תחקיר מיוחד: תעשיית בדיקות הקורונה הפיראטיות בכניסה לישראל

מתחת לאף של משרד הבריאות, צמחה סביב נמל התעופה בן גוריון תעשייה משגשגת של בדיקות לא חוקיות במחירים מופקעים ובתנאים בריאותיים מחפירים. בעקבות התחקיר - צווי סגירה לעוברים על החוק

זמן צפייה: 16:55

מתחילת חודש יוני נכנסו לישראל כמעט 123 אלף בני אדם, רובם ישראלים ומחוסנים. על מי שנכנס לישראל ולא התחסן, מדינת ישראל לא סומכת כך, שהזרים מחויבים בבידוד, זאת בנוסף לישראלים שחיים בחו"ל וחלו או התחסנו שם. בכדי להיפטר מהחובה הזאת, הם מחויבים להיבדק בבדיקה סרולוגית.

בדיקת דם שכזו, עולה 150 שקלים בבתי החולים ועד 300 שקלים במעבדות פרטיות המאושרות על ידי משרד הבריאות. אלפי אנשים נזקקים לבדיקות סרולוגיות במהירות. לפיכך, התפתחה תעשייה פיראטית של בדיקות לא חוקיות במחירים מופקעים.

בתחקיר חדשות 13 ניתן לראות כיצד נראית התעשייה מבפנים. בין היתר, בדיקות סרולוגיות שנשמרות בצורה רשלנית ובדיקות דם שנלקחות תוך כדי ישיבה במכונית. וגם המחירים מופקעים. כך למשל, לתחקירנית חדשות 13 הוצעה בדיקת דם שכזו ב-650 שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מצעד הדגלים אושר; הרמטכ"ל למפקדי היחידות: היערכו ללחימה בעזה

סער מתכוון לפצל את תפקיד היועמ"ש – עוד לפני פרישת מנדלבליט

בנט הציע לאלוף במיל' עמוס ידלין את תפקיד היועץ לביטחון לאומי

נתב''ג מוכן לקורונה
נתב''ג מוכן לקורונה | צילום: צילום מסך

לאור הממצאים החמורים שהועלו בתחקיר, צווי סגירה הוצאו לעוברים על החוק. מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, מציע כעת שני פתרונות חדשים שנועדו להפחית את הצורך בבדיקות הדם הסרולוגיות במתכונתן הנוכחית. "זר שמגיע לנתב"ג יעשה גם בדיקה סרולוגית וכך רבע שעה לאחר שדקרו אותו באצבע, נוכל לדעת אם הוא הוא מחוסן", הסביר לוי.

בנוסף, נערכים במשרד הבריאות להכיר מסוף החודש במדינות שבהן מחסנים ב"פייזר" או "מודרנה", כמדינות שהנוחתים מהן לא נדרשים כלל לבדיקות מסוג זה.

תגובת "ראזי שירותי בריאות": "עובדי ערוץ 13 התחזו והזמינו את השירות שלנו. לא נוכל להגיב מכיוון שלא ראינו את הכתבה גם לאחר שביקשנו".

"ר.ד.נ. מדיקל" טענה כי בחברה מועסקים רופאים וצוותי רפואה בעלי רישיון משרד הבריאות. לטענתם, בכל הפעמים שהייתה ביקורת של המשרד נמצאו בשטח רופאים בעלי רישיון רפואה ישראלי שביצעו את הבדיקות. "אנחנו מגנים כל פעילות בלתי חוקית ופועלים מול משרד הבריאות בשקיפות מלאה", נמסר.

תגובת "א.ל. פתרונות": "נקודת איסוף הדגימות פעלה באמצעות דוגמים מוסמכים בלבד ובהתאם להוראות הדין. צר לנו על צו הסגירה של משרד הבריאות ובכוונתו לערער על כך".

מבית החולים אסף הרופא נמסר: "מרכזנו מבצע בדיקות לדגימות לזיהוי נגיף קורונה בסטנדרטים הגבוהים בישראל. לכלל החברות עמן בוצעה ההתקשרות קיים מספר ספק במשרד הבריאות. ברגע שקיבלנו הנחיה ממשרד הבריאות להפסיק לעבוד עם שתי חברות, פעלנו באופן מיידי להקפיא את ההתקשרות עמן".