הערכה: השינויים בשוק העבודה יפגעו תחילה במרוויחי השכר הנמוך

מדוח שפרסם שירות התעסוקה לחודש מאי עולה כי שיעור החזרה לעבודה הגבוה ביותר נרשם במחוז מרכז, וכי שיעור חזרה נמוך במיוחד נרשם בקבוצת הגיל הצעירה ביותר - עד 20. "מודאגים מהקצב האיטי"

זמן צפייה: 08:49

מדוח שירות התעסוקה שפורסם היום (שלישי) עולה ההערכה כי השינויים בשוק העבודה עלולים להביא למצב קשה של תת-תעסוקה – תחילה למרוויחי השכר הנמוך. שירות התעסוקה מתריע על כך שהשינוי החד במשק, ממצב של כמעט תעסוקה מלאה לשיעורי שיא של מובטלים, במקביל לצמצום הדרמטי במספר המשרות הפנויות - מוביל לירידה בכוח המיקוח של העובדים, לירידה צפויה בשכר, ולהגדלת תת-התעסוקה עבור מספר קבוצות, ובראשן מרוויחי שכר נמוך.

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור התייחס לנתונים: "אנו מודאגים מהקצב האיטי של חזרה למעגל העבודה, וכן מהממצאים שעולים מדו"ח זה ולפיהם, דווקא הקבוצות החלשות יותר באוכלוסייה סופגות את הפגיעה הקשה ביותר במשבר, ועלולות להיקלע למצב של תת-תעסוקה לאורך זמן".

מנתוני הדוח עלה כי בחודש השלישי למשבר, מאי 2020, נרשמו בשירות התעסוקה כ-35.4 אלף אנשים חדשים חדשים - ירידה של כ-80.6% ביחס לחודש אפריל 2020 בו היו כ-182 אלף מצטרפים. בסוף חודש מאי 2020, עמד מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה על כ-960 אלף. לאורך החודש, היו רשומים בשירות התעסוקה בסה"כ כ-1.2 מיליון אנשים, כאשר 938.3 אלף מהם נרשמו בין מארס למאי. לפיכך, 206.5 אלף דיווחו על כך ששבו למעגל העבודה במהלך מאי.

עוד בחדשות 13:

נתניהו: מבקשים לחדש את התיירות ליוון וקפריסין ב-1 באוגוסט

חשד לרצח ביפו: צעיר בן 20 נורה למוות – נער נוסף נפצע אנוש

בשל ההקלטות שנחשפו בחדשות 13: שרה נתניהו תבעה את עובדת המעון

שיעור דורשי העבודה בישראל
שיעור דורשי העבודה בישראל 2017-2020 | צילום: שירות התעסוקה

מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק, כ-18.3% מכלל הרשומים בשירות התעסוקה דיווחו על חזרה לעבודה. הציפייה היא שקצב הדיווח יתגבר עם הכניסה לפועל של תוכנית העידוד להחזרת העובדים למקומות העבודה. רוב החוזרים לעבודה מתוך הנרשמים החדשים הינם דורשי עבודה שהוצאו לחל"ת ע"י מעסיקיהם. בפרט, נמצא שיעור חוזרים גבוה בקרב יהודים ונשים, ושיעור חוזרים נמוך במיוחד בקרב צעירים עד גיל 20.

כזכור, סיבת רישום שאפיינה את המסה הגדולה של דורשי עבודה חדשים במרס-מאי בעקבות משבר הקורונה הייתה חל"ת. בהתאם, שיעור החוזרים לעבודה בחודש מאי מבין הנרשמים בעקבות חל"ת היה גבוה משאר סיבות הרישום, ועמד על 22% - 200.3 אלף חוזרים. שיעור החזרה בקרב קבוצת המפוטרים עמד על 5.9% ובקרב המתפטרים – 5.7%.

