ה-OECD מצטרף להתנגדות להעדפת סחורה ישראלית: "הצעה חריגה"

כלכלני הארגון הבין-לאומי טענו כי למרות המשבר הכלכלי, מוטב שלא לתעדף דווקא סחורה מתוצרת הארץ ברכש ממשלתי. "יגרום לעליית מחירים ופגיעה באיכות השירותים". בחמישי ייערך דיון נוסף בעניין

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

כלכלני ארגון ה-OECD קראו הבוקר (שני) לממשלה שלא לתעדף במכרזים שלה סחורה ישראלית, זאת למרות המשבר הכלכלי החמור ששורר במדינה בימים אלה, בעקבות התפשטות מגפת הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור להכריע היום בסוגייה, אולם הפגישה בינו לבין משרד האוצר והתעשיינים הסתיימה ללא החלטות. הדיון הבא בנושא צפוי להתקיים ביום חמישי. בינתיים, האוצר הציג תוכנית חלופית, לפיה במקום לתעדף סחורה ישראלית - הממשלה תקרא לציבור לעשות כן באמצעות קמפיין צרכני.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשיפת הקלטות ניר חפץ – שרה נתניהו על שקד: "הבחורה מופרעת"

גורמים במשרד הבריאות: "נמשיך להתנגד לפתיחת כיתות ה'-ו'"

האם שאיבדה את הכול: מה קורה במשרד הגדול בישראל למחיקת חובות?

בחוות הדעת של הכלכלנים נכתב כי מדיניות של העדפה לסחורה תוצרת "כחול-לבן" תוביל לפגיעה בתחרות ובכך לעלייה במחירים, לפגיעה באיכות השירותים הציבוריים, הגדלת העול הבירוקרטי וכן תעכב אימוץ טכנולוגיות חדשות המתפתחות בעולם. "אין כיום מדינה שביצעה צעד דומה, כך שההצעה חריגה בקנה מידה בין-לאומי", הסבירו.

עוד הסבירו בארגון, שהינו ארגון בין-לאומי לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, כי בזמני משבר "צמצום ההיצע מגביר את זעזועי המשבר, מקצין את פערי המחירים, מגביר את חוסר הוודאות בשוק המקומי ומצמצם את יכולת הסתגלות השוק לתנאי המשבר - ובכך מעכב את ההתאוששות ממנו".

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים
שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים | צילום: רויטרס

הטענות של ה-OECD זהות לזו של הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין, כפי שפורסמו אתמול לראשונה בחדשות 13, לפיהן אין לתת עדיפות לסחורה ישראלית ברכש ממשלתי. לטענתה, צעד זה יוביל ל"פגיעה אנושה בתחרות, התייקרות דרמטית של המוצרים שרוכשת המדינה בכספי הציבור", כתבה הלפרין.

גם במשרד האוצר גיבשו כבר לפני כשלושה חודשים את עמדתם בנושא, ויצאו נגד מתן עדיפות למפעלים ישראלים. באגף התקציבים הסבירו כי מהלך כזה עלול לייקר את הרכש של הממשלה במיליארד ו-300 מיליון שקלים בשנה. "בהחלה של מנגון העדפת תוצרת הארץ, אשר הינה חסם סחר, הנזק עולה על התועלת והמטרות של עידוד תעסוקה וצמיחה לא רק שאינן מושגות, אלא אף מביאות לתוצאות הפוכות מן הרצוי".