מפצח האגוזים: התגלית הישראלית שמצליחה לרפא אלרגיות

משפחות שאחד מילדיהן הוא בעל אלרגיה מסכנת חיים נאלצות לשנות את כל אורח חייהן כדי להימנע מאסון. כעת, פיתוח ישראלי מאפשר חשיפה הדרגתית לאלרגן, שבסופה - המטופל יוכל לשוב לאכול כרגיל

זמן צפייה: 08:50

גילוי אלרגיה קטלנית למזון אצל פעוטות או ילדים הוא דבר שמשנה חיים של משפחה שלמה. כל הבית צריך להתאים את עצמו לכך שחשיפה לבוטנים, חלב, שומשום, או לשלל סוגי האגוזים עלולה לסכן את חייו של הילד האלרגי. לא כולם ידעים אבל יש לזה פתרון - חשיפה הדרגתית למזון שגורם לאלרגיה יכולה לרפא אותה לגמרי. אולם, כשאלרגים לעשרות סוגים של אגוזים – התהליך עלול לקחת שנים ארוכות ולעלות הרבה מאוד כסף.

פיצוח ישראלי חדש עלול לשנות את התמונה הזאת. במרכז מיוחד בבית החולים "אסף הרופא", מטופלים עשרות ילדים שסובלים מאלרגיות מסכנות חיים למזון. הם עוברים תהליך ארוך ויקר של חשיפה הדרגתית למזון אליו הם אלרגיים, עד שבהדרגה, תוך שבעה או שמונה חודשים בממוצע - הם נפטרים מהאלרגיה.

עד לאחרונה חשבו הרופאים שכדי לרפא אותם, יש בכל פעם לחשוף את המטופל לסוג אלרגן אחד, ולאחר חודשים ארוכים לחשוף אותו לסוג נוסף. אולם לאחרונה, התברר שהדמיון בין חלבוני האגוזים השונים מאפשר לחשוף את המטופלים לסוג אגוז אחד - אבל לרפא את האלרגיה לסוגים נוספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בתום דו קרב פנדלים: בני יהודה זכתה בגביע המדינה בכדורגל

גבר כבן 50 נפצע קשה בפיצוץ רכב בחדרה

לונדון כן מחכה לנו: התחרות על הטיסות גוברת - והמחירים יורדים

אגוזים
אגוזים | צילום: החדשות 13

"עד לפני מספר שנים, הדרך היחידה לטפל באלרגיה במזון הייתה הימנעות", הסביר פרופ' אהרון קסל, יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, "בשנים האחרונות פותחו שיטות שמאפשרות לנו מתן הדרגתי של המזונות שהילד אלרגי אליו ויצירת סבילות. כלומר – שהוא יוכל לאכול את המזון הזה ללא תגובה אלרגית".

"הטיפולים האלה די חדשים במונחים של רפואה", הוסיף ד"ר ארנון אליצור, מנהל במרכז הרפואי אסף הרופא, "הם מביאים את המטופלים למצב שהם לא צריכים לחיות בחשש מפני תגובות והם לא נמצאים בסכנה, ולבסוף אנחנו מאפשרים להם לאכול באופן חופשי את אותם מזנות".

גיל במרכז לטיפול באלרגיות
גיל במרכז לטיפול באלרגיות | צילום: החדשות 13

"התקרית הכי מפחידה שהייתה לנו קרתה בסלובניה", סיפר שחר בן מויאל, אביו של גיל, ילד בעל אלרגיה מסכנת חיים לחלב, "נתנו לו לחם ולא ידענו שהוא מכיל המון חמאה. הוא התחיל להשתעל, להיחנק. לא הבנו שזו אלרגיה כי לא היו לו סימנים חיצוניים. אחרי בערך 20 דקות הבנו שאנחנו חייבים להגיע לבית חולים. זה היה אחד הדברים הכי מפחידים שקרו לי בחיים".

מאותו רגע מפחיד, בבית של משפחת בן מויאל לא לוקחים סיכונים. גיל סובל מאלרגיה מסכנת חיים לקשיו, פיסטוק, אגוזי מלך, פקאן, חלב ובוטנים. שום דבר שיכול לסכן את חייו לא נכנס הביתה. ילדים, כמו מבוגרים, שסובלים מאלרגיה מסכנת חיים צריכים לשאת איתם כל הזמן מזרק אוטומטי מסוג אפיפן – הדבר היחיד שיציל את חייהם במקרה של חשיפה לאלרגן.