חוסמים את המדרכות: כיצד מתמודדות הערים עם כלי הרכב החשמליים?

אחד המחזות הנפוצים בת"א הוא אופניים וקורקינטים שיתופיים זרוקים בכל מקום ומפריעים למעבר. בעירייה מנסים למצוא פתרונות למצוקה, וכך גם במקומות נוספים נוספים בעולם - אך לא כולם מרוצים

זמן צפייה: 02:32

כל מי שהולך ברחובות תל אביב בתקופה האחרונה מכיר את מסלול המכשולים – אופניים וקורקינטים חשמליים שזרוקים על המדרכה וחוסמים את המעבר.

על מנת להתמודד עם המצוקה, החלה עיריית תל אביב בהסדרת פעילות הכלים החשמליים. בין היתר, על המדרכות וגם על הכביש סומנו תאי חניה מוסדרים. "צריך לסדר לכלים האלה חנייה, אחרת הם הפרעה לסדר הציבורי", הסבירה מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א יפו. גם יישומון 106 עודכן בהתאם: "דרך האפליקציה אפשר לדווח על כלי שיתופי שחוסם", הסביר הפקח קובי משעלי.

עוד בחדשות 13:

סכנת הקורקינטים החשמליים: עלייה מדאיגה במספר הנפגעים בתאונות

באזורי חנייה מסומנים: הכללים החדשים לקורקינטים שיתופיים בת"א

לאחר הורדת האופניים החשמליים לכביש: ירידה במספר פגיעות הרכב

קורקינטים חשמליים, אילוסטרציה
קורקינטים חשמליים, אילוסטרציה | צילום: וויקפדיה/Grendelkhan

ערים נוספות בעולם החליטו אף הן לנסות ולהסדיר את פעילות הכלים השיתופיים. בלוס אנג'לס מנסים לעודד את המשתמשים להחנות את כלי הרכב החשמליים בכ-30 מתחמי עגינה הפזורים בעיר. בפריז נכנס לתוקף חוק האוסר להחנות אותם על המדרכות, ומעתה מותר להחנות קורקינט רק באזור כלי רכב, בדומה לאופנועים ומכוניות.

עם זאת, בעיר שבה כל חיפוש אחר חניה לרכב הופך למשימה – לא כולם מרוצים מכך ששטחים נוספים מופקעים לטובת הכלים החשמליים. בינתיים חברות הכלים השיתופיים מנסות להתמודד עם המציאות החדשה, והשאלה העיקרית כעת היא האם הסדר החדש ברחובות יאפשר את המשך קיומו של אמצעי התחבורה הזול והזמין.

צעירים רוכבים על קורקינט חשמלי ברחבי ת''א
צעירים רוכבים על קורקינט חשמלי ברחבי ת''א | צילום: Shutterstock

בחודש יוני האחרון פרסמה עיריית תל אביב יפו תקנות חדשות בנוגע לאופניים והקורקינטים החשמליים-שיתופיים המפוזרים ברחבי העיר, שנכנסו לתוקף החל מה-1 באוגוסט. בין הכללים שיצאו הודיעה העירייה כי חברות הקורקינטים החשמליים יידרשו לקבל היתר החזקה על הכלים, ואף סומנו מקומות חניה מסודרים במרכז העיר (רובע שלוש) – סימון שיתרחב בהמשך גם לשאר חלקי העיר. עוד הודיעה העירייה כי תגביר את האכיפה כלפי אלו הרוכבים על המדרכה ומסכנים את הולכי הרגל, וכי תגביל את מספר כלי הרכב ואת הזמינות שלהם בכל אזורי העיר.

האזורים שבהם הוגדרו תאי חניה ייחודיים, הם חוף הים מערב, אבן גבירול מזרח, נחל הירקון צפון וקו הרחובות בוגרשוב, שדרות בן ציון ומרמורק. התאים החדשים יספקו זמינות חניה במרחק של כמאה מטרים בממוצע, וימוקמו על הכביש, בפינות הרחוב ובחלקיה הריקים של המדרכה. החל מה-1 באוגוסט כלים שימצאו חונים באזור מוגבל חנייה מחוץ לתאים הייעודיים יוחרמו.