פתרון לחולי סוכרת? פריצת דרך ישראלית הופכת מדוזות - לפלסטר

מחקר מהפכני הצליח להפוך שני חלבונים מהחיה העוקצנית לתחבושת, שתסייע לחולים. הצלחה נרשמה בקרב בעלי חיים, וכעת יבוצע ניסוי בבני אדם. "מקווים שנצליח" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 07:23

מדוזות לא רק גורמות לנו לצריבה או כוויה, מסתבר שהן גם עשויות לרפא אותנו. במחקר ישראלי פורץ דרך הן נאספות מהים, ומהכיפה שלהן, שמכילה את חלבוני המוצין והקולגן - מכינים סיבים, מהם מרכיבים תחבושת ואותה שמים על הפצע.

לגוף שלנו מנגנון בעל ארבעה שלבים לריפוי פצעים, השני מביניהם הוא היווצרות דלקת, שממנה הוא צריך לצאת על ידי חלבון הקולגן. "אצל חולי סוכרת יש יותר מידי מולקולות שמפרקות את הקולגן, ולכן החולה לא יוצא מהמצב הדלקתי", אמר רומן נודלמן, דוקטורנט במעבדה לאלקטרוניקה בין מולקולרית באוניברסיטת תל אביב, שמשתתף במחקר. לדבריו, "התפקיד העיקרי של החבישה החדשה הוא לקחת את החלבונים שמפרקים את הקולגן ולמשוך אותם לתוך התחבושת, כך שהגוף יוכל להמשיך בתהליך הריפוי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוכבי האופניים החשמליים מקבלים דוחות – אך האכיפה טרם הוסדרה

עובדת במפעל בדרום מתחה ביקורת על ליברמן – והושעתה מעבודתה

אזעקה באמצע שחייה לילית: זוהה שיגור מעזה – שנפל בשטח הרצועה

מדוזות
מדוזות | צילום: חדשות 13

תקיפת הקולגן היא כאמור בעיה מרכזית לחולי סוכרת. עודד בר, בן 71, חולה בסוכרת כבר 20 שנה, והוא איבד שתי אצבעות. "הגעתי לאלף ברמת הסוכר, קריסת מערכות כמעט טוטאלית", סיפר. "למחרת כרתו לי את האצבע וסחבתי פצע עד שהתגברו על כל הזיהומים". אין כמעט תחבושת שעודד לא ניסה. לכן לחולים כמוהו האפשרות שתהיינה תחבושות שיפעלו במהירות רבה ויותאמו אישית לכל חולה וחולה, היא פריצת דרך של ממש.

תחבושת עשויה סיבי מדוזה
תחבושת עשויה סיבי מדוזה | צילום: חדשות 13

התחבושת כבר נוסתה בהצלחה בבעלי חיים קטנים וגדולים, ובחודשים הקרובים יחל המחקר על בני אדם. "אני מניח שבין שלושה חודשים לחצי שנה נצליח לקיים את הניסוי הראשון בבני אדם", אמר פרופ' שחר ריכטר, ראש צוות המחקר מאוניברסיטת תל אביב הנמצא כעת באוסטרליה, שם ייערך חלק מהניסוי הקליני לצד הניסוי בישראל. "אנחנו מקווים שהוא יהיה מוצלח כמו הניסויים הקודמים".