יציאה מהבית עד 100 מטר וצמצום התחב"צ: אושרה החמרת ההנחיות

בתום דיון לילי אישרה הממשלה להחמיר ההנחיות, שיכללו צמצום משמעותי של חופש התנועה, והפחתת התחבורה הציבורית ל-25%. התקנות ייכנסו לתוקף החל מ-20:00

זמן צפייה: 08:25

מגפת הקורונה: בתום דיון ממושך אישרה הלילה (רביעי) להחמיר את ההנחיות לציבור למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. על פי בכירים ישראלים, ההנחיות כוללות הגבלת יציאה מהבית למרחק של עד 100 מטרים, הפעלת שירותי משלוחים למזון ולשירותים חיוניים לתחזוקת הבית בלבד, וצמצום התחבורה הציבורית ל-25% בלבד. התקנות המלאות יפורסמו בהמשך היום – וייכנסו לתוקף בשעה 20:00.

אתר ״היבדק וסע״ בתל אביב
אתר ״היבדק וסע״ בתל אביב | צילום: דין אריאל, התאחדות הסטודנטים לרפואה בישראל

יציאה לקניית מזון רק פעם ביום ע"י בן משפחה אחד בלבד

במהלך ישיבת הממשלה הלילית התרחש ויכוח בין השרים לגבי יציאה של אזרחים מהבית לצורך רכישת מזו בסופרמרקט כאשר שרים רבים ביקשו להגביל את מספר הפעמים בהם יותר לצאת לקניות מזון.

במהלך הישיבה אמר שר הפנים דרעי: "אנשים הולכים מכולת 10 פעמים ביום כמו טקס. זו לא המטרה". השר שטייניץ אמר: "מספיק פעמיים בשבוע קניה מרוכזת בסופר". השרה גילה גמליאל תקפה אותו: "אולי במשפחת שטייניץ זה יעבוד. בהרבה משפחות אי אפשר לעשות קניה מרוכזת".

בסיום הישיבה הוחלט כי לתקנות החירום יוכנס סעיף לפיו יציאה להצטיידות במזון תותר רק פעם אחת ביום בלבד ועל ידי בן משפחה אחד בלבד.

מוקדם יותר, פורסמה טיוטה ראשונית של המטה לביטחון לאומי לתקנות החירום החדשות. בטיוטה, שתוקפה יהיה לשבוע בלבד, ביקש המטה החמרה של הגבלות התנועה הרגלית, ביטול התחבורה הציבורית בכלל וצמצום סוגי הטקסים הדתיים שאליהם תותר יציאה. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כתב בחשבון הטוויטר שלו בשל פרסום הטיוטה: "חשוב להבהיר: סופרמרקטים ובתי מרקחת לא ייסגרו ולא תיאסר יציאה לקנות בהם, וכן חנויות המוכרות מוצרים חיוניים נוספים. כמו כן, תוטל חובה על המעסיקים במקומות העבודה שישארו פתוחים, למדידת חום של הנכנסים".

סעיפי הטיוטה הם:
• תותר יציאה, לצורך להתאווררות, למרחק של עד 100 מטר מהבית.

• יצומצמו סוגי הטקסים הדתיים שאליהם ניתן יהיה לצאת מהבית. תותר יציאה מהבית רק לצורך הלוויה. תיאסר יציאה מהבית לצורך חתונה, טבילה במקווה ותפילה בבית כנסת.

• יצומצמו סוגי השירותים הרפואיים שלקבלתם ניתן לצאת מהבית. ההיתר יהיה רק לקבלת שירות רפואי דחוף שלא ניתן לדחות.

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

• תותר פתיחת אך ורק של חנויות לממכר מזון, בתי מרקחת וחנויות שעיקר עיסוקן מוצרי הגיינה (רשתות פארם)

• לא תותר נסיעה ברכב פרטי של יותר מאדם אחד – אלא במקרה שבו כל הנוסעים הם מאותו בית מגורים. בתקנות הקודמות מותר היה לנסוע באותו 2 אנשים שגרים בשני מקומות מגורים שונים.

• בנסיעה במונית תותר הסעה של נוסע אחד בלבד בנוסף לנהג.

• לא תותר תחבורה ציבורית למעט הסעות מאורגנות לעובדים חיוניים.

אמש עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-1,930 - מהם 34 במצב קשה ו-53 החלימו. עד כה נרשמו בארץ שלושה מקרי מוות מהנגיף.

1,795 מהנדבקים במצב קל, ו-45 במצב בינוני. 349 מהנדבקים מאושפזים בבתי חולים, 652 מטופלים בבית, 161 מטופלים בבתי מלון - ולגבי 712 מהנדבקים טרם הוחלט על מסגרת טיפול.