שיעור גבוה של חזרה לעבודה בחודש מאי נרשם בקבוצות הגיל 34-20, ו-54-35 - מעל 19%. שיעור החזרה בקרב קבוצת הגיל המבוגרת ביותר היה נמוך יותר ועמד על 15.3. שיעור חזרה נמוך במיוחד היה בקבוצת הגיל הצעירה ביותר - עד 20 – 9.4%.

סיבת התייצבות לפי סיבת רישום 2020
סיבת התייצבות לפי סיבת רישום 2020 | צילום: רשות התעסוקה

במחוז המרכז נרשם שיעור החזרה לעבודה הגבוה ביותר – 20.5%, ואחריו המחוזות חיפה – 19.2%, תל אביב – 19%. מנגד, שיעור חזרה נמוך נרשם במחוז הצפון – 15%. גם בסיום חודש מאי, בדומה לאפריל, היישובים עם שיעור דורשי עבודה הגבוהים ביותר בישראל הם ביתר עילית, אילת ומודיעין עילית. הסיבה למיקומן בראש הטבלה גם כעת, היא ככל הנראה פתיחה מאוחרת של חלק ממסגרות החינוך ושיעור דיווח נמוך יותר. לעומת זאת בעיר אילת, שכלכלתה מבוססת על ענף התיירות, ירד שיעור דורשי העבודה מ-45.9% ל-36.5% בסוף מאי.

שיעור דורשי העבודה הצטמצם ל-23.5% מכוח העבודה בסוף מאי, לאחר שיא של 27.5% בסוף אפריל. הערכת שירות התעסוקה עודנה כי מספר האנשים שחזרו לעבודה בפועל גבוה יותר מכפי שעלה בדיווח עצמי ע"י הרשומים.

בהסתכלות על אוכלוסיית המפוטרים בלבד, בחודש מאי 2020 עמד מספר המפוטרים על כ-7.8 אלף בני אדם, ירידה של 51.3% לעומת החודש הקודם. עם זאת, ביחס לכלל הנרשמים, מדובר בשיעור גבוה יותר של מפוטרים, כאשר 27.1% מכלל הנרשמים בחודש מאי פוטרו, לעומת 11.8% מבין נרשמי אפריל, עקב שני תהליכים שהתרחשו במקביל - עלייה בשיעור המפוטרים ומקרים של מעבר מחל"ת לפיטורין.

קבוצות גיל בקרב הנרשמים החדשים
קבוצות גיל בקרב הנרשמים החדשים | צילום: שירות התעסוקה
שיעור הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה לפי מחוזות
שיעור הנרשמים החדשים בשירות התעסוקה לפי מחוזות | צילום: שירות התעסוקה

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר כי "הנתונים מראים שקצב החוזרים למעגל העבודה עדיין אינו משביע רצון, והחשש שלי, שלקראת חודש ספטמבר, אנו נישאר עם כ-400 אלף מובטלים. ההצלחה היא להפוך משבר להזדמנות, ואנו פועלים למתווה רחב, מקיף ומגוון להכשרת עובדים, שיקלטו במהרה במעגל העבודה".

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, התייחס אף הוא לנתונים ואמר כי "מתווה המענק למעסיקים, אותו אנו מובילים יחד עם משרד האוצר ורשות המסים, יוכל ודאי לתת תנופה לחזרה מסיבית של דורשי עבודה למקומות עבודתם. כדי שנוכל לתת מענה ראוי ומלא ככל הניתן להיקף הדרמטי של דורשי העבודה, ובמיוחד לקדם תוכניות ייחודיות עבור קבוצות ואזורים הזקוקים לסיוע מעמיק, עלינו לצאת לדרך עם יישום תוכנית החירום הלאומית שגיבשנו לצמצום ממדי האבטלה בישראל הכוללת מערך רחב של הכשרות מקצועיות ובאמצעות תקציב ההולם את צורך השעה".

שיעור דורשי העבודה ביישוב - מאי מול אפריל
שיעור דורשי העבודה ביישוב - מאי מול אפריל | צילום: רשות התעסוקה