מסתמן: דמי אבטלה ומענקים לעצמאים ישולמו עד יוני 2021

פרסום ראשון: לפי התוכנית המסתמנת של שר האוצר, המענק החדש לעצמאים יעמוד על עד 15 אלף שקלים לחודשיים, בתנאי שנפגעו ב-60% לפחות. תהיה דחייה נוספת של החזרי משכנתאות והלוואות בבנקים

זמן צפייה: 02:07

במסגרת התוכנית הכלכלית המתגבשת במשרד האוצר, שהייתה אמורה להיות מוצגת הערב (רביעי) אך תידחה, מסתמן כי דמי האבטלה לשכירים והמענקים לעצמאים שהכנסותיהם ירדו ב-60% לפחות - ישולמו עד יוני 2021. היקף התוכנית הינו כ-70 מיליארד שקלים.

עוד עולה כי עצמאים שמחזור ההכנסות שלהם עד 640,000 שקלים והוא ירד ב-60% - יקבלו 70% מהכנסתם המקורית, עד תקרה של 15,000 לחודשיים. עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון יקבלו מענק הוצאות קבועות מדי חודשיים עד 500,000 שקלים.

מהתוכנית מסתמן כי ההלוואות לעסקים בערבות המדינה יוגדלו ב-23 מיליארד שקלים, חידוש רישוי עסקים יידחה עד יוני 2021 ותהיה דחייה נוספת של החזרי משכנתאות והלוואות בבנקים. כמו כן, המענק למפוטרים בני 67 ויותר בגובה 4,000 שקלים, יוארך רק עד סוף 2020, וקיזוז הקצבאות הכפולות ללא הגבלת זמן יבוטל.

רוב העסקים בישראל יקבלו מענק בגובה הארנונה המלאה שעליהם לשלם עד סוף 2020. בניגוד למנגנון שהופעל בחודשים מארס-אפריל, הפעם הממשלה לא תשפה את הרשויות המקומיות על אובדן ההכנסות - אלא תשלם את כספי הארנונה ישירות לבעלי העסקים. הגוף המוביל לביצוע של חלוקת הכספים יהיה רשות המסים.

עוד בחדשות 13:

דמי אבטלה לשנה ופיצוי לעסקים: מחר תוצג תוכנית הסיוע של האוצר

הגבלת כניסה ומרחק בחדר האוכל: המתווה שיאפשר את פתיחת המלונות

שיא של נדבקים ביממה: 1,320 אובחנו אתמול; גנץ נכנס לבידוד

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

אתמול פרסם שר האוצר ישראל כץ את עיקרי תוכנית הסיוע לשכירים, עצמאים ובעלי העסקים שנפגעו כלכלית עקב התפרצות נגיף הקורונה וההגבלות שנוצרו בשל כך.

"התוכנית מבוססת על עיקרון הערבות ההדדית", כתב כץ בדף הפייסבוק שלו, "היא תיתן מענה של תשלום דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי מועסקים, וכמו כן מלגת מחייה חודשית קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית. בנוסף, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה".

עוד הוסיף השר כי "בתוכנית ישולבו עוד מרכיבים רבים שמטרתם לסייע לעבור את משבר הקורונה ולהחזיר את המשק הישראלי לתנופה וצמיחה. בדרך ביצוע התוכנית יוטמעו הלקחים מהתוכניות הקודמות עליהן הוחלט עוד טרם תקופתי, כדי לוודא יישום מהיר של ההחלטות".

דיזגנוף סנטר
דיזנגוף סנטר | צילום: Shutterstock

התוכנית תכלול שלושה חלקים, בהם מענה לאוכלוסיות במשבר, פתרון לעסקים בסכנת קריסה ורפורמות להאצת הצמיחה בעידן הקורונה. במשרד האוצר יבקשו להאריך את המנגנונים הקיימים לפיצוי שכירים ועצמאים, לתגבר את ההכשרות המקצועיות, ואולי אף להוסיף תקציב לקצבת הזקנה.

כמו כן, כאמור, במשרד ינסו להציל עסקים בסכנת קריסה, זאת על ידי מתן פיצוי בגין ירידה במחזור, או באמצעות השתתפות בהוצאות קבועות של עסקים שנסגרו. סעיף זה יתבצע, כנראה, בדיוק כמו במתכונת הפעימות הקודמות, אולם הסכומים טרם נקבעו.

עלות התוכנית, שתכלול גם בניית תשתיות תחבורה, דיגיטציה ועבודה מהבית למען רפורמות להאצת הצמיחה בעידן הקורונה, נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים והיא תיושם עד סוף 2020 או עד אמצע 2021. התוכנית לא תלווה בקיצוצים, אלא תמומן מהעמקת הגירעון בקופת המדינה.