"מלחמת עולם בנושא הספורט": הוויכוחים בישיבת הממשלה הלילית

בדיון על החמרת ההגבלות, חלק מהשרים התעקשו לאפשר לאזרחים להמשיך להתאמן גם במרחב הציבורי. המתנגדים טענו: "זה זמן חירום - צריך להישאר בבתים". נתניהו פסק: "לרוץ ברדיוס של 100 מטר"

זמן צפייה: 01:23

מגפת הקורונה: במהלך ישיבת הממשלה שנערכה הלילה (שלישי) על החמרת ההגבלות, התקיים עימות חריף בין השרים בנושא איסור על פעילות ספורט מחוץ לבית. לפי גורמים שהשתתפו בישיבה, בקבוצה שתמכה במתן היתר לפעילות ספורט מחוץ לבית היו השרים מירי רגב, גילה גמליאל, ציפי חוטובלי, גלעד ארדן וזאב אלקין. בקבוצת המתנגדים היו השרים יובל שטייניץ, אריה דרעי, יפעת שאשא ביטון ובצלאל סמוטריץ'. "הייתה מלחמת עולם בנושא הספורט", אמר שר שהשתתף בישיבה.

השרים שתמכו במתן היתר לפעילות ספורט ביקשו לאפשר לציבור להתרחק מהבית לפחות 500 מטר לצורך ריצה והליכה. שרת הספורט רגב אמרה כי "חייבים להמשיך להתיר פעילות ספורט - זה חשוב למערכת החיסונית של האנשים". בתגובה, אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "ספורט זה חשוב ואני רץ בעצמי, אבל אי אפשר להעביר מסר מבולבל לאנשים. תחת מטריה של ספורט אנשים הלכו לשחק מטקות בים".

לכתבות נוספות בנושא >>

ארה"ב: הקונגרס אישר חבילת הטבות למשק בסך שני טריליון דולר

בתוך שעות: מקרה מוות נוסף מקורונה – בן 87 עם מחלת רקע

יציאה מהבית עד 100 מטר וצמצום התחב"צ: אושרה החמרת ההנחיות

מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ושרת התרבות והספורט מירי רגב
מנכ''ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ושרת התרבות והספורט מירי רגב | צילום: עמוד הפייסבוק של מירי רגב, משרד הבריאות

השרה שאשא ביטון התנגדה, כאמור, למתן היתר לפעילות שכזו. "צריך להעביר מסר שזה זמן חירום וצריך להיות בבית", אמרה. "אם אפשר לצאת לספורט אנשים יחשבו שהם יכולים לצאת חופשי". שר הפנים דרעי הצטרף לדבריה, והוסיף: "אסרתם על מניין בבתי כנסת אז אתם מתעקשים על ריצות?". בתגובה, אמר לו השר ארדן כי "להתפלל עשרה אנשים בחוץ מותר - אז למה לא ספורט?".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה בשלב מסוים של הדיון לגבש פשרה, והציע כי בתקנות החירום ייכתב שמותר לצאת מהבית לפעילות ספורט של ריצה או הליכה ארוכה רק בין השעות חמש לשמונה בבוקר, אלא שזמן קצר לאחר מכן נתניהו חזר בו ואמר שצריך להעביר מסר שנשארים בבית. "הציבור מתבלבל ולא יכול לשים לעצמו גבולות. צריך מסר ברור", הבהיר ראש הממשלה.

בתום הישיבה, התיר נתניהו לאנשים "לרוץ ברדיוס של 100 מטר". השר אלקין, שהיה מהתומכים לתת היתר לפעילות ספורטיבית, טען כי כמעט באף עיר בארץ אין אפשרות לרוץ כך בגלל הבנייה הצפופה. "שיעשו כמו בסיירת מטכ"ל - ריצה בשטח בנוי", השיב נתניהו.

ח''כ יפעת שאשא ביטון, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר הפנים אריה דרעי
ח''כ יפעת שאשא ביטון, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר הפנים אריה דרעי | צילום: אתר הכנסת

בישיבה דנו השרים גם על היתר יציאה מהבית לצורך רכישת מזון בסופרמרקטים. חלק מהשרים ביקשו להגביל את מספר הפעמים שבהן יותר לצאת לקניות מזון. דרעי: "אנשים הולכים למכולת עשר פעמים ביום כמו טקס - זו לא המטרה". השר שטייניץ הסכים, והוסיף: "מספיק פעמיים בשבוע קנייה מרוכזת בסופר". בתגובה, אמרה לו השרה גמליאל כי "אולי במשפחת שטייניץ זה יעבוד. בהרבה משפחות אי אפשר לעשות קנייה מרוכזת".

בסיום הישיבה הוחלט כי לתקנות החירום יוכנס סעיף לפיו יציאה להצטיידות במזון תותר רק פעם אחת ביום בלבד ועל ידי בן משפחה אחד בלבד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר להגנת הסביבה זאב אלקין
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר להגנת הסביבה זאב אלקין | צילום: אתר הכנסת, רויטרס

אמש פורסמה טיוטה ראשונית של המטה לביטחון לאומי לתקנות החירום החדשות. בטיוטה ביקש המטה החמרה של הגבלות התנועה הרגלית, ביטול התחבורה הציבורית בכלל וצמצום סוגי הטקסים הדתיים שאליהם תותר יציאה. על פי הטיוטה, לא תותר נסיעה ברכב פרטי של יותר מאדם אחד – אלא במקרה שבו כל הנוסעים הם מאותו בית מגורים. כמו כן, בנסיעה במונית תותר הסעה של נוסע אחד בלבד בנוסף לנהג אולם לא תותר תחבורה ציבורית, למעט הסעות מאורגנות לעובדים חיוניים.

עוד נכתב בטיוטה כי יצומצמו סוגי השירותים הרפואיים שלקבלתם ניתן יהיה לצאת מהבית. ההיתר יהיה רק לקבלת שירות רפואי דחוף שלא ניתן לדחות. תותר פתיחת חנויות לממכר מזון, בתי מרקחת וחנויות שעיקר עיסוקן מוצרי הגיינה.