זעקת מנהלי בתיה"ח: "אנחנו בתחילת גל רציני - המחלה מכה שוב"

העומדים בראש המוסדות הרפואיים מזהירים מפני העלייה בתחלואה, שלטענתם חמורה יותר מהגלים הקודמים: "נגיע למצב הרבה יותר קשה". עוד הדגישו: "אנשים עוד לא הבינו שהמחלה מסוכנת" • מיוחד

זמן צפייה: 02:40

מנהלים משלושה בתי חולים בארץ מזהירים הערב (שני) מפני העלייה בתחלואה ותחושת השאננות, לדבריהם, הניכרת בציבור. פרופ' פייר זינגר, מנהל טיפול נמרץ בבית החולים בילינסון, הדגיש: "למרות שיש לי תחושה של אופוריה כי קיבלתי חיסון והכול מאחוריי - זה לא נכון. אנחנו רק בהתחלה של גל רציני מאוד. לצערנו, המקרים שאנחנו רואים היום הם מקרים של צעירים יותר. יש לנו חולים בני 48, 32 ובני 55. אני רואה משפחות שלמות שנדבקו. אנשים עוד לא הבינו שהמחלה מידבקת, שהמחלה מסוכנת, שהמחלה עוד לא נגמרה".

פרופ' פייר זינגר, מנהל טיפול נמרץ בילינסון
פרופ' פייר זינגר, מנהל טיפול נמרץ בילינסון

פרופ' סלמן זרקא, מנהל ביה"ח זיו, הצטרף לאזהרה: "המחלה מכה שוב, יותר מאשר בגלים הקודמים. החולים מגיעים לבית החולים במצב מאוד קשה. אומנם האביב בדרך והחיסונים מסמנים לנו את הדרך לצאת מהמגפה הקשה הזאת, אבל יש לנו עוד כמה חודשים שנצטרך להקפיד על הכללים, לשמור על אחריות, לשמור על עצמנו, לשמור על בני המשפחות. כל כך חבל, כל כך מיותר, כשכבר רואים את האור בקצה המנהרה, לחלות כרגע בקורונה".

פרופ' סלמן זרקא, מנהל ביה''ח זיו
פרופ' סלמן זרקא, מנהל ביה''ח זיו

"אנחנו חווים כעת עלייה חדה ותלולה במספר החולים", הוסיף ד"ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה. "העקומה תלולה יותר מאשר הייתה בגל השני והצפי הוא שאם נמשיך במגמה הזאת, נגיע למצב הרבה יותר חמור בקצה הגל שאנחנו לא יודעים מתי הוא יגיע. בינתיים אנחנו רק בעלייה. החולים צעירים כמו שהיו בגל השני, במצבים מאוד קשים וככל שזה יימשך, לצערי זה גם ילווה בתחלואה ותמותה משמעותיות. לצד אלה, אנחנו מחסנים את העובדים שלנו, הקופות מחסנות בחוץ, ונוצר רושם שאנשים נמצאים באווירה שנגמרה הקורונה וזה לא נכון. אנחנו חייבים להמשיך לשמור על הכללים הנדרשים, לקיים את הוראות ההגבלות והסגר שלדעתי בדרך כי בלי זה לא נצא מהמצב שאנחנו נמצאים בו עכשיו".

ד''ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה
ד''ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה

מנכ"ל משרד הבריאות מודה: "הפוליטיקאים קושרים לי את הידיים"

במערכת הבריאות, כאמור, חוששים מהגל הנוכחי המסתמן כקיצוני ביותר. בשיחות סגורות הודה פרופ' חזי לוי: "הפוליטיקאים קושרים את ידיי, ושוב מתעלמים ומזהיר מתעלמים מההמלצות שלנו".

בתוך כך, פורסם הערב כי בית החוילם בילינסון הגיע לקצה גבול היכולת במחלקת טיפול נמרץ - ואי אפשר לקלוט חולים נוספים. במקביל, אדלשטיין הורה לעצור את הקצאת החיסונים לבית החולים איכילוב לאחר שביה"ח חיסן היום מאות צוותי הוראה בניגוד להנחיות. "שר הבריאות אדלשטיין רואה בחומרה את הדיווחים על מתן חיסונים בתל אביב למי שלא בקבוצות התעדוף", נמסר מלשכתו. "השר הנחה את מנכ"ל משרדו לעצור את הקצאות החיסונים לבית החולים איכילוב ולבחון את הקצאות החיסונים הבאות לבית החולים".

ככל הנראה, בית החולים דיווח למשרד הבריאות על כך שיש עודפים והמשרד הורה להקדים תורים לחולים כרוניים ולחסן קבוצת שוטרים (שנמצאים לפני המורים במתווה התעדוף). קבוצת השוטרים הגיעה למתחם, אך נשלחה בחזרה כי לא נותרו עבורם חיסונים.

מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי
מנכ''ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי | צילום: לע''מ

בתוך כך, בבתי חולים רבים נרשמה עלייה במספר הילדים החיוביים לקורונה, והחשש הוא כי קצב ההתפשטות של המוטציה הבריטית גבוה מהידוע - ופוגע בעיקר בילדים. מדובר בילדים שמגיעים לבתי החולים בשביל טיפולים שונים, במסגרת זאת עוברים בדיקות - ואז מתגלים חיוביים. בנוסף, בעוד כחודש סביר שיופיעו בקרב הילדים תופעות של פוסט-קורונה - כפי שהיה גם בגלים הקודמים, אך לא בכמויות כאלה.