תקציב ל-2021 ואי-הורדת מיסים: תוכנית הנגיד ליום שאחרי החיסון

פרופ' ירון הציע שלא לקצץ בתקציב לשנים הבאות, אולם דווקא כן המליץ על קיצוצים להפחתת חובות המדינה. ע"פ הנתונים שהציג, קצב ההתאוששות באבטלה מתון ואיטי יותר בסגר השני מאשר בראשון

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון הציג היום (שני) את התוכנית שגיבש לניהול תקציב המדינה, אותה יש ליישם לאחר שיחל מבצע החיסונים הישראלי נגד נגיף הקורונה. לפי התוכנית, בראש ובראשונה יש לאשר תקציב ל-2021, זאת "כדי למנוע קיצוץ בהוצאות ולאפשר למשרדים לפעול על פי תוכנית עבודה מסודרת", לשון ההודעה.

בשנה הבאה, כך בתוכנית, אין להפחית מיסים - אלא אם הממשלה תחליט על קיצוץ מוגבל בתקציב השנתי. כמו כן, אין לבצע קיצוצים בתקציב לשנים הבאות, אך יש לחסום החלטות שמגדילות את הוצאות הממשלה מעבר למה שנקבע מראש.

פרופסור ירון, שהציג את התוכנית בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, הציע כי החל מהתקציב של שנת 2022, המשק יעבור לריסון תקציבי באמצעות מתווה להפחתת חובות הממשלה. אחרת, הזהיר, המשק עלול להגיע עד 86% מהתוצר ב-2025, לעומת 60% ב-2019.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בתגובה ל"חוק השוויון": בליכוד מתכננים להעלות שורת הצעות חוק

מחדל הבדיקות בבתי האבות: "החליפו חברה בגלל הוראת החשב הכללי"

בתום 45 ימים תחת הרדמה – איגור בן ה-70 שחלה בקורונה שב להכרה

בהמשך, הציג הנגיד נתונים על שיעור האבטלה במשק בשנה האחרונה. כך למשל, ניתן לראות כי ענפים שבהם משתכרים בשכר גבוה פוטרו בסגר השני פחות עובדים מאשר בענפים שבהם השכר הוא נמוך.

היציבות היחסית במספר המובטלים "לטווח ארוך" - כאלה שלא מצאו עבודה יותר מ-16 שבועות, מעלה חשש בבנק ישראל שהאבטלה התקבעה באופן מבני, ולא רק כבעיה זמנית של תקופת הסגרים. אחת הסיבות האפשריות לכך היא כתוצאה משינויים טכנולוגיים, או האטה ארוכת טווח במשק.

נתוני האבטלה לפי חלוקה מקצועית
נתוני האבטלה לפי חלוקה מקצועית

עוד עלה מהנתונים כי שיעור האבטלה בסגר השני היה נמוך יותר מאשר בסגר הראשון, אך קצב ההתאוששות - כלומר, הירידה באבטלה - הוא מתון ואיטי יותר לאחר הסגר השני, מאשר לאחר הסגר הראשון. תופעה זו מחזקת את החשש מפני אבטלה מבנית לטווח ארוך, שכנראה תישאר גם אחרי תחילת מבצע החיסונים.

מספר המובטלים מעל ל-16 שבועות
מספר המובטלים מעל ל-16 שבועות | צילום: בנק ישראל

"השנה החולפת התאפיינה במשבר בריאותי שהוביל למשבר כלכלי חוצה מדינות ויבשות ובקנה מידה היסטורי", אמר ירון. "הסגרים שהוטלו בתגובה להתפרצות הנרחבת של התחלואה הובילו לירידה חדה בפעילות הכלכלית. לשמחתנו, ההתאוששות מהסגר השני הייתה מהירה יותר מאשר הסגר הראשון, ומכאן עולה המסקנה כי חשוב להמשיך ולפתוח את המשק ולמקסם פעילות כלכלית אך בצורה אחראית".