כלכלה בצל הקורונה: התרחישים האפשריים של התמודדות המשק בישראל

מגל פיטורים המוני ועד להתאוששות והתייצבות פיננסית מהירה: לאן צועד שוק העבודה בהשפעת הווירוס הקטלני, ומה תהיינה ההשלכות שלו על שערי הבורסה? אלה 3 האפשרויות: מהקשה - ועד הקשה ביותר

זמן צפייה: 03:25

עם התפשטות נגיף הקורונה ברחבי הארץ, סביר להניח כי מאות אלפי ישראלים ייאלצו להישאר בבידוד. הדבר אומנם תלוי ברמת הציות של הציבור הרחב להנחיות משרד הבריאות ובשמירה על היגיינה אישית, אך לא מן הנמנע כי כלכלת ישראל נמצאת על קו פרשת המים במשבר עולמי זה. את התרחישים האפשריים ניתן לחלק לשלוש קטגוריות, אך רק ימים יגידו איזה מהם אכן שיקף את המציאות.

גל פיטורים בינוני ופיצוי ממשלתי חלקי: התרחיש הריאלי

לקראת חג הפסח, סביר כי ענפי התיירות, המסעדנות והאירועים יחוו גל פיטורים משמעותי. הממשלה ככל הנראה לא תפצה את בעלי העסקים מראש - אלא בדיעבד ובאופן חלקי בלבד. נגיד בנק ישראל אותת כבר על הפחתה אפשרית של הריבית לטובת הקלה בתשלומי החזרי ההלוואות, בעיקר לבעלי העסקים.

בתרחיש זה צפויה גם פגיעה של כ-1% בצמיחת המשק לשנה הנוכחית - 2020, מדובר בהוצאה לא קלה למשק הישראלי - אך כזו שהוא יוכל לה, ובטח לא מדובר בקריסה כלכלית מוחלטת של שוק העבודה הישראלי.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקורונה ותיירות הפנים: צניחה של כ-50% בתפוסת בתי המלון בארץ

קריית יערים – היישוב עם שיעור מבודדי הקורונה הגבוה בארץ?

נתניהו הודיע רשמית: "כל השבים מחו"ל ייכנסו לבידוד של 14 יום"

וירוס הקורונה בישראל והשפעתו על הבורסה
וירוס הקורונה בישראל והשפעתו על הבורסה | צילום: רויטרס

משק משותק, קטסטרופה כלכלית: תרחיש האימים הקיצוני

הפחד מפני תרחיש שכזה אינו דבר של מה בכך, כיוון שהסיכוי להתממשותו אינו דמיוני. לפי המשוער בתרחיש שכזה, המפולת בשווקים תימשך, דבר שיעורר סכנה לפנסיות של הציבור הישראלי - מחד, ולבקשות רבות של טייקונים לביצוע "תספורות" לאגרות החוב - מאידך. אלפים יאבדו את מקומות העבודה שלהם ואחוז האבטלה יעלה.

בתרחיש זה, הארנק הממשלתי יישאר חתום והמדינה לא תציע שום פיצוי שהוא לנפגעים כלכלית. במקרה הדחק, תציע הממשלה הלוואה בערבות מדינה - מעין "מס שפתיים" שלא ידרוש לנגוס חלק מתקציב המדינה. בניית הדירות תתעכב, כתוצאה מהסגר על הרשות הפלסטינית ואי-הגעתם של הפועלים לשטח ישראל. חוזי נדל"ן יופרו, אך מומחים יסווגו את משבר נגיף הקורונה כ"כוח עליון" אשר יפטור את היזמים מתשלום פיצוי לרוכשים.

המשבר בענפי התיירות והתעופה ילך ויחריף עד סוף שנת 2020 - דבר שיכול להוביל את המשק כולו למצב של מיתון, צמיחה שלילית שתגלוש גם לרבעון השני והשלישי של השנה. מדובר בתסריט מאוד קשה עבור המשק הישראלי, שייקח זמן רב להתאושש ממנו - אך הוא אינו בלתי ריאלי.

הקורונה בישראל
הקורונה בישראל | צילום: רויטרס

בלימה בהדבקה, סיוע ממשלתי נרחב: התרחיש האופטימי

בתרחיש הנ"ל הכול שב על מקומו בהדרגה אך במהירות, והיתכנות מצב זה נשענת בעיקר על האטה משמעותית בקצב התפשטות הנגיף. חברות התעופה יקבלו פיצוי שיכסה על רוב הפסדיהן, ויגייסו מחדש כאלף עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום.

הבורסה תשנה את המגמה אליה נקלעה ותיצבע מחדש בירוק, לאחר שירידות השערים שנרשמו בה יתקזזו במלואן. הממשלה תודיע על הענקת סיוע מלא לעובדים ולבעלי העסקים שנפגעו, דבר ש"יתניע" את המשק ויגרום להאצת הפעילות הכלכלית - מעין "ריבאונד כלכלי" שיחפה במידה מסוימת על הפסדי הרבעון הראשון של השנה. האם העולם הכלכלי הגזים בהערכותיו השליליות את משבר הקורונה, או שמא להפך - לא קרא נכון את המפה וצבע את הסיטואציה הכלכלית בוורוד? זאת - רק ימים יגידו.