באזורי חנייה מסומנים: הכללים החדשים לקורקינטים שיתופיים בת"א

העירייה פרסמה תקנות חדשות שתאכוף מ-1 באוגוסט בנוגע לכלים החשמליים המפוזרים ברחבי העיר - ובהן סימון תאי חניה, החרמת אלה שלא עומדים בכללים וחיוב קבלת היתר על החזקת הכלים השיתופיים

זמן צפייה: 01:26

עיריית תל אביב יפו פרסמה תקנות חדשות בנוגע לאופניים והקורקינטים החשמליים-שיתופיים המפוזרים ברחבי העיר – אותן היא תחל לאכוף החל מה-1 באוגוסט. בין הכללים שיצאו הודיעה העירייה כי חברות הקורקינטים החשמליים יידרשו לקבל היתר החזקה על הכלים, ואף סומנו מקומות חניה מסודרים במרכז העיר (רובע שלוש) – סימון שיתרחב בהמשך גם לשאר חלקי העיר. עוד הודיעה העירייה כי תגביר את האכיפה כלפי אלו הרוכבים על המדרכה ומסכנים את הולכי הרגל, וכי תגביל את מספר כלי הרכב ואת הזמינות שלהם בכל אזורי העיר.

האזורים שבהם הוגדרו תאי חניה ייחודיים, הם חוף הים מערב, אבן גבירול מזרח, נחל הירקון צפון וקו הרחובות בוגרשוב, שדרות בן ציון ומרמורק. התאים החדשים יספקו זמינות חניה במרחק של כמאה מטרים בממוצע, וימוקמו על הכביש, בפינות הרחוב ובחלקיה הריקים של המדרכה. החל מה-1 באוגוסט כלים שימצאו חונים באזור מוגבל חנייה מחוץ לתאים הייעודיים יוחרמו.

כתבות נוספות בחדשות 13:

איראן תודיע מחר על צמצום נוסף של מחויבויותיה להסכם הגרעין

בצל התנגדותו לסגירת שדה דב: ראש העיר אילת סירב לפגוש את רה"מ

אמריקה הדרומית: כשל חשמלי הותיר כ-48 מיליון איש ללא חשמל

צעיר רוכב על קורקינט חשמלי בטיילת בת''א
צעיר רוכב על קורקינט חשמלי בטיילת בת''א | צילום: Shutterstock

בתוך כך, הודיעה העירייה כי הותרת כלי רכב שיתופיים על המדרכה תתאפשר אך ורק בסמוך לאבני השפה או בצמוד לבניין, וכי אין לחסום תחנות אוטובוס, כניסות לבתים ולבתי עסק. איסור חניה נקבע גם בסמוך למוסדות חינוך. כמו כן, כמות הכלים המקסימלית של בעל ההיתר תוגבל ל-2,500 כלים שיתופיים. בעל היתר יידרש להכין תוכנית להגברת השמירה על חוקי התעבורה, להפעיל מוקד שירות ולהוות ערוץ תקשורת עם המוקד העירוני. נוסף על כך, הוגבלה גם הפעלת אזעקה או צפצוף מהכלים בשעות הלילה – מהשעה 23:00 בלילה ועד לשעה 7:00 בבוקר.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר והאחראית על תיק התחבורה בעירייה אמרה כי השתלבות הכלים השיתופיים בעיר מבורכת, והסבירה כי "זו תחבורה אלטרנטיבית וירוקה שחוסכת גודש וזיהום אוויר, ומביאה לצמצום התלות ברכב". לדבריה, "לצד היתרונות נוצרו גם אתגרים, בעיקר בשמירה על הסדר הציבורי. עיריית תל אביב-יפו שוב נדרשת לייצר רגולציה והסדרה מקומית לאתגר שמעמידה בפנינו המהפכה בתחבורה – במיוחד בתקופה שבה הממשלה לא מתפקדת אבל המציאות ממשיכה לנוע קדימה".

כזכור, בחודש שעבר החלה העירייה לתפוס את הכלים השיתופיים שהושארו במרחב הציבורי בניגוד לכללים, והחרימה בתוך שלושה ימים 70 אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים של החברות שפועלות בעיר - בירד, ליים, ווינד, סקוט, לאו מובייק, ואופני ישראל. דמי שחרור הכלי היו 63 שקלים.

קורקינט חשמלי
קורקינט חשמלי | צילום: Shutterstock

האכיפה התבצעה בהמשך למהלך שביצעה העירייה בחודש פברואר שבמהלכו נפגשה עם נציגי החברות הפרטיות המציעות השכרת כלים שיתופיים ופועלות בתחומי העיר, והועבר להן מכתב ובו הוגדרו כללים בסיסיים לשמירת הסדר במרחב הציבורי. רוב הכלים השיתופיים הוחרמו כי גרמו למכשול במדרכה, וכמה מהם הוחרמו מרוכבים שבצעו עבירות של רכיבה אסורה במדרכה.

<span dir="RTL
<span dir="RTL | צילום: <span dir="RTL

בשנה שעברה פורסם דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהתפרסם לרגל ציון יום הבטיחות בדרכים, על פיו 97 בני אדם נהרגו בתאונות במעורבות אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים מתחילת שנת 2014 ועד לסוף חודש ספטמבר האחרון.

לפי הדוח, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים, בשיעור של כ-47% בממוצע בשנה. זאת, במקביל להגברת השימוש באופניים חשמליים בישראל; מעל 257,000 זוגות אופניים יובאו בשנים 2017-2014. במקביל, מספר הנפגעים בתאונות אופניים רגילים ירד בכ-10% בממוצע בשנה.

בחודש שקדם לפרסום הדוח, אישרה הממשלה פה אחד הצעת חוק שהוגשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ להגברת בטיחות רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים. על פי החוק, נאסר על רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע לרכוב על אותם כלים, אם אין ברשותו רישיון נהיגה, אם טרם עבר את מבחן הקורס הייעודי, או אם לא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים. כמו כן, מחוייבים כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, אשר נועדה להגביר את נראות הרוכבים בכבישים.

ישראל כץ ואופניים חשמליים
ישראל כץ ואופניים חשמליים | צילום: רויטרס, istock

הצעת החוק כללה גם קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים, הנפקת אישור כשירות לכל רוכב, חובת חבישת קסדה ושימוש באפוד זוהר, דחיית רישיון הנהיגה בשנה לרוכב בניגוד לחוק, הגדלה משמעותית של הקנסות, החרמה וגריטה של כלי רכב לא תקניים, הרחבת סמכויות הפקחים גם לבתי עסק והקמת צוות בינמשרדי לרישום אופניים חשמליים.

ההצעה התייחסה בעיקר לכשירות הרוכב ולהגברת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. ההחלטה כללה בנוסף תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה. עוד קבעה ההצעה כי משרדים נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם, להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים כלים אלה.