המנתח האוטומטי: הרובוט שמנווט ומכוון את הרופאים בזמן הניתוח

רובוט מיוחד שהגיע לאחרונה לבית החולים "הדסה" נחשב למתקדם ביותר כיום בשוק. הוא לומד את האנטומיה של המנותח ומאפשר מעקב עם מסך. בין היתר, שימש את הרופאים בטיפול להחלפת ברך • סטטוסקופ

זמן צפייה: 06:45

רובוט מיוחד שהגיע לאחרונה לבית החולים "הדסה" נחשב למתקדם ביותר כיום בשוק, הוא מנווט ומכוון את המנתחים. הוא לא רק קורא במדויק את האנטומיה של החולה ומנווט לפיה את המנתחים, אלא גם מכוון אותם באמצעות זרוע מלאכותית עד לנקודה המדויקת שבה יש לבצע את החיתוך. פרופ' מאיר (אירי) ליברגל, מנהל מערך האורתופדיה בבית החולים אמר כי "מערכת הניווט עוזרת להביא את המציאות המדומה לתוך חדר ניתוח".

ניתוחי החלפת מפרקים הם מהניתוחים הנפוצים בעולם וגם בישראל, זאת כיוון שהמפרקים חשופים במיוחד לשחיקה לאורך זמן. ככל שאנחנו חיים יותר, הם נשחקים יותר. החלפות של מפרק הברך הן מורכבות במיוחד היות שכל אחד מאיתנו בנוי מעט שונה והולך מעט שונה. תנועות הברכיים שלנו עובדות בזוויות שונות שעין אנושית מתקשה לזהות במדויק. ניתוח של החלפת ברך פחות סלחני.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

העליון: יש לאפשר לזוגות מאותו מין לגשת להליך פונדקאות בישראל

אגמי החלחול קרסו, הציפו השדות – וגרמו לחקלאי נזק במיליונים

חבריהם של יניב ותומר שנהרגו בתאונה – רצים לזכרם במרתון ת"א

רובוט מתקדם שמסייע לרופאים בניתוח בבית החולים הדסה
רובוט מתקדם שמסייע לרופאים בניתוח בבית החולים הדסה | צילום: חדשות 13

בניתוח החלפת ברך שנעשה ב"הדסה" הרובוט המיוחד לומד האנטומיה הייחודית של המנותח ומציב פינים על עצמות השוק והירך שמכונים "טרקרים" ומאפשרים את המעקב המדויק של המנתחים באמצעות מסך. הרובוט עושה הרבה מאוד בניתוח מהסוג הזה, אבל הוא עדיין לא יכולה להחליף את החיתוך של היד האנושית.

היום שבו נראה רובוטים מחליפים בני אנוש בחדר הניתוח הוא עדיין בגדר מדע בדיוני, אבל רובוטים מביאים כבר עכשיו יכולות על-אנושיות לשולחן הניתוחים. הדיוק הוא המפתח להצלחה של כל ניתוח וכשהוא חוצה את הקו שבין האנושי לעל-אנושי, הפוטנציאל הוא עצום. פרופ' ליברגל אמר כי "הטכנולוגיה יכולה להביא אותנו לרמות דיוק ותובנה שהן מעבר ליכולת של העין האנושית, של היד האנושית".