שינוי תפיסה: סיבוכים שהתגלו בהיריון - עלולים להשפיע גם בעתיד

למרות הסברה הרפואית לפיה בעיות המתגלות אצל אישה הרה ייעלמו לאחר הלידה, ישנם מחקרים חדשים המציגים מגמות הפוכות. "חצי מהנשים עם סוכרת היריון - יהפכו סוכרתיות במהלך חייהן" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:32

בדיקות דם, בדיקות אולטרסאונד, בדיקות שתן ובדיקת העמסת סוכר - אלה רק מקצת הבדיקות שעוברות נשים בהיריון לטובת מעקב אחר בריאות האם והעובר. אם בעבר התפיסה הרפואית המסורתית הייתה שהבדיקות נותנות אינדיקציה רפואית לאותה נקודת זמן, היום המצב שונה לגמרי: מחקרים חדשים מראים כי המשמעות של סיבוכים בתקופת ההיריון קריטית גם להמשך חייה של היולדת, זמן רב לאחר שההיריון מסתיים.

יפה ממן, אחות אחראית במחלקת יולדות ד' בביה"ח סורוקה, איבדה את העובר שנשאה בבטנה עקב רעלת היריון בה לקתה. "בשבוע 26 להיריון התחלתי להרגיש רע, סבלתי מהקאות והתגלה אצלי לחץ דם מאוד גבוה. למרות שאיבדתי את התינוק - חזרתי לחיי הרגילים, אף אחד לא אמר שצריך לבדוק את זה אחר כך", סיפרה. גם היום, שנים לאחר אותו היריון, היא סובלת מיתר לחץ דם. אילו הייתה נמצאת במעקב תקופתי מאז, אפשר היה לאזן את לחץ הדם שלה הרבה לפני שיצא מטווח הנורמה. "היום, כשמגיעה אישה למחלקה עם רעלת היריון - היא נשלחת לבדיקות ומעקב גם לאחר הלידה", העידה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

החייל החרדי שטוען לתקיפה מצד מאבטחי הרכבת: "בגלל המראה שלי"

צעירה שתמונותיה הופצו בטלגרם: "כולם מנסים להפיל האשמה עלינו"

נתניהו על נאום אוחנה: "יש לכבד את צו איסור הפרסום"

יפה ממן, אחות אחראית במח' יולדות ופרופ' אייל שיינר, מנהל מח' נשים ויולדות בביה''ח סורוקה
יפה ממן, אחות אחראית במח' יולדות ופרופ' אייל שיינר, מנהל מח' נשים ויולדות בביה''ח סורוקה | צילום: חדשות 13

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות בביה"ח סורוקה, סיפר כי בתחילת דרכו המקצועית הוסבר לו שסיבוכי היריון ממוקדים לזמן היריון. "נגמר ההיריון - נגמר הסיבוך. הכול בסדר, לא משנה אם הייתה סוכרת או רעלת". היום, הסביר שיינר, "הבנו שזה שונה. סוכרת היריונית היא סמן לסוכרת גלויה - 50% מהנשים שלקו בסוכרת היריון יחלו בסוכרת גלויה תוך 50 שנה והן צריכות לבצע מעקב ואילו 10% מהנשים הללו יחלו בעשור שלאחר הלידה".

הדמיית בדיקות האם והעובר
הדמיית בדיקות האם והעובר | צילום: חדשות 13

אלה חן, היריונית שאובחנה כלוקה בסוכרת היריון, סיפרה כי בדיקת "העמסת סוכר" שעברה, שבה שתתה 50 גרם סוכר ולאחר מכן נלקחה ממנה בדיקת דם, גילתה את עובדת היותה סוכרתית. "אני צריכה לעשות את הדקירות שלוש פעמים ביום וגם נוטלת טיפול תרופתי. אני רק מקווה שלא אהיה סוכרתית גם אחרי הלידה".

מחקרים מראים כי 7% מהנשים ההיריוניות יסבלו מסוכרת היריון וכי שיעור זה נמצא בעלייה מתמדת. פרופ' שיינר סיפר כי בבית החולים סורוקה כל יולדת יוצאת עם תדרוך מפורט להמשך הדרך. הוא הנחה את כל הרופאים במחלקתו: "אם היה להיריונית רעלת אז יש לכתוב לה במפורש – שישה שבועות לאחר הלידה גשי לרופא מטפל ובצעי כל שנה מעקב לחץ דם".