כ-200 אלף מובטלים בספטמבר: שיעור המפוטרים גבוה מהגל הראשון

מדוח שירות התעסוקה עולה כי 10.2% מדורשי העבודה פוטרו, לעומת 7.4% במארס. שיעור הנשים והצעירים המובטלים עלה. ואיזו עיר נפגעה באופן הקשה ביותר כתוצאה מהסגר השני? • כל הנתונים

זמן צפייה: 01:09

שירות התעסוקה פרסם היום (ראשון) דוח אשר מסכם את מגמות האבטלה של חודש ספטמבר והגל השני של הקורונה, שבו חלה עלייה במספר דורשי העבודה בישראל. בדוח השווה שירות התעסוקה גם בין הנתונים שנרשמו עם פרוץ המגפה בישראל בחודש מארס לבין אלה שנרשמו בסגר השני, בתחילת החודש שעבר.

מהדוח עולה כי בספטמבר נרשמו בשירות התעסוקה 205 אלף מובטלים חדשים, ומנגד - רק 25,300 חזרו לעבודה. בשירות התעסוקה דיווחו כי שיעור המפוטרים בגל השני גבוה מהגל הראשון - 10.2% לעומת 7.4% בהתאמה. בדומה לגל הראשון, מרבית הנרשמים בשירות התעסוקה בחודש ספטמבר - 82.6%, הוצאו לחל"ת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דיונים במשרד החינוך: הלימודים בגנים יקוצרו לחמישה ימים?

בתום חודש: ישראל יוצאת מהסגר – וחוזרת לשגרה חלקית

דמי אבטלה ועזרה לרשויות: גובשה חבילת סיוע לערים האדומות

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

מבין המובטלים החדשים, 63% הם נשים לעומת 57% שנרשמו בגל הראשון, זאת ככל הנראה בשל סגירת מערכת החינוך שהובילה לפיטורים רבים בקרב עובדות הוראה במגזר הפרטי. עוד עולה מהנתונים כי 50% מבין המובטלים החדשים הם צעירים עד גיל 34 - נתון גבוה במקצת ביחס למה שנרשם בגל הראשון - 47%. הסיבה לכך שהרבה מהמובטלים הינם צעירים נובעת, כך נראה, מהעובדה שהם עובדים בעיקר בתחום המכירות והמסעדנות שהושבתו.

אילת היא העיר שבה נרשמה העלייה המשמעותית ביותר במספר המובטלים. שם, בשל סגירת ענף התיירות, זינק שיעור הנרשמים בלשכה ב-16.6%. כעת, שיעור האבטלה באילת עומד על 39.3%. במהלך ספטמבר חלו עליות של בין 4% ל-5% בשיעור דורשי העבודה גם בחולון, קריית גת, ראש העין, חדרה, באר שבע ובת-ים.

כיום, ביתר עילית היא העיר שבה שיעור דורשי העבודה הוא הגבוה ביותר בארץ, ועומד על 40.5%. גם במודיעין עילית, בני ברק ובית שמש שיעורי האבטלה גבוהים, ועומדים על 35.5%, 30.1% ו-27% בהתאמה. בתל אביב, שיעור המובטלים הינו 21.4% ואילו במודיעין- מכבים 16.6%, הנתון הנמוך בישראל.

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

בסוף הדוח המליץ שיעור התעסוקה לפעול לפי מודל המשרות הקנדי. כך, המעסיק מחלק משרה אחת בין שני עובדים והמדינה משלימה את שכרם - מבלי שהעובדים נפלטים למעגל האבטלה. "מוזל זה יכול לסייע להתאוששות שוק העבודה והתמודדות טובה יותר עם משק בו מספר המשרות מצומצם יחסית ומספר דורשי העבודה גבוה", הסבירו.

כיום בישראל, 980,370 מובטלים, כאשר 628,344 מהם בחל"ת. בסוף השבוע האחרון, למרות היציאה מהסגר, התווספו כ-5,000 דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת האבטלה. עבור 181,101 מובטלים שנרשמו עת החל הסגר השני, זהו רישום שני - או יותר, מאז תחילת המשבר בחודש מארס.