איך פועל החיסון שבדרך והאם הוא ישים סוף למגפת הקורונה?

העולם כולו נשם לרווחה כשחברת התרופות "פייזר" הודיעה על פריצת דרך בחיסון אותו פיתחה נגד הנגיף. כעת נותר לברר אם הוא יכול גם לסייע לחולים קשים, ואם הוא מונע הדבקה והידבקויות

זמן צפייה: 01:43

עיני העולם כולו היו נשואות בדיוק לרגע הזה - והיום (שני) זה קרה: חברת התרופות "פייזר" הודיעה כי החיסון נגד קורונה שפיתחה יעיל ב-90%. ואומנם ייקח עוד קצת זמן עד שהחיסון ייכנס לייצור המוני ויסייע, אולי, להשתלט על המגפה - אבל בינתיים ננסה להבין מהו בכלל חיסן ה-MRNA שניתן לנסיינים?

כידוע, התאים בגוף האדם מכילים DNA, שהוא קוד הפעלה לחלבונים השונים בגוף שלנו. כעת, נדמה את MRNA כמעין "תוכנה זמנית", קבוצת פקודות שבאה והולכת ויכולה להפעיל את החלבונים בגופנו.

פייזר, וגם חברת מודרנה, בחרו בגישה חדשנית לפיתוח החיסון. שתי החברות לא מזריקות לנסיינים נגיף מוחלש או מומת, או חלקים מהחלבונים שלו כמו בחיסונים אחרים, אלא רק את ה-MRNA. אז, הוא מציג את עצמו בפני התאים שלנו, ומערכת החיסון מגיבה - כאמור, לא לנגיף עצמו אלא רק לחומר שהוזרק.

לכתבות נוספות בנושא >>

ישראל במו"מ מתקדם עם חברת פייזר על קבלת החיסון לקורונה

יצרנית אמריקנית: לפי תוצאות ראשוניות – החיסון שפיתחנו יעיל

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

התאים מקבלים פקודה לייצר את החלבונים שדומים לווירוס שאליהם מערכת החיסון תגיב, ובכך נהפוך למחוסנים בלי להידבק. התגובה עוצמתית יותר מזו אם היינו נדבקים בדרך רגילה - והרי על פי הניסוי, אנשים שקיבלו את החיסון חוו 90% פחות מקרי קורונה עם סימפטומים.

ובכל זאת, יש לשמור על אופטימיות זהירה ולברר האם החיסון מונע רק מחלה קלה, או שאולי, בתקווה, הוא יכול גם לסייע לחולים הקשים ואם הוא מונע הדבקה והידבקות. את זאת נדע, כנראה, בעוד כמה חודשים.

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

ביידן: "יעברו חודשים רבים עד שהחיסון ייצא לתפוצה רחבה"

כאמור, "פייזר" הודיעה היום כי על פי המידע המוקדם שברשותה, החיסון נגד קורונה שפיתחה יעיל ב-90% - הרבה מעבר למה שציפו החוקרים, וגם מעבר לרף המינימאלי שדרש ה-FDA לאישור החיסון, שעומד על 50% יעילות. הצפי הוא כי החיסון יהיה מוכן לייצור המוני עד תחילת החודש הבא, בכפוף לאישורים רגולטוריים.

על פי הודעת החברה, עד כה לא נצפו תופעות לוואי שליליות משמעותיות לנסיינים שקיבלו את החיסון. עם זאת, פייזר תמתין עד לסופו של הניסוי כדי לוודא שהחיסון שפיתחה אכן יעיל וגם בטוח. יש לציין כי מדובר בחברה הראשונה בעולם שמכריזה על הצלחה בניסוי למציאת החיסון נגד הנגיף.

המרוץ לחיסון בבית החולים הדסה
המרוץ לחיסון בבית החולים הדסה | צילום: דוברות הדסה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפריצת הדרך של החברה, ומסר כי "לא רחוק היום, זה לא עוד שנים - זה עוד חודשים, שיהיו חיסונים שהם יהיו זמינים לאוכלוסיית העולם. היעד שלי כרגע הוא לעשות דבר אחד - להביא חיסונים לאזרחי ישראל, ואנחנו נעשה את זה. זה אומר שהסוף נראה בעין".

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אמר על המתרחש כי מדובר ב"חדשות נהדרות", אולם הבהיר: "יעברו חודשים רבים עד שהחיסון ייצא לתפוצה רחבה בארצות הברית". לדבריו, "החדשות לא משנות את המציאות המיידית שבה מסכות, ריחוק חברתי ושאר צעדים בריאותיים יישארו הכרחיים גם בשנת 2021".