עקב תגובה חריפה של נסיין: אוני' אוקספורד משהה הניסוי לחיסון

חברת התרופות "אסטרה-זניקה" מקבוצת אוקספורד, שנמצאת בשלב השלישי בפיתוח החיסון לקורונה, הודיעה על עצירת הניסוי בשל מחלה לא מוסברת שפיתח אחד המשתתפים. "אמצעי זהירות סטנדרטי"

זמן צפייה: 00:17

ענקית התרופות אסטרה-זניקה מקבוצת אוקספורד הודיעה היום (רביעי) כי היא משהה את המשך הניסוי בחיסון נגד הקורונה בבני אדם בעקבות מחלה בלתי צפויה שהתפתחה אצל אחד המתנדבים. "מדובר באמצעי זהירות סטנדרטי שמטרתו להבטיח כי חיסונים ניסיוניים לא יגרמו לתגובות חריפות בקרב משתתפי הניסוי, כחלק מתהליך בדיקת היעילות שלו על בני אדם", כך מסרה החברה לרשת החדשות האמריקנית CNN. החברה נמצאת בשלב ה-3 של הניסוי, בנוסף לפייזר ומודרנה.

עוד נמסר מהחברה כי "מדובר ברוטינה שחייבת לקרות בכל פעם שבה יש פוטנציאל לגרימת מחלה באחד הניסויים, תוך כדי חקירה והבטחה של בקרת איכות בזמן הניסויים". התגובה החריפה לדבריהם מופיעה באופן מקרי, אך כל אירוע שכזה מחייב בדיקה עצמאית על מנת למזער את הפוטנציאל לנזק בלוח הזמנים של פיתוח החיסון.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אכיפה מועטה והפרת הנחיות: כך נראה הלילה הראשון תחת עוצר

גמזו, אדלשטיין וצמרת משרד הבריאות נכנסו לבידוד

טקס חתימת ההסכם בין ישראל לאמירויות – ב-15 בספטמבר בבית הלבן

חיסון
חיסון | צילום: פוטוליה

מוקדם יותר דווח כי אסטרה-זניקה הצטרפה לשמונה חברות נוספות וחתמה על התחייבות מצדה שהיא לא תבקש את אישור הממשלה בטרם עת עבור החיסון שהיא תפתח. החברה הבטיחה כי היא תמתין עד לקבלת הנתונים ההולמים שהחיסון עובד ובטוח לשימוש - זאת בכדי להבטיח את אמון הציבור בחיסון.

בתוך כך, הנשיא האמריקני דונלד טראמפ טען כי לדעתו לפחות אחד מהחיסונים יהיה זמין לפני יום הבוחר ב-3 בנובמבר. רוב הצוותים שעובדים על פיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה טוענים שזה בלתי סביר בעליל, אך מנכ"ל חברת "ביונטק", אוגור סהין, אמר ל-CNN כי הוא מאמין שהחיסון שהחברה שלו מפתחת עם "פיזר" עשוי להיות מוכן ומאושר לשימוש ההמון כבר באמצע אוקטובר.

ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות זיהומיות, טען כי מבחינה טכנית זה אפשרי שוועדת ניטור הנתונים, שהיא גוף עצמאי העוקב אחר בטיחות המטופלים בזמן ניסויים בתרופות, ראתה ראיות חזקות לכך שהחיסון הוא אפקטיבי עוד לפני תום תהליך הניסוי, והיא יכולה להמליץ עליו לשימוש בקרב בני אדם רבים יותר, אך זה לא סביר שיקרה לפני חודש דצמבר.

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

כזכור, אוניברסיטת אוקספורד נכנסה אל השלב השלישי של הניסוי בחודש יולי האחרון. מתוצאות של השלב הראשון בניסוי, שנערך על 1,077 נבדקים, עלה כי הוא אפקטיבי מבחינת יצירת נוגדנים וחיזוק המערכת החיסונית. המחקר, שנעשה יחד עם חברת "אסטרה-זניקה", נחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר, לעומת כלל המאמצים העולמיים לפיתוח חיסון לנגיף.