מנהלי בתיה"ח נגד הורוביץ: "הדיר אותנו מדיוני קיצור התורנות"

11 מנהלי בתי החולים הממשלתיים שיגרו מכתב חריף לשר הבריאות נגד מתווה קיצור תורנויות המתמחים. המנהלים, בהם פרופ' גמזו מאיכילוב ופרופ' קרייס משיבא, טוענים: "יפגע בטיפול"

יצחק קרייס, רוני גמזו
פרופ' גמזו מאיכילוב ופרופ' קרייס משיבא | צילום: סופיאן זחאלקה / בי"ח שיבא

מתקפה של מנהלי בתי החולים נגד שר הבריאות: בעקבות מתווה קיצור תורנויות המתמחים, 11 מנהלי בתי החולים הממשלתיים שיגרו מכתב חריף לשר הבריאות ניצן הורוביץ ובו הם מבהירים כי מדובר בהחלטות לא ריאליות כהגדרתם, שיביאו לפגיעה באיכות הטיפול הרפואי.

מנהלי בתי החולים החתומים על המכתב הם מנהל רמב"ם ד"ר מיקי הלברטל, מנהל איכילוב פרופ' רוני גמזו, פרופ' יצחק קרייס משיבא, פרופ' חזי לוי מברזילי, ד"ר מיקי דודקביץ' מהלל יפה, ד"ר ענאן עבאסי מזיו, פרופ' ברהום מהמרכז הרפואי לגליל, ד"ר ארז און מפוריה, ד"ר אוהד הוכמן מבני ציון, ד"ר ענת אנגל מוולפסון וד"ר אסנת לב קורח-ציון מאסף הרופא.

"אנו מברכים ותומכים במהלך לקיצור המתחייב באורך התורנויות, אך יחד עם זאת אנו מצרים שבתור אלו שנצטרך ליישם את המתווה, אף גורם בבניית המתווה לא התייעץ עם מנהלי בתי החולים", נכתב במכתב.

רופאים מתמחים מפגינים נגד תנאי העסקתם
רופאים מתמחים מפגינים נגד תנאי העסקתם

"תחושתנו שהחץ כבר נורה וכרגע עוסקים בציור המטרה תוך ניסיון לא ראוי להתכנס למתווה במקום לתת מענה אמיתי שיאפשר המשך מתן שירותי רפואה לאזרחים מבחינה רפואית ותפעולית", כתבו הרופאים.

מנהלי בתי החולים כתבו במכתב גם כי היקף התקנים שיוקצו לכל מרכז רפואי אינו ידוע. בנוסף, לא הוחלט על היקף התקנים שיוקצו כדי להפחית את מספר התורנויות בחודש. כמו כן, מעלים מנהלי בתי החולים את הסברה שאף מתמחה לא יתחיל לעבוד לפני שיידע מה יהיה שכרו. המנהלים מציינים במכתב גם כי לוחות הזמנים שנקבעו - אפריל 2022, אינם ריאליים להתחלת המהלך ובתי החולים לא יוכלו לעמוד במכסת הגיוס הנדרשת. בסיום המכתב מבקשים מנהלי בתי החולים הממשלתיים שבכירי משרד הבריאות, והשר בראש ובראשונה, יקיימו עמם שיח.

עוזרי הרופא טוענים כי אינם מקבלים שכר ראוי. מתמחים בבית החולים תל השומר
עוזרי הרופא טוענים כי אינם מקבלים שכר ראוי. מתמחים בבית החולים תל השומר | צילום: חדשות 10

כזכור, לפי המתווה שפורסם מוקדם יותר השבוע על ידי שר הבריאות הורוביץ, קיצור תורנויות המתמחים יוחל בשלב הראשון ב-10 בתי חולים בפריפריה ובסוף שנת 2022 יורחב המתווה למחלקות פנימית ורפואה דחופה בשני בתי חולים במרכז הארץ. החל מסוף מרץ 2023 יחול המתווה על מחלקות פנימית ורפואה דחופה בכל בתי החולים בישראל. לדברי הורוביץ, התוכנית תחול במלואה על מערכת הבריאות עד סוף שנת 2025.

כמו כן, בעקבות התקדמות במשא ומתן בין המתמחים ומשרד הבריאות, מאות המתמחים שהגישו מכתבי התפטרות ביום שני השבוע משכו אתמול את התפטרותם, זאת ברקע פגישה שהתקיימה בין הורוביץ לבין יו"ר ארגון הרופאים המתמחים ד"ר ריי ביטון.

מלשכת שר הבריאות ניצן הורביץ נמסר: "המהלך ההיסטורי לקיצור תורנויות המתמחים הוא צעד דרמטי ומורכב", "מדובר במהלך בסדר גודל לאומי, שישנה את פניה של מערכת הבריאות הציבורית, את תנאי העבודה ואת איכות הטיפול בחולים", "בשבועות האחרונים התקיימו שיחות התייעצות רבות בין מנהלי בתי חולים לבין שר הבריאות והנהלת המשרד בנוגע למהלך קיצור התורנויות - וכך יימשך".