מחדל הבדיקות בבתי האבות: "החליפו חברה בגלל הוראת החשב הכללי"

בדיון הוועדה לביקורת המדינה הסביר ראש תוכנית מגן אבות ואימהות כי חברת הדיגום החדשה פועלת באיטיות יותר מקודמתה - מה שגורם להמשך התפרצות המגפה בדיורים המוגנים. "איבוד זמן יקר"

זמן צפייה: 02:12

הבוקר (שני) התקיים בכנסת דיון של הוועדה לביקורת המדינה בנושא ההתפרצות המחודשת של מגפת הקורונה בבתי האבות, כפי שדווח עליה לראשונה בחדשות 13. בישיבה, ראש תוכנית מגן אבות ואימהות הפרופסור נמרוד מימון האשים את החשב הכללי במצב, וטען: "בגלל ההוראות שלו החליפו חברות דיגום ומעבדה - וזה מה שקורה כשמחליפים חברה תוך כדי מאבק".

מימון הסביר שמתוקף תפקידו אין לו שום סמכות, אלא הוא משמש על תקן יועץ בלבד. לאחרונה, הוא אף שלח מכתב לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד בעניין כניסת חברות הדיגום "פמי" ו"טרם" במקום מד"א, אולם לדבריו, הוא קיבל "תשובה פרוצדוראלית שהנושא נבדק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

2 פצועים קשה בתאונת שרשרת; כביש החוף לדרום נחסם למספר שעות

דיווח: האקרים רוסים פרצו למחשבי משרד האוצר האמריקני

בתום 45 ימים תחת הרדמה – איגור בן ה-70 שחלה בקורונה שב להכרה

נמרוד מיימון, ראש פרויקט מגן אבות ואימהות, ועפר שלח, יו''ר הוועדה לביקורת המדינה
נמרוד מיימון, ראש פרויקט מגן אבות ואימהות, ועפר שלח, יו''ר הוועדה לביקורת המדינה

"בהחלט רואים מגמה של ירידה ברמת השירות והתוצאות", הוסיף מימון לספר על חברות הדיגום החדשות. "בעבר, הקמנו מערך בדיקות והגענו לתוצאות נפלאות של עד 24 שעות לקבל התשובות. כיום, הדיגום מתקבל פעם בשבוע – והתוצאות מגיעות לפעמים כעבור 72 שעות".

כדוגמה לאיטיות שבה פועלות החברות, הביא ראש התוכנית סיפור של אחות אשר עובדת עם אנשים ברמת סיכון גבוהה. היא נדבקה בקורונה, אך "בגלל הפרוצדורה הסבוכה, היא קיבלה את התוצאה החיובית רק אחרי 48 שעות - ואיבדנו זמן יקר".

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: רויטרס

"כל חוקר יודע שלא מחליפים שני משתנים בעת ובעונה אחת. החליפו גם את החברה שדוגמת וגם את המעבדה. נתקלו בנוראיות של המגיפה בצורה הכי קשה שיש". עוד טען הפרופסור בדיון כי "האחיות בהחלט יכולות לדגום לבד ולחסוך זמן. רק מסיבה רגולטורית זה לא קורה. החשב אומר שזה בלתי אפשרי כי צריך לצאת במכרז מחודש".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח הגיב לדברים, ואמר: "זה שנבחרו גורמים חדשים, זה בדיוק מה שלא בסדר. הדבר הראשון שעושים במלחמה זה שומרים על הדברים פשוטים ככל האפשר. אם משהו עובד, נשארים איתו. איך אפשר בכלל להכניס למשוואה את חוק חובת מכרזים?", תהה. "על כל מצבה של קשיש שנפטר מקורונה יהיה כתוב שהוא מת בגלל חוק חובת מכרזים?"

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה | צילום: חדשות 13

נציג העמותה לגריאטריה בישראל נכח גם הוא בישיבה, שם הוסיף על הנאמר באשר לחברות הדיגום החדשות, וציין כי "בגל השני ראינו ירידה בתמותה ומניעת התפרצויות, ובגל השלישי ההתפרצויות חזרו בשל החלפת הספקים - ספקי הדיגום והמעבדות".

"לא סופרים את דעתנו המקצועית", טען עמיר פרידמן נציג העמותה. "מתחילת המשבר אף גורם במשרד הבריאות לא פנה אלינו לבדוק מה אנחנו צריכים. לא פנו אלינו לבדוק מה טוב לדיירים במוסדות הגריאטריים. יש התעלמות טוטאלית מהצוות המקצועי, הרפואי והסיעודי העובד במוסדות ומטפל באבות והאמהות שלנו".

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה

אבי שוחט, מנהל מוסד גריאטרי, סיפר: "אנחנו קורסים בשל מחסור בכוח אדם, נהלים לא הגיוניים שמנחיתים עלינו ממשרד הבריאות. לאחרונה הגיע אליי אחות ראשית ושמה על שולחני מכתב התפטרות. הייתי צריך לעשות מאמץ גדול בכדי להשאירה".

"עוד פחות מ-3 שבועות לא נקבל תמיכה כספית", הזהיר ערן שמואלי, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל. "אני מרים דגל אדום כאן בכל הנוגע לתקצוב. החלטת הממשלה להטיל מיסוי כבד על עובדים הזרים לענף הסיעוד, היא גזירה שהמוסדות לא יכולים לעמוד בה".

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: Shutterstock

בעקבות הדיון, עמותת "משפחות הקשישים" הוציאה הודעת אזהרה שבה טענה כי "מערך החיסונים בבתי האבות צפוי להכשל ולהיות המחדל הבא שיתקע את המדינה". בהודעה נכתב כי "במהלך הדיון התברר כי למשרד הבריאות אין את המסוגלות הניהולית לנהל את המגה אירוע הזה שזקוק למגה מנהל. אין את הדריקטיבה וההבנה הלוגיסטית להכיל מבצע מהסוג הזה".

"העמותה ממליצה להעמיד את תת אלוף ד"ר טריף בדר לעמוד בראש מערך החיסונים בבתי האבות, לאפשר לשלב את יכולות בתי האבות לחסן את עצמם, וכן לוודא כי עם מערך אנשי הצוותים והדיירים יחוסנו בסבב הראשון", הוסיפו.