לאחר הורדת האופניים החשמליים לכביש: ירידה במספר פגיעות הרכב

מדוח חדש של המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה עולה כי ברבעון הראשון של 2019 116 רוכבים נזקקו לאשפוז בעקבות תאונה – לעומת 157 בתקופה המקבילה בשנה שעברה

זמן צפייה: 03:27

מדוח חדש של המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה שפורסם היום (ראשון) עולה כי ברבעון הראשון של 2019 חלה ירידה קלה במספר רוכבי האופניים החשמליים שנזקקו לאשפוז בעקבות פגיעת כלי רכב. ברבעון הראשון של 2019 נפצעו ואושפזו 116 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת התקופה המקבילה ב-2018, בה אושפזו 157 רוכבים.

הירידה במספר הפצועים נרשמה על אף החוק שהורה לרוכבי אופניים חשמליים לרכב על הכביש – ולא על המדרגה. הורדת הרוכבים לכביש הורידה גם את מספר הולכי הרגל שנפגעו: שישה אושפזו מתחילת הרבעון לעומת 17 בתקופה המקבילה ב-2018.

גם ברבעון הזה, מרבית הרוכבים (57) שאושפזו היו צעירים בגילי 16-29. 16 רוכבים מתחת לגיל 16 נפגעו ואושפזו, זאת על אף הרכיבה מתחת לגיל זה אסורה על פי החוק.

עוד בחדשות 13:

סכנת האופניים החשמליים: בממשלה בוחנים ביטוח חובה לרוכבים

סכנת האופניים החשמליים: משרד התחבורה לא מוכן ליישום התקנות

באזורי חנייה מסומנים: הכללים החדשים לקורקינטים שיתופיים בת"א

קורקינטים של בירד בארה"ב
קורקינטים של בירד בארה"ב | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות פורסמו מסמכים שהגיעו לידי חדשות 13, מתוך דיונים פנימיים במשרדי הממשלה מהם עולה כי ברשות שוק ההון החליטו לנסות לייצר ביטוח נפרד לרוכבי אופניים חשמליים, וכבר ישבו עם משרד התחבורה בעניין. עוד עולה מהמסמכים כי במשרד לביטחון פנים תומכים במהלך.

אחד הדברים שכבר הוגדרו הוא שמחיר הביטוח הזה צריך להיות לכל היותר 1,000 שקלים בשנה. במקביל, מציף המהלך שאלות מורכבות כמו האם צריך לשנות את החוק עצמו כך שאופניים חשמליים יקבלו את אותה הגדרה כמו מכוניות, כלומר "רכב מנועי".

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים | צילום: istock

עוד שאלה העולה מהמהלך היא מה יעלה בגורלם של הכלים הלא חוקיים, אלה ששודרגו או שמהירות הנסיעה שלהם הועלתה. בנוסף, לא ברור כיצד יוגדרו הקורקינטים החשמליים - ומה יהיה תמחור הביטוח שיחול לגביהם.

כך או כך, אף כי הדיונים בנושא כנראה יימשכו עוד זמן מה, המפקח על הביטוח מביע עמדה חדשה וברורה: העלייה במספר הנפגעים ובמספר כלי התחבורה החשמליים בכבישים מחייבת מתן מענה לכל הנפגעים מהם, בין אם רוכבים ובין אם הולכי רגל, שכיום אין להם ממי לקבל פיצוי במקרה של פגיעה או תאונה.