"דרך היציאה של העולם מהמגפה": כך יעבוד הדרכון הירוק למתחסנים

טיסות למחוסנים בלבד, חזרה לארץ מבלי להידרש לבידוד - ואפליקציה ייעודית בין-לאומית: חברות התעופה מתכוננות ליום שאחרי המגפה, ומתריעות כי "מי שלא יתחסן - לא יעלה על המטוס"

זמן צפייה: 11:48

לא פחות מ-120 מיליארד דולרים הפסידו חברות התעופה בשנה החולפת, שנת הקורונה שסגרה את השמיים והותירה את התיירים נצורים בבתים. יותר מ-4 מיליון טייסים, דיילים, מכונאים וסוכני נסיעות ספגו מכה כלכלית קשה, כאשר רבים מהם איבדו את עבודתם ונותרו ללא פרנסה. יחד עם זאת, שנת 2021 צפויה להביא איתה בשורה לכל עובדי ענף התעופה - כמו גם לחובבי הטיולים, בדמות דרכון ירוק, שיינתן לכל מי שיתחסן נגד הקורונה או שהחלים מהנגיף.

בכל העולם כבר מתחילים לחשוב על היום שאחרי המגפה, ובחלק מחברות התעופה כבר מתכננים טיסות למחוסנים בלבד. "אין ספק שהחיסונים ישנו את כללי המשחק לענף התעופה", אמר גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת "ישראייר", שהסביר כי "ברגע שמחוסנים יוכלו לטוס לאן שהם רוצים בצורה חופשית ולחזור לארץ בלי בידוד - חברות התעופה יוכלו להרים את הראש מעל המים ולהתחיל לייצר את התנועה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גלנט נגד סגירת בתי הספר: "מערכת הבריאות לא מראה את הנתונים"

זעקת מנהלי בתיה"ח: "אנחנו בתחילת גל רציני – המחלה מכה שוב"

בתיווך אמריקני: סעודיה וקטאר חידשו את היחסים ביניהן

קברניט מידן בר, יו''ר איגוד הטייסים הישראלי
קברניט מידן בר, יו''ר איגוד הטייסים הישראלי | צילום: חדשות 13

אז אומנם בשלב זה עדיין לא נקבעו כל הכללים של הדרכון הירוק, אולם ארגון הבריאות העולמי כבר יצא בקול קורא להקמת מערכת אחידה לשימוש בכל נמלי התעופה בעולם. בחברה של האלוף במיל' גיורא איילנד, עובדים על פיתוח כזה בדיוק. "ברגע שארגון התעופה העולמי יחליט מהו הסטנדרט - היכולת של כל מדינה לייצר אפליקצייה תהיה מאוד פשוטה", טען איילנד. "זה עניין של שבועות או חודשים, ויהיה אפשר לנפק כזה לכל אחד".

"הדרכון הירוק הוא לא דרך היציאה שלך לחופשה", סיכם קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, "הוא דרך היציאה של העולם מהמגפה. זה לא בשביל לנסוע לדובאי, זה בשביל להתחיל להניע את הכלכלה העולמית". וכן, לדבריו - בהחלט ייתכן כי מי שלא יתחסן - לא יהיה רשאי לעלות על המטוס. "אדם שלא מחוסן מבלי שיש לו סיבה טובה לכך - עשוי לסכן ציבור שלם".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0401212045' autoplay='0' credit='' desc='דרכון ירוק' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1609789645/8rkeoq_gf0uzt.png' kid='1_p46ctwh6' kid='1_p46ctwh6' duration='110'']

בינתיים, גם בישראל נערכים למתן הדרכון הירוק - וכך זה צפוי להיראות: הדרכון יינתן לכל המתחסנים - רק כעבור קבלת המנה השנייה, וכן למחלימים מהנגיף. הדרכון יאפשר כניסה להופעות מוזיקה ואירועי ספורט, השתתפות בכנסים, ביקור במוזיאונים וכאמור - טיסות לחו"ל מבלי להידרש להיכנס לבידוד עם החזרה ארצה.

בשלב זה, הממשלה בוחנת גם מתן אישור לכניסה לבתי קפה, לחדרי כושר, בתי מלון, קניונים ובריכות שחייה. הדרכון צפוי להיות בתוקף לפחות חצי שנה, אולם אם המחקרים יוכחו כי החיסון עמיד לטווח ארוך יותר - התוקף יוארך.