשיו צריך לעשות את מה שחשוב לאזרחי ישראל ולמדינת ישראל".

טרם נאומו של גנץ, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר התראיין לחדשות 13 והתייחס לפשרת האוזר: "רה"מ הודיע שהוא מחוייב לפשרת האוזר ושהוא רוצה לקדם אותה. לכן ישבנו אתמול עד השעה 5 לפנות בוקר וקידמנו את החקיקה בהתאם לפשרה שהושגה, כדי להביא אותה היום למליאה. נכון לרגע זה, לצערנו הרב, כחול לבן חוזרים בהם מהסיכום – לא מוכנים לפשרת האוזר אחרי שהיו מחוייבים לה, וזה יכול להוביל אותנו חלילה למערכת בחירות נוספת. אני כמובן ממליץ לרה"מ לתמוך בהצעת החוק – למרות שזה יוביל לממשלה שתקרטע בחודשים הקרובים עד כדי נפילתה במוקדם ובמאוחר".

זוהר גם התייחס לטענה שהליכוד לא עמדה בהבטחותיה במסגרת ההסכם: "אתה אומר לי שלא קיימנו את הסעיף? אנחנו הצבענו בעד חוק טיפולי המרה? אנחנו רצינו להביא את חוק הנורבגי המדלג? אנחנו תוקפים את ראש הממשלה כמו שאבי ניסנקורן וכחול לבן תוקפים אותו מבוקר עד ערב?".

"אנחנו עומדים בהסכם", המשיך. "יש בינינו ויכוחים ואי הסכמות אידיאולוגיות – זה לא דבר חדש, אבל אנחנו לא עובדים אצל כחול לבן. אנחנו עובדים אצל הציבור הישראלי ומחויבים למה שחשוב לו – שזה כלכלת ישראל והבריאות שלו. אם כחול לבן מפריעים כל הזמן לעבודת ראש הממשלה, ולא מאפשרים לו לקדם את מה שחשוב, אז לא אפשר לתפקד ככה".

יו"ר הקואליציה התייחס גם להסכם המתגבש עם איחוד האמירויות והמשיך לתקוף את כחול לבן: "גם בהסכם השלום פתאום העלו כל מיני טענות נגדו עם המטוסים, למה זה הגיע בחשאי? לאחר מכן אנחנו יודעים שסיכלו לנו את הסיפוח – יש הרבה  מעשים של כחול לבן שלא מאפשרים לעבוד איתם באופן קואופרטיבי. זה בלתי נסבל ובלתי מתקבל על הדעת. ואם לא יחול שינוי כולל בעניין הזה – כן, יכול להיות שנמצא את עצמנו במערכת בחירות".

יו''ר הקואליציה מיקי זוהר
יו''ר הקואליציה מיקי זוהר | צילום: חדשות 13

כזכור, מוקדם יותר היום שוב נרשמה מתיחות בקואליציה כאשר בכיר בליכוד תקף את כחול לבן, וטען כי "הם גוררים רגליים. אם יהיו בחירות - זה בגללם. כחול לבן בורחים מפשרת האוזר שהם עצמם הסכימו לה וגוררים את המדינה לבחירות בטענות שקריות והערמת קשיים של הרגע האחרון", הוסיף הבכיר.

"על אף שראש הממשלה נתניהו כבר הודיע שהוא לא יתערב במינויי בכירים במערכת המשפט, כחול לבן מסרבים להקים ועדה שיוויונית למינוי בכירים כפי שקבעה פשרת האוזר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני".

לטענתו, חברי המפלגה בראשותו של בני גנץ מנסים "להגדיר את התקציב כדו-שנתי למרות שבפשרת האוזר התקציב אינו מוגדר כך. הם דורשים את אישור תקנון הממשלה - דבר שגם הוא לא מופיע בפשרת האוזר עליה סוכם". הבכיר סיכם כי "בזמן שכחול לבן של גנץ הסכימה לפשרה, כחול לבן של גבי אשכנזי גוררת את המדינה לבחירות".