קרוב לאסון: הנהגים שנוסעים בפראות - גם ביום כיפור • תיעוד

הצילומים ממצלמות הכביש, בהם נראים רכבים חולפים מטרים ספורים מרוכבי אופניים והולכי רגל, בצירוף עם התאונות הקטלניות, מעלות שאלה - האם יש להגביל את הנסיעה ביום כיפור?

זמן צפייה: 02:57

בתיעוד של מצלמות ״נתיבי ישראל״ מכבישי ישראל במהלך יום כיפור נראות מכוניות חולפות, לעתים במהירות גבוהה מאוד, סמוך לרוכבי אופניים ולאנשים שהולכים על הכבישים. התאונות הקטלניות שאירעו אתמול, מעלות שוב את השאלה האם יש להגביל בחוק את הנסיעה ביום כיפור.

באחד מהתיעודים של מצלמות "נתיבי ישראל" נראים צעירים שיצאו להסתובב עומדים על הכביש הראשי סמוך לגבעת שמואל, שעה לאחר כניסת הצום. אחד מהם אפילו מתחיל לחצות - כשמגיעה מכונית וחולפת על פניהם במהרה. כמה שעות מאוחר יותר, סביב 22:00 בערב יום הכיפורים, גם המצלמה בכביש 1 סמוך לנמל התעופה בן גוריון מתעדת כמה מכוניות נוסעות. בכמה מהמקרים ברור שמדובר במקרי חירום, והנהגים נוסעים במהירות איטית מאוד עם אורות מהבהבים, במקרים אחרים דווח על מכוניות שנוסעות בפראות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"הוריו של איתי שמעו את זעקות חברו והגיעו מיד לזירת התאונה"

טרגדיה בכיפור: 2 ילדים נהרגו בתאונות דרכים כשרכבו על אופניים

מכוניות נוסעות בערב יום כיפור
מכוניות נוסעות בערב יום כיפור | צילום: נתיבי ישראל

שתי התאונות הקטלניות שגבו אתמול את חייהם של שני ילדים, מעלות שאלות קשות - אין בישראל חוק שאוסר על נסיעה ביום הכיפורים, אבל מדובר בנוהג שרוב מכריע של הציבור מקיים בכל שנה, לכן רוב ההורים לא חוששים לשלוח את ילדיהם להסתובב עם החברים ולרכוב על אופניים.

"החוק אינו אוסר נהיגה ביום הכיפורים", ציין עו"ד יניב יעקב, מעמותת "אור ירוק", אבל ערכי המוסר מחייבים נהיגה במשנה זהירות ודאגה לכלל הרוכבים הולכי הרגל שנמצאים בכבישים ביום הכיפורים. אנחנו כהורים חייבים לשמור על שלום ילדינו, לדאוג לשימוש באביזרי בטיחות, בקסדות, במגנים. אבל יש גם אחריות על המדינה לטפל באותם ניהגים עבריינים".

לפני 12 שנים, בנסיבות דומות לאלה של אתמול, גם כן ביום הכיפורים, טל זינו בת ה-9 נדרסה על ידי טרקטורון שנסע בין האנשים סמוך לרחבת בית הכנסת בכפר תבור. גם אז הטרגדיה העלתה את השאלה האם למרות המוסכמה החברתית שנשמרת כבר שנים, הרשויות צריכות לפעול יותר למען הבטיחות במהלך היום הזה. עם זאת, על אף התחושה, גורמים טוענים כי מספר המכוניות בכבישים הבין-עירוניים אינו חריג ליום כיפור. בכבישים הראשיים בערך פעם ב-20 דק חלפה מכונית בממוצע. התחושה של לא מעט אנשים היא שהשנה בתוך הערים - היו יותר מכוניות